Hei!

Er midt i en baderomsrenovering. Og med plasseringen av toalett, badekar og servant så vil vi kanskje trenge å legge avløpsrør fra servant og badekar.

Som jeg forstår det, er det tilstrekkelig med 75mm rør for badekar og servant.

Bjelkene er 22cm tykke og 7cm brede, og man måtte passere 2 bjelker i cc60.

Tror dere at det er strukturelt greit å gjøre slik?

• Målebånd som måler tykkelsen på en bjelke med rundt 22 cm, omgitt av isolasjonsmateriale, i forbindelse med baderomsrenovering.
S SomePenguin skrev:
Hei!

Er midt i en baderomsrenovering. Og med plasseringen av toalett, badekar og servant så kan vi kanskje trenge å dra avløpsrør fra servant og badekar.

Som jeg forstår det, holder det med 75mm rør for badekar og servant.

Bjelkene er 22cm tykke og 7cm brede, og man ville trenge å passere 2 bjelker i cc60.

Tror dere at det er strukturelt ok å gjøre så?
Man må egentlig se på stedet for å avgjøre tiltak. Generelt så borer man et passende hull. Så tar man for eksempel, 2 biter med 15 kryssfiner som man borer hull i og skruelim på hver side av bjelken.
Om dette er nok i ditt tilfelle eller om ytterligere tiltak kreves er vanskelig å svare på.

Grunnregelen er at du bør forsterke det som er svekket.

Hovedregelen er å ikke lage for store hull i bærende bjelker. Fra vask kan man klare seg godt med 50 mm rør. Man kan også ofte komme langt med noen smarte løsninger. Må man likevel lage hull, er det viktig å gjøre det på riktig sted. Visse steder bør unngås. For å gi en god vurdering i ditt tilfelle trenger man både en plantegning og et snitt. Vurderingen krever kunnskap i fasthetslære. Bjelkedimensjonen, 3x9 tommer, antyder en lang spennvidde.

• Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hovedregelen er å ikke lage så store hull i bærende bjelker. Fra servant klarer man seg bra med 50 mm rør. Man pleier dessuten å komme langt med litt fiffige løsninger. Må man likevel lage hull gjelder det å gjøre det på riktig sted. Visse steder bør unngås. For en god vurdering i ditt tilfelle trenger man å se både en plantegning og en seksjon. Vurderingen krever kunnskaper i fasthetslære. Bjelkedimensjonen, 3x9 tommer, antyder en lang spennvidde.
Takk for innspill!

Med en lang spennvidde, mener du lengden på bjelken? De er nok ikke mer enn 6m lange.

Huset er fra 1930-tallet.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Man må egentlig se på stedet for å avgjøre tiltak. Generelt så borer man et passende hull. Så tar man f.eks. 2 biter 15 plywood som man borer hull i og skrulim på hver side av bjelken.
Om dette er nok i ditt tilfelle eller om ytterligere tiltak kreves er vanskelig å svare på.

Grunnregelen er at du bør forsterke det som er svekket.
Takk for tipset!

Skal diskutere ideen med baderomsbyggeren i morgen!

J justusandersson skrev:
Hovedregelen er å ikke lage så store hull i bærende bjelker. Fra servant klarer man seg bra med 50 mm rør. Man pleier dessuten å komme langt med litt smarte løsninger. Må man likevel ta hull gjelder det å gjøre det på rett sted. Enkelte steder bør unngås. For en god vurdering i ditt tilfelle trenger man å se både en plantegning og en seksjon. Vurderingen krever kunnskaper i fasthetslære. Bjelkedimensjonen, 3x9 tommer, antyder en lang spennvidde.
Kan legge til at jeg har å gjøre med en baderomsentreprenør. Jeg vil nok gjette at han ikke har noen ingeniør som kan fasthetslære i teamet :p

• Liker
guggen
  • Laddar…
Ja, lengde = spennvidde. 6 meter er veldig langt i denne sammenhengen. Baderomsentreprenører er fullstendig livsfarlige. Løsningen er mange ganger å gå noen omveier, noe de misliker sterkt. Har du ingen planløsning du kan vise fram for forumet?

J justusandersson skrev:
Ja, lengde = spennvidde. 6 meter er veldig langt i denne sammenhengen. Baderomsentreprenører er fullstendig livsfarlige. Løsningen er ofte å gå litt omveier, noe de misliker sterkt. Har du ingen planløsning du kan vise frem for forumet?
Oj da, 6m er bare en gjetning da huset er 6m bred i den lengden.

Har ingen bra planløsning, men kan ta noen flere bilder.

J justusandersson skrev:
Ja, lengde = spennvidde. 6 meter er veldig langt i denne sammenhengen. Baderomsentreprenører er fullstendig livsfarlige. Løsningen er mange ganger å gå litt omveier, noe de misliker sterkt. Har du ingen plantegning du kan vise fram for forumet?
J justusandersson skrev:
Ja, lengde = spennvidde. 6 meter er veldig langt i denne sammenhengen. Baderomsentreprenører er fullstendig livsfarlige. Løsningen er mange ganger å gå litt omveier, noe de misliker sterkt. Har du ingen plantegning du kan vise fram for forumet?
I dag er det 2 stammer ned fra badet. Vi tror at grunnen til det er at de ikke ville gå gjennom bjelkene med støpejernsrør.

Nå skal vi bytte vertikale støpejerns stammen, og da foreslår byggherren å slå sammen avløpene for å gjøre det enklere. Men da må man gå gjennom bjelkene.

• Bilde av et bad under renovering, viser gul isolasjon og rør. En gul linje markerer en vertikal stamme, røde kryss indikerer planlagte endringer.
S SomePenguin skrev:
I dag er det 2 stammer ned fra badet. Vi tror at grunnen til det er at de ikke ville gå gjennom bjelkene med støpejernsrør.

Nå skal vi bytte den vertikale støpejernsstammen, og da foreslår byggmesteren å slå sammen avløpene for å gjøre det enklere. Men da må man gå gjennom bjelkene.
Jeg kan ikke se noe problem med dette hvis du følger rådene mine i tidligere innlegg. Men sikker blir man først når man ser det på stedet. Skal man gå by the book bør en konstruktør kobles inn.

Nå virker det som om du har en entreprenør innkoblet. Hva sier hen? Er hen villig til å utføre jobben uten at en konstruktør kobles inn? Entreprenøren er ansvarlig for tiltaket om ikke annet avtaltes.

Jeg kan ikke se noe problem med dette om du følger mitt råd i tidligere innlegg. Men sikker blir man først når man titter på stedet.
Skal man gå by the book skal en konstruktør kobles inn.

Nå ser det ut som du har en entreprenør koblet inn. Hva sier hen?
Er hen villig til å utføre jobben uten at en konstruktør kobles inn?
Entreprenøren er ansvarlig for tiltaket om ikke annet avtales.
Vi skal snakke mer om saken i morgen med dem, så jeg tar med alle gode råd herfra.

All input her er gull verdt for oss. Ellers kan jeg bare stole på entreprenørens egne ord.

S SomePenguin skrev:
Vi skal snakke mer om saken i morgen med dem, så jeg tar med alle gode råd herfra.

All input her er gull verdt for oss. Ellers kan jeg bare stole på entreprenørens egne ord.
Det er entreprenøren som bør være forsiktig fordi hen er ansvarlig for sine handlinger hvis ikke annet er avtalt.
Men samtidig er det selvfølgelig bra at du «leser på» og passer på huset ditt. Ingen blir glad når noe går galt. Uansett hvem sitt ansvar det er til slutt.

Med det du har sagt i bakhodet fraråder jeg ganske bestemt. Gjennomføringen virker ikke helt nødvendig. 70x220 kan være en imponerende dimensjon, men med 6 m spennvidde har du ingen marginer. Når man skal lage store gjennomføringer i bjelker, er det to steder man bør unngå: Midt på halvparten av lengden og nær opplagene (støttene for bjelkene). Gjennomføringen bør gjøres på halvparten av bjelkens høyde. Problemet med avløpsrør er at de må ha fall, og derfor havner hullene ofte feil i høyden. Et servantavløp kan føres langs veggen fram til den vertikale stammen.

J justusandersson skrev:
Med hva du har sagt i bakhodet fraråder jeg ganske bestemt. Hullet ser ikke ut til å være absolutt nødvendig. 70x220 må være en imponerende dimensjon, men med 6 m spennvidde har du ingen marginer. Hvis man skal lage store hull i bjelker, er det to steder man bør unngå: Midt på halve lengden og inntil opplagene (støttene for bjelkene). Hullet bør lages på halve bjelkens høyde. Problemet med avløpsrør er at de trenger fall og at hullene derfor ofte havner feil i høyden. Et servantavløp kan trekkes på veggen frem til den vertikale stammen.
Huset er 6 m bredt, hvis jeg har forstått Ts riktig. Høyst sannsynlig finnes det en hjørtevegg i kjelleren. Kanskje ytterligere støtte?

Fallet som kreves er ingen som helst problem når man skal gå gjennom 2 bjelker som høyst sannsynlig ligger 60 cc.

Det finnes mange måter å løse dette på.

Huset er 6 m bredt om jeg har forstått Ts rett. Høyst sannsynlig finnes det en hjørtevegg i kjelleren. Kanskje ytterligere støtte?

Fallet som kreves er ikke noe problem når man skal gå gjennom 2 bjelker som høyst sannsynlig ligger 60 cc.

Det finnes mange måter å løse dette på.
Det er entreprenøren som bør være forsiktig fordi han/hun har ansvar for sine tiltak om ikke annet er avtalt.
Men samtidig er det selvsagt bra at du "leser på" og ser om ditt hus. Ingen blir glad når noe blir galt. Uansett hvem sitt ansvar det er til slutt.
Du har nok rett ja, men jeg kan ikke nok om husbygging fra 30-tallet :p

Så hvorvidt bjelken er 6m eller 3m vet jeg faktisk ikke.

CC-målet er 60 som du sier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.