R r3jonwah85 skrev:
Overraskelser ja, men da dette er en såpass alvorlig feil i den bærende konstruksjonen så må jo grensen gå et sted, særlig da besiktigelsen ikke påpekte noe som helst og dette kun kunne avdekkes ved å sage opp en betydelig del av gulvet i et rom.

Og det er en fjernet trapp, har fått tak i tegninger der trappen er inne tegnet. Man kan jo påstå at dette burde være en indikasjon på problemer og burde ha blitt sett på før kjøp, men det er vel litt der spørsmålet ligger om det er rimelig å anta at akkurat alt er feil gjort når det ser OK ut eksternt ved okulær besiktigelse.
Med tanke på at gulvet var veldig svaiende, da kan det jo være rimelig å tro at det er feil utført. Bare fordi et hus er litt gammelt, skal man ikke forvente at bjelkelagene er svaiende.
Men om de er svaiende i gamle hus, skyldes det nesten utelukkende gamle ombygninger.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
B
Om en tung flytteeske forårsaket slik nedheng, tror jeg at man burde kunne kjenne skikkelig svikt om man f.eks. hoppet på gulvet.

Jeg tror derfor at feilen kunne ha blitt oppdaget før kjøp ved en grundig besiktigelse.

I ca. 99 av 100 tilfeller ender diskusjoner om skjulte feil med at kjøperen må bite i det sure eplet og løse det selv. Jeg tror dessverre også at dette tilfellet ender der.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
A
Det er klart det er noen andres feil og ansvar å løse dette. Ikke skal vel du behøve å gjøre en grundig undersøkelse av det svaiende gulvet fra 1908 før du skriver under?

A
Foreslår du driver dette til sin ytterkant og fortløpende rapporterer her!

• Wow
Daggew
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
At dere har den oppfattelsen dere har er jo en ting, men rimeligvis kan vel ikke rommet ha stått ubrukt tidligere? Det høres jo veldig merkelig ut om man ikke skulle kunne ha normale ting der inne. At det svikter og henger er jo en ting, men at det skulle være ubrukt ser jeg som litt overdrevet.
Ubrukt er vel kanskje litt for sterke ord fra min side, normal bruk er vel kanskje en bedre beskrivelse, jeg skulle for eksempel ikke våge å sette inn mitt heve- og senkbare skrivebord i dette rommet som det var før påbegynt riving. Men dette er vel noe en sakkyndig egentlig får ta stilling til når/hvis det blir en sak av det hele.

Rommet var tidligere spartansk møblert av naturlige årsaker da huset er 246+100 m2 med kun to eldre personer i husholdningen, altså ingenting som direkte skulle vekke mistanke for videre undersøkelse. Takstmannen påpekte dog skrått gulv i et rom på det nedre planet som vi var forberedte på å utbedre uten komplikasjoner (del med krypkjeller og råtne gamle bjelker, byttet ut i resten av huset allerede).

Jeg sier ikke at jeg har rett, jeg legger bare fram min oppfatning for å høre meninger rundt det hele da skjulte feil er komplisert, og er det slik at det skulle inngå i omfanget for skjulte feil så er det jo dumt å ikke drive saken.

A AG A skrev:
Med tanke på at gulvet var veldig svaiende, da kan det jo være rimelig å tro at det er feilkonstruert. Bare fordi et hus er litt gammelt, skal man ikke forvente at bjelkelaget er svaiende. Men om de er svaiende i gamle hus skyldes det nesten utelukkende gamle ombygninger.
Jeg har nok uttrykt meg dumt, det jeg mener er at bjelkelaget var ikke like stivt som et betongbjelkelag og heller ikke som et moderne trebjelkelag, noe som er naturlig da jeg vil minnes at dimensjonerende belastning var ca 1/3 av dagens krav med tilsvarende nedbøyning når det eksisterende undergulvet ble lagt (begynnelsen av 80-tallet). Det er ganske åpenbart at ca 175x175 bjelker med cc på 1200 mm ikke føles som et moderne bjelkelag, og dette hadde vi full forståelse for før kjøp. Dog ville jeg si at det er vanskelig å hoppe rundt i hele overetasjen og kjenne nøyaktig hvor mye gulvet gir etter og på den måten få vite at takstolene ikke er intakte eller korrekt avvekslede.

• Liker
Whongo
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om en tung flyttekartong forårsaket slik nedheng, tror jeg at man burde kunne kjenne betydelig svikt om man f.eks. hoppet på gulvet.

Jeg tror derfor at feilen hadde kunnet vært mulig å oppdage før kjøp ved en grundig inspeksjon.

I ca 99 av 100 tilfeller ender skjult feil-diskusjoner med at kjøperen må bite i det sure eplet og løse det selv. Jeg tror dessverre at også denne saken ender der.
Dette er ikke enkeltkartonger, men mer en belastning på ca 50-75 kg/m2 da kartongene måtte lande et sted, men det er rimelig at denne type belastning vil oppstå ved møblering med for eksempel et hev- og senkbart skrivebord av mer stabil type.

Absolutt, har den erfaringen av å lese tidligere innlegg også, og vet at kjøperen har en omfattende undersøkelsesplikt, men dette medfører flere bekymringer enn planlagt med plassmangel og mer som må rives, derfor undersøker jeg mulighetene da det ikke kunne ha blitt oppdaget uten inngrep (jeg hoppet villt under visning, men uten å måle er det vanskelig å kjenne/merke forskjell på denne feilen og en etasjeskiller dimensjonert med en annen eldre/lavere standard).

Men hva forestiller du deg skal skje om du setter noe tungt? At du faller gjennom gulvet?

R r3jonwah85 skrev:
Jeg har nok uttrykt meg dumt, det jeg mener er at bjelkelaget ikke var like stivt som et betongbjelkelag og heller ikke som et moderne trebjelkelag, noe som er naturlig da jeg vil minnes at dimensjonerende belastning var ca. 1/3 av dagens krav med tilsvarende nedbøying når det eksisterende undergulvet ble lagt (begynnelsen av 80-tallet). Det er ganske selvklart at ca. 175x175 bjelker med cc om 1200 mm ikke føles som et moderne bjelkelag, og dette hadde vi full forståelse for før kjøp, men jeg vil si at det er vanskelig å hoppe rundt på hele overetasjen og kjenne nøyaktig hvor mye gulvet gir etter, og på den måten finne ut at takstolene ikke er intakte eller korrekt avvekslet.
Jeg forstår deg. Men det fremkommer jo også nye ting. Skjeve gulv på underrasken, råtne bjelker osv. Alt tyder jo sammen på at huset var i dårlig stand, der man kan forvente seg feil på mange flere steder. Også tidligere eiere kan gi en pekepinn om husets vedlikehold de siste 30 årene.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Det er klart det er noen andres feil og ansvar å løse dette. Ikke skal vel du behøve å gjøre en fordypningsundersøkelse av det svaiende gulvet fra 1908 før du signerer?
Satiren er notert, men bjelkelaget er forsterket og modernisert på 80-tallet ifølge opplysninger fra selger, og takstoler ble kontrollert av både takstmann og meg, disse er ca 175x175 med cc 1200 mm og er således ikke å forvente å være like stive som et moderne bjelkelag, at gulvet knirker litt ved hopp er nok å forvente i dette tilfellet, men det er en annen sak etter min mening (som kan være feilaktig) at deler av bjelkelaget er ødelagt og erstattet av 45x45 lektere.

Du kan jo alltid begynne prosessen med å hevde skjult feil. Ut fra hvordan selgeren og forsikringsselskapet deretter agerer kan du beslutte om det er verdt å ta videre.

A AG A skrev:
Jeg forstår deg. Men det kommer jo også fram nye ting. Skrånende gulv i underetasjen, råtne bjelker osv. Alt tyder jo sammen på at huset var i dårlig stand, der man kan forvente feil på mange flere steder. Også tidligere eiere kan gi en antydning om husets vedlikehold siste 30 årene.
Huset er dog generelt i veldig god stand, alle nedre bjelkelag er erstattet bortsett fra i ett rom, dette ble også fremhevet av selgeren, og dette ble regnet med i prisen, men jeg ser poenget ditt.

S Stefan1972 skrev:
Fast hva forestiller du deg skal skje om du setter noe tungt? At du faller gjennom gulvet?
I dette tilfellet har det begynt å trykke ned undertaket i etasjen nedenfor og forårsaket nivåforskjell på gulvet som gjør det vanskelig å møblere, så man vil jo ikke direkte belaste det mer uten tiltak.

De kappede bjelkene vises jo i bilde én med mellomveggen igjen. Kan ikke se at disse ikke kunne ha blitt gjenopprettet i bæreevne uten ytterligere riving.
At du vil gjøre etasjeskilleren enda bedre enn opprinnelig er jo ikke kostnader du kan regne inn i krav for skjult feil.
Bjelkene har vel 1,5 m frem til kneveggen - vanskelig å se at den ikke kan skjøtes holdbart på den strekningen. Man kan jo bruke stål også om plassen er knapp.

• Liker
Anonymiserad 358496 og 1 annen
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
De kappede bjelkene synes jo på bilde en med mellomveggen fortsatt på plass. Kan ikke se at disse ikke kunne blitt gjenopprettet i bærende kapasitet uten ytterligere riving.
At du ønsker å gjøre etasjeskillet enda bedre enn opprinnelig er jo ikke kostnader du kan regne inn i krav for skjult-feil.
Bjelkene har vel 1,5 m fram til kneveggen - vanskelig å se at den ikke kan skjøtes holdbart på den strekningen. Man kan jo bruke stål også om rommet er trangt.
Dette var min tanke fra begynnelsen også, men med tanke på nivåforskjellen mellom de ulike delene av underrammen (og den som peker oppover er vanskelig å dra ned da det er vektstang fra andre siden av huset) så må de nye bjelkene nå helt fram til hjertemuren og forankres og ikke bare skjøte eksisterende bjelke da denne må høvles ned på høyeste punkt og blir følgelig lavere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.