Jeg valgte 22 grader og det ble helt perfekt.
Jeg er best.
:D

• Liker
lillErnst
  • Laddar…
Mikael_L
zingo skrev:
Kan ikke øke helningen fordi den ene enden da blir så høy at den vil skygge for en stor del av kortsiden på låven ved siden av, den tiden på året når den trenger mest sol for ikke å ta skade av kulde og fuktighet.
Er låven revet nå? :D

Bergling skrev:
Kaster inn et spørsmål her også, siden jeg har et lignende spørsmål.

Vårt garasje skal ifølge tegning ha en helling på 10 grader (pulttak), og jeg har tenkt på å ha betongtakstein der (samme som huset).

Hva er det egentlig som gjør at man ikke bør ha mindre enn 14 graders helling?

Naturligvis har jeg tenkt å ha ordentlig papp under taksteinene, eventuelt mer solide saker enn YAP 2200, og vurderer å spikre alle taksteinene.
Det store problemet med for liten helling er vel at det kan renne vann opp under taksteinen/platen etc., så man får fukt under taket. Dette fenomenet er oftest (alltid?) relatert til vind som blåser vann oppover taket. Med et korrekt undertak eller som i zingos tilfelle når man ikke engang har undertak, er det neppe et problem. Ingen av platetakene som jeg har lagt med for liten helling har forårsaket noen problemer ennå :p men platetak kan man som oftest legge i full lengde på platene, og da får man bare skjøten langs med platen.
Jeg ville vært litt mer forsiktig med taksteiner på et tak til isolert rom.

Nei, låven står fortsatt... og den lener mer enn noen gang, men er også mer sjarmerende enn noen gang. Innen ti år skal den være renovert!
:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.