Skal bygge vedbod, modell 24 kvm.
Vil veldig gjerne ha tegl på taket, men hellingsvinkelen kommer bare til å bli åtte grader, og noen hevder at det er en altfor liten vinkel for tegl. Hvor dumt på en skala mellom 1 og 10 (10 er idiotisk) er det å gjøre det likevel?
Bor i sørlige Sverige, sone 2/3.
Vil veldig gjerne ha tegl på taket, men hellingsvinkelen kommer bare til å bli åtte grader, og noen hevder at det er en altfor liten vinkel for tegl. Hvor dumt på en skala mellom 1 og 10 (10 er idiotisk) er det å gjøre det likevel?
Bor i sørlige Sverige, sone 2/3.
10 stemmer jeg.
Du har altfor liten helling, det bør være minst 14 grader tror jeg.
Dette for at avrenningen av snø, regnvann skal bli bra.
Samt at jeg tror at vinden har lettere for å få tak i "pannorna" ved slakere vinkler.
Du har altfor liten helling, det bør være minst 14 grader tror jeg.
Dette for at avrenningen av snø, regnvann skal bli bra.
Samt at jeg tror at vinden har lettere for å få tak i "pannorna" ved slakere vinkler.
Jeg er vel snillere jeg og senker et par steg men det er som sagt for liten helning for tegl så det kan ikke bli riktig. Egnet helning ligger mellom 10 og 27 grader avhengig av tegelmodell og underlag men generelt ville jeg ikke gå under 14 heller og vil helst ha 22 for takstein.
Er det økt risiko for at vinden tar taksteinene da eller?
Foruten eventuelle problemer med vind synes jeg graden av dumhet avgjøres av bygningens utførsel og bruksområde. Bolighus - helt dumt Uisolert bod med gode muligheter til å tørke ut - ikke like dumt.
rediger:
LaFarge roofing sier 14° for betongsteinene og noen av teglsteinene i sitt sortiment, 22° gjelder for Vittinge og Dantegel teglstein.
Foruten eventuelle problemer med vind synes jeg graden av dumhet avgjøres av bygningens utførsel og bruksområde. Bolighus - helt dumt Uisolert bod med gode muligheter til å tørke ut - ikke like dumt.
rediger:
LaFarge roofing sier 14° for betongsteinene og noen av teglsteinene i sitt sortiment, 22° gjelder for Vittinge og Dantegel teglstein.
Boden skal ikke isoleres. Det blir luftig verre. Dessuten helt åpent i begge retninger, året rundt. Vindproblemet tror jeg ikke på, men kanskje kan det blåse inn vann under pannene litt lettere? Akkurat nå er jeg innstilt på 14 grader, hvilket kan gå.
Om det kun skal være ved i boden kan du faktisk spikre kun lekter (grovere enn vanlig da altså, kanskje 45*70 eller 45*95) på sperrene, og legge teglet slik at du altså ser undersiden av pannene fra innsiden av boden. Skru fast hver panne så trenger du ikke fundere så mye på vinden. Hyggelig og pent synes jeg, dessuten veldig godt ventilert ;-)
Har en bod med 9 graders helling på taket. På den har jeg lagt vittingtegel (tvåkupiga) som jeg hadde liggende. Bygde den for to år siden og den er også en vedbod. Funker bra med den hellingen. Ok, kanskje litt mer snø samles opp, men hva så, sett på litt større bjelker etc hvis du er bekymret (jeg er det ikke). Min står i le, så jeg kan ikke svare på om vinden tar dem, men det kan jeg aldri tro. Har for øvrig 12 grader eller om det var 11 på mine takkupor og de har "bare" vært på huset i 103 år uten problemer, så det funker nok.
Det eneste problemet jeg har med boden er at den står under et tre og derfor faller det masse skit på taket, og farten i vannet er for dårlig til å ta med seg løvet, så det blir vel å børste av den en gang på høsten (har ikke orket det hittil).
Jeg stemmer på 1 på dumhetsskalaen
Det eneste problemet jeg har med boden er at den står under et tre og derfor faller det masse skit på taket, og farten i vannet er for dårlig til å ta med seg løvet, så det blir vel å børste av den en gang på høsten (har ikke orket det hittil).
Jeg stemmer på 1 på dumhetsskalaen
Det går ikke an å øke hellingen litt da?
På den andre siden tror jeg ikke det spiller noen som helst rolle. På et bolighus bør man nok prøve å unngå det, men på en vedbod spiller det ingen rolle. Spik fast pannene om du er redd for at de skal blåse bort. Jeg tror risikoen er minimal, spesielt på betongpanner. Dels er de veldig tunge, og dels er passformen så bra at de sitter fint bare av den årsaken. Jeg sier nok 1 på idiotskalaen oxo.
På den andre siden tror jeg ikke det spiller noen som helst rolle. På et bolighus bør man nok prøve å unngå det, men på en vedbod spiller det ingen rolle. Spik fast pannene om du er redd for at de skal blåse bort. Jeg tror risikoen er minimal, spesielt på betongpanner. Dels er de veldig tunge, og dels er passformen så bra at de sitter fint bare av den årsaken. Jeg sier nok 1 på idiotskalaen oxo.
Jeg har sett hus her i mitt område, som har betongpanner, der hellingen er mer enn 30 grader, så har vinden tatt visse panner, jeg tenker da nærmest på den siste stormen som var for noen måneder siden...
Don etter person. (eller bygning i dette tilfellet
)
Bruk tegl du, sørg for at det er gode muligheter for at fukt kan tørke hvis undertaket likevel skulle bli litt vått en gang når det stormer og regner.
Fest litt flere takstein hvis du er bekymret for at de blåser bort.
Jeg tar null ansvar for rådet
men ville nok våget det selv i hvert fall.
Bruk tegl du, sørg for at det er gode muligheter for at fukt kan tørke hvis undertaket likevel skulle bli litt vått en gang når det stormer og regner.
Fest litt flere takstein hvis du er bekymret for at de blåser bort.
Jeg tar null ansvar for rådet
Slenger inn et spørsmål her også, ettersom jeg har et lignende spørsmål.
Vårt garasje skal ifølge tegning ha en helling på 10 grader (pulttak), og jeg har vurdert å ha betongpanner der (liknende som huset).
Hva er det egentlig som gjør at man ikke bør ha mindre enn 14 graders helling?
Naturligvis har jeg tenkt å ha ordentlig papp under pannene, eventuelt kraftigere saker enn YAP 2200, og vurderer å spikre alle pannene.
Vårt garasje skal ifølge tegning ha en helling på 10 grader (pulttak), og jeg har vurdert å ha betongpanner der (liknende som huset).
Hva er det egentlig som gjør at man ikke bør ha mindre enn 14 graders helling?
Naturligvis har jeg tenkt å ha ordentlig papp under pannene, eventuelt kraftigere saker enn YAP 2200, og vurderer å spikre alle pannene.