Tenkte bygge min første skigardbod snart og skulle gjerne sette opp asfaltplate på utsiden som avstivning av veggene (og for å lydisolere bedre).

Men tenkte om det er ok å også sette opp vindsperre utenpå asfaltplaten som også da vil fungere som ekstra regnbeskyttelse under byggetiden.

Hvor mye regn tåler asfaltplaten?

Går regn gjennom vindsperre?

Hvor lenge kan jeg vente med å sette opp panelet?

Nå vet jeg ikke helt, men jeg tror ikke at asfaboard er særlig bra for å stive opp boden. Det er jo en ganske porøs og "sladdrig" plate.

Jeg tror at det ville være bedre med 9 mm utegips i stedet. Og utegipsen er nok bedre som lydisolering også. Nye typer har bedre motstandskraft mot vær og vind.

Asfaboarden har en viss oppstivende evne, men jeg ville ikke stole på det alene uten også å sette krysstag i stenderverket. Deretter tåler asfaboard regn i en kortere periode (f.eks. den varme halvparten av året). Ettersom det er et godt ventilert hus, kan det tørke opp når fasaden er på plass. Mest er det jo i kantene at det suger vann. Den asfaltimpregnerte siden motstår vann.

Vindfolie trengs ikke hvis skjøtene mellom asfaboardskivene legges kun over bjelker.

Jeg har prøvd både asfaboard og utegips.
Gips alle dager i uken.

Protte

• Liker
Björne123
  • Laddar…
Det holder fint med bare asfaboard den står imot vær og vind like bra som vindsperre eller utegips.
Men som med det meste annet man får hva man betaler for, kjøp kvalitet og ingen billige slappe plater som er vanskelige å bearbeide.
Og som motvekt til prototypen sier jeg asfaboard alle dager i uken :)

• Liker
postkontrollen og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.