Bytter panelet som var spikret direkte på tømmeret. Tenker meg en vindsperre og tynn spikrekke 22x45 (for å lage en luftspalte).
Noe poeng i å deretter klemme inn asfaltboard eller tilsvarende porøs plate (19mm Hunton vindtett) mellom lektene, for å øke isolasjonen noe.
Forstår at luftspalten minimeres, men det blir jo tross alt 3mm igjen
Da ingen dampsperre finnes innvendig og panelet skal males med slamfarge, trengs egentlig ingen luftspalte.
Jeg hadde droppet vindsperren og spikret asfalttakbelegg på tømmeret. Men det er jo vanskelig selvfølgelig hvis tømmeret er ujevnt.
Luftspalten bør du ha, for man vet aldri hva neste eier tenker å male med.
Deretter spiklektene over/på asfaboarden?
Vil ikke bygge ut mer enn nødvendig for at vinduene ikke skal se innsunkne ut, samt at tilkoblingen til grunnmuren blir naturlig.
Tror at 22mm utbygging fra tømmeret er maks før det begynner å se rart ut. Spørsmålet er da om en 19mm alt. 12mm plate mellom spikrene gjør en merkbar forskjell som rettferdiggjør ekstraarbeidet samt prisen for platene? Luftspalte på 3mm alt. 10mm tror jeg er nok.
Jeg er i samme situasjon. Tenker å kjøre asfaboard, 10x50 lekter og så panel.
Høres bra ut, bygger da ut 22mm. Men de spikrene som bak dette havner i tomrommet mellom tømmerstokkene eller i sprekker sitter da kun i en 10mm lekte?
Hvis man først setter en vindsperre, deretter 22mm stendere og mellom disse monterer boarden, så innbiller jeg meg at panelet sitter bedre.
Har allerede kjøpt vindsperre.
Boarden kun som en ekstra isolasjon.
Ville en tretex plate fungere like bra som asfaboarden (leste at asfaboarden lett mugner?)
Jeg hadde brukt asfaboard direkte på tømmeret og så droppet lektene om du uansett skal ha slamfarge. Man kan jo ikke tenke på hva fremtidige eiere eventuelt finner på.......De får vel rette seg etter omstendighetene eller lekte ut panelet selv da. Eller så kjøpe et nyere hus.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.