Rev et rom i kjelleren og under alt treverk hadde noen lagt asfalt som overflatemateriale. Har prøvd å slipe bort dritten med diverse forskjellige skiver men det bare smøres ut. Må asfalten bort? i så fall hvordan?

Antar at det er kallasfalt. Når jeg skulle fjerne asfalten på mine kjellervegger (i forbindelse med omdrenering) så prøvde jeg alle tenkelige metoder som man kan klare selv, men måtte til slutt gi opp og ansette et blåsefirma. De kom dit med kompressor og blåseaggregat modell større, forsvant så i en svart sky, pakket så sammen og dro av gårde en time senere, og da var hele husveggen klinisk ren for asfalt rundt hele huset.

Muligens kunne du prøve en diamantfres og fjerne asfalt pluss noen mm betong (om det er betong). Har ikke prøvd dette på asfalt, men derimot renoverte jeg balkongen på den måten når det var umulig å slipe bort gammel seig maling/belegg. Risikoen er at freseskiven tetter seg.

Pen

Sist redigert:
  • Liker
rugernisse
  • Laddar…
Funnet det samme, ifølge opplysning ble det brukt som fuktsperre og vi lot det være. Vi la ny dampbarriere oppå etter grundig rengjøring. Men ren asfaltbelegg hadde vi ikke, men tykk petroleumstjære eller bitumen... som altså er asfalt... men i dagligtale mener man ofte asfaltbetong...

• Liker
rugernisse
  • Laddar…
Angående diamantfres så tror jeg nok at den kommer til å klistre seg i gen, tenkte legge stålregler i rommet må asfalten bort?

Kanskje er samme skit her! Min første gjetning var asfalt, kan jo være noe annet skit. Kliner som faen gjør det likevel!

Sist redigert:
Tenk på at slike gamle asfalt/tjærebelegg kan inneholde høye nivåer av PAH:er så det kan bli en hel del ubehagelige stoffer som spres ved sliping og lignende. Sier ikke at det er slik i akkurat ditt tilfelle men ta det i betraktning. Den typen belegg pleier å lukte ganske kraftig ved påvirkning, jfr kreosot.

• Liker
rugernisse
  • Laddar…
lukter veldig mye her hjemme akkurat nå, om jeg lar det være er det farlig da?

Ingen som vet om jeg kan la "asfalten" ligge igjen?

Jeg våger ikke å råde deg om det uten å sjekke det nærmere og uten en analyse av hva det faktisk består av. PAH:er kan være alt fra flyktige til veldig "trege". Man bør imidlertid ikke utføre en masse arbeid på materialet uten å vite hva det er og uten verneutstyr.

Blir nok til å ringe til et firma som får komme hit og blåse litt. Luktet om det før jeg begynte å slipe og luktet ikke mindre når jeg hadde ertet det opp med diverse verktøy.

Synes også at det er vanskelig å gi råd om å ta bort / bli sittende. Men siden asfalten er der den er, mistenker man at det er den eneste fuktspærren mot bakken. Tar du bort asfalten, ville jeg lagt en fuktspærre før overgulvet og deretter ventilere spalten via gulvlistene. Jeg ville også forberede for å kunne koble på en vifte fra spalten med kanal ut om det senere skulle vise seg nødvendig.

Hvis du fjerner den, legg deretter ut en kvm plastfolie på gulvet og se om det dannes kondens på den.

Pen skrev:
Synes også at det er vanskelig å gi råd om fjerne / beholde. Men siden asfalten er der den er så mistenker man at det er den eneste fuktbarrieren mot bakken. Tar du bort asfalten så ville jeg legge en fuktbarriere før overgulvet og deretter ventilere spalten via gulvlistene. Jeg ville også forberedt for å kunne koble på en vifte fra spalten med kanal ut hvis det senere skulle vise seg nødvendig.

Hvis du fjerner den, legg deretter ut en kvm med plastfolie på gulvet og se om det dannes kondens på den.
Ja det høres fornuftig ut, skal vurdere litt om asfalten skal få være igjen eller ikke.
Takk for svarene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.