Hei!
Så vidt jeg har forstått er asbest forbudt siden 1979, men det kan finnes i bygninger og visse materialer også etter det. Jeg trenger å gjøre en fullstendig renovering av leiligheten da ingenting er gjort siden man flyttet inn. Vi har så klart allerede begynt å rive tapeter når spørsmålet om asbest ble aktuelt i forbindelse med baderomsrenovering. Har spurt styret om asbestkartlegging men ingenting er gjort - de tror ikke at det finnes, men at jeg bør gjøre det ved mistanke.

Vet ikke hva jeg "bør" gjøre. Ringte til et asbestfirma for rådgivning men de kunne ikke gi råd. Jeg synes personlig at hun virket tvilende da jeg spurte om jeg trengte å ta test og hvorfor, spesielt frarådet fra mange prøver. "Begynn med en prøve" ble svaret…

Hvordan skal jeg avgjøre dette? Har noen vært i samme situasjon og hvordan bestemte dere dere?

Hvor gammel er leiligheten deres?
Hva slags overflater har dere tenkt å rive?

P Poxeman skrev:
Hvor gammel er leiligheten deres?
Hva slags overflater har dere tenkt å rive?
Fra år 1981. Det korte svaret er alt...

Vi har allerede begynt å rive tapet i en del rom, men skal totalrenovere bad (tapet på vegg, matte på gulv) som selvfølgelig skal håndteres av håndverkere, men vi vil også rive fliser på kjøkkenet og også plastmatten på kjøkkenet. Plastgulv i soverommene og parkett på kjøkkenet.

er den fra 1981 burde det ikke finnes noe asbest

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Skulle ikke vært det minste bekymret for asbest der.

• Liker
Alfredo og 1 annen
  • Laddar…
Takk for deres svar, ikke engang for disse teppene? Finnes i gang og kjøkken. Sitter på noe papp på kjøkkenet (bilde 2-3) i gangen vet jeg ikke for det har ikke gått opp. Teppet som er på kjøkkenet er ekstremt mykt og bøybart. Undersiden gulaktig, nesten som vaskesvampsaktig men ganske tynn.

• Gulaktig vinylgulvmatte med flekkete mønster og mørke kanter, festet til gulvet i en kjøkkenkrok.
  • En oransje, mønstret gulvmatte fjernet fra underlaget i et kjøkken, med synlige gulaktige undersider og delvis fjernet kant langs en dørterskel.
  • Hånd fjerner gul og myk matterest fra gulv med pappunderlag i kjøkkenet.
Sist redigert:
Hei, om noen går inn og leser kan jeg meddele at ingen asbest fantes i disse.

• Liker
Jögge76 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.