Hei.

Jeg trenger å bytte et rør i kjelleren. Det er asbest i bøyen. Tenkte å sanere bort alle asbestbøyer i kjelleren.

Har snakket med et saneringsfirma og spurt hvordan de vil gjøre det. Fikk til svar at de ikke vil tette rommet, men selve sagen/bladet har en egen pose som tetter direkte på bøyen og ingen støv kommer ut.

Er det slik man pleier å gjøre? Har hørt fra andre firmaer at de kommer og tetter hele området som skal saneres så det ikke havner i andre rom. Og at en vifte er i gang i 24 timer som suger alt støv.

Håper noen vet hvordan man pleier å gjøre det. Vil ikke sanere og det ikke ikke blir ordentlig gjort.

C
Om du skal bytte selve røret er det vel enklest å bare plastre inn svingen ordentlig og deretter kappe røret på respektive side av svingen og kaste ut hele greia. Da trenger du jo ikke å pille på asbesten i det hele tatt og det burde være noe du enkelt kan fikse selv uten noe saneringsfirma.

Hei.

Nei skal ikke gjøre det selv kommer en rørlegger som gjør det.. Tenkte gjøre det selv i begynnelsen, men så tenkte jeg at jeg vil bort all asbest på en gang. Ellers blir det tilbakevendende problemer hver gang man skal reparere noe rør der nede.

Et annet spørsmål som jeg kom på nå. Asbestsaneringen kan man få rotfradrag på det?

M Martin_355 skrev:
Et annet spørsmål som jeg kom på nå. Asbestsaneringen kan man få rotfradrag på det?
Har hatt et saneringsfirma hjemme et par ganger for å fjerne asbestbyggemateriale og det har aldri vært noe problem å få ROT!

Tror de pleier å ta som en pose rundt røret som de drar ned isolasjonen med. Jeg lot et firma sanere all rørisoleringen min i kjelleren tidligere i år.

BigR
Mine rør har bare rørisolasjon med asbest i bøyene, så de sager man av og løfter ut som et vanlig rør. Egentlig sanering kreves bare om du må sage gjennom asbesten.

M Martin_355 skrev:
Nei skal ikke gjøre det selv kommer en rørlegger som gjør det..
Ettersom det bare er i bøyningene så er det bare å kappe rørene et stykke fra, legge i passende sekker og kjøre til gjenvinningsstasjonen.
Hvorfor blande inn rørleggeren eller saneringsfirma for en så enkel sak?

Staffans2000
I det store og hele er et tips å fukte ned asbesten med vann, så går den tilbake til den smetform den hadde etter at rørleggeren blandet opp asbestpulveret med vann i din kjeller. Surr plast rundt bøyningen, lag et hull øverst og hell i vann. Gjenta noen ganger. Klart!
Eller også gjør du som jeg og alle andre rørleggere gjorde - skjær opp isoleringen nedenfra med en morakniv. Det var for førti år siden. Altså, låååångt før moteordet "sanere" begynte å erstatte "rengjøre", "Tørke av", "ta bort"... Ingen av mine tidligere Klassekamerater på rørleggerskolen har fått lungekreft. Ikke engang den som røyker. Forsiktighet i all ære. Men når det gjelder asbest, har det gått helt over styr.

Staffan

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.