Hei!
Ung og uerfaren kjøpte jeg et hus fra 63, alt originalt og helt uvitende om at det kunne finnes asbest i huset. Tok brekkjernet og slengte ut alt sammen, så ble vi opplyst av bekjente om at vi burde ha kontroll på dette herlige men lumske materialet. Angst.
Nå til mitt spørsmål. Vi rev ned en "vevstapet" som satt på veggen ned til kjelleren. Satt som fjell og når vi fikk løs denne var det svart bak. Har ikke funnet noen info, men brukte man svartlim på betongvegger også?
Deretter renoverte vi baderommet og bak Perstorpsplatene som var veldig lette å fjerne, fant vi dette brun/svarte? Kan det ha vært asbest i det også? Eller er det vanlig brunt lim de har brukt?
Ung og uerfaren kjøpte jeg et hus fra 63, alt originalt og helt uvitende om at det kunne finnes asbest i huset. Tok brekkjernet og slengte ut alt sammen, så ble vi opplyst av bekjente om at vi burde ha kontroll på dette herlige men lumske materialet. Angst.
Nå til mitt spørsmål. Vi rev ned en "vevstapet" som satt på veggen ned til kjelleren. Satt som fjell og når vi fikk løs denne var det svart bak. Har ikke funnet noen info, men brukte man svartlim på betongvegger også?
Deretter renoverte vi baderommet og bak Perstorpsplatene som var veldig lette å fjerne, fant vi dette brun/svarte? Kan det ha vært asbest i det også? Eller er det vanlig brunt lim de har brukt?
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 634 innlegg
På det første bildet svarer vi: sannsynligvis ikke asbest, men en form for tjære/bitumen som er brukt som en slags fuktsperre. (Ikke søk på Google hvis du lider av helseangst.)
På det andre bildet svarer vi: vanskelig å si sikkert, men vanligvis ikke asbest.
På det andre bildet svarer vi: vanskelig å si sikkert, men vanligvis ikke asbest.
Klikk her for å svare

