M
Hei!

Ung og uerfaren kjøpte jeg et hus fra 63, alt originalt og helt uvitende om at det kunne finnes asbest i huset. Tok brekkjernet og slengte ut alt sammen, så ble vi opplyst av bekjente om at vi burde ha kontroll på dette herlige men lumske materialet. Angst.

Nå til mitt spørsmål. Vi rev ned en "vevstapet" som satt på veggen ned til kjelleren. Satt som fjell og når vi fikk løs denne var det svart bak. Har ikke funnet noen info, men brukte man svartlim på betongvegger også?

Deretter renoverte vi baderommet og bak Perstorpsplatene som var veldig lette å fjerne, fant vi dette brun/svarte? Kan det ha vært asbest i det også? Eller er det vanlig brunt lim de har brukt?
 
  • Trepper som fører ned til en kjeller med avrevet tapet og delvis avslørt grønn vegg. Veggen har spor etter fjernet materiale.
  • En åpen vegg med hvit panel på den ene siden og brune flekker på den andre; en eske med rør og kabler nederst.
Alle kan gjette, men ingen kan vite. Send til analyse om du må vite.
 
  • Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
På det første bildet svarer vi: sannsynligvis ikke asbest, men en form for tjære/bitumen som er brukt som en slags fuktsperre. (Ikke søk på Google hvis du lider av helseangst.)
På det andre bildet svarer vi: vanskelig å si sikkert, men vanligvis ikke asbest.
 
  • Liker
Mads93 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.