Jeg har så smått begynt å planlegge for å renovere kjelleren min i huset fra 1954.
I fyrrommet (oppvarmingssystem byttet x antall ganger gjennom årene) samt i noen andre rom har jeg diverse rør som er isolert med følgende:
- Mineralull
- Stålnett
- Gasbind
- Gul farge?
Samt noe gipslignende på visse steder.
Kan man rive dette selv eller er det risiko for asbest i dette?
Det handler om en del meter da rørene går til vaskerom og garasje etc.
Det på bildet ser ut som mineralull. Tråden er najtråd (ståltråd) som er brukt for å holde sammen mineralullen ved isoleringsarbeidet før bindingen. Løs asbest ble brukt som isolasjon under vev lik den du har, ved bøyer og T-stykker, og disse skal du ikke sanere selv. Om du tar en skrutrekker og stikker i bøyen så ser du om det er løs asbest eller ser ut som du har på bildet. Om det ikke er som på bildet, teip over med ventilasjonsteip el liknende. Ta det forsiktig om det er løs asbest, for fibrene er 1/1000-dels mm og flyr rundt i luften i evigheter.
Hei
Asbest er et arbeidsmiljøproblem og ikke et problem for folk flest som river en rørskjøt en gang i livet.
Hvis du vil være sikker, så la isolasjonen være. Så lenge du ikke river i det, er det ufarlig.
Skal du rive litt isolasjon, er tipset å gjøre det godt vått først, slik at det ikke støver, og deretter ikke støvsuge opp eventuell spill, men tørke det opp med en våt klut.
Personlig mener jeg at frykten for asbest blant privatpersoner er veldig overdrevet.
Hvor mange er det ikke som har byttet bremser på bilen når det var asbestbelegg, og det er ikke så mange år siden det forsvant.
Hvis det var så farlig som disse "sanererne" vil ha det til, skulle i prinsippet alle født før 80 ha fått lungekreft av alt asbeststøvet som fløy rundt i luften fra all eternitt, bremsebelegg, isolasjon m.m. som asbest ble brukt til.
Fredrik
Det er jo det jeg sier. Vær forsiktig. Det er forskjell på asbest og asbest (løs asbest). Om du Fredrik synes det er "ufarlig" så vet du ikke hva du snakker om. Hormoslyr og PCB var heller ikke farlig før man visste hva det var. Vet du hvor mange som har asbestose av ufarlig asbest? Selvfølgelig er det forskjell på én gang og det å jobbe med det. Som du sier, så lenge man ikke rører i det så er det ikke farlig....
Skjær opp gipsen på utsiden, spray inn en masse vann med en blomstersprøyte og klipp opp najtråden med en avbitertang, skjær opp isolasjonen fram til røret. Så er det bare å plukke ned alt sammen i en sekk. Finnes det noen asbest der så fanges nesten alt opp av den våte mineralullen. Er du bekymret så bruk en P3 åndedrettsmaske og legg en våt klut over røret som du skjærer og klipper igjennom. Det gjør jeg vanligvis når jeg borer i noen av eternittgreiene hjemme, det støver ikke noe som helst, men borepulveret blir mest til våt masse.
Jeg forstår ikke hvordan det ser ut. Er det asbest bundet i type mineralullen? Jeg forstår at det er fibrer, men hvis man ser på det uten mikroskop ser det ut som et pulver? Dvs er det frie fibrer eller er de matrise i et materiale?
Det du har på bildet er vanlig isolasjon, typ steinull. sbest er noe helt annet. Se denne lenken der finnes også et bilde.
Asbest finnes i limmer, gulvmatter (Novilon f.eks.) tetningsplugg, brannklær, pakninger til panelluker og pumper, plater, fuger, flislim, mykfuger. Elektriske apparater typ brødristere, kanaler m.m. Det finnes i utallige mengder og der man minst aner det. Noe som finnes i vifter, typ kryolit, er noen ganger blå. I branndører. Som sagt utallige mengder. http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest
Bare for å tydeliggjøre. Det er ikke asbest i selve isolasjonen, men man viklet en slags gasbind rundt rørene, og for å kunne lage pene bøyer blandet man en gipslignende masse med asbestfibre i. I noen skikkelig gamle installasjoner kan det finnes asbest direkte på rørene og så nøtthårisolasjon utenpå.
Men hvis man pirker litt forsiktig med en kniv i en bøy, og det kommer som et hvitt pulver, så er det garantert asbest. Ser ut som gipstøv.
Jeg ville ikke rive det selv, til tross for at mange sier at man kan spise asbest til frokost uten å bli syk. Hvis jeg som yrkesperson river det uten tillatelse og utdanning, kan vi få bøter på minst 50000, for arbeidsmiljøovertredelse.
Visst er risikoen liten hvis man bare håndterer det én gang, men man skal tenke på at fibrene sprer seg ekstremt lett. Støvsuger du f.eks. med en vanlig støvsuger, kan du ha spredd fibrene i hele rommet.
OM man nå skulle tukle med det selv, da anbefaler jeg å vri inn bøyerne i plast og tape, og deretter kutte dem av på de rette strekningene.
Sjekk så med din kommune hvor du kan deponere asbestholdig materiale.