Kan dette være asbest? bygd 1985
 
  • En nærbilde av en person som holder en liten bit av beige materiale, muligens byggemateriale fra 1985, med spørsmål om det inneholder asbest.
  • Gulvflis fra 1985 med brunaktig mønster, løftet opp for å avdekke kanten. Ledning og svarte kleshengere i bakgrunnen.
  • Brun gulvbelegg fjernes fra sponplate, mulig asbest, bygget i 1985. Hånd holder opp belegg for inspeksjon.
Kanskje, sende inn for analyse, koster mellom 500-1000kr.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
"Asbest - kontroller før
En viktig ting å sjekke gjelder for deg som bor i en bygning fra 70-tallet. Asbest ble nemlig brukt i den perioden i enkelte gulvlim og spesielt hvis det er snakk om linoleum eller vinylgulv. Det innebærer at du kan risikere å få problemer hvis du skal rive av et slikt gulvbelegg.

Det må du kontrollere før, og det beste er å ta bort en liten bit av matten og levere den for analyse. Du kan kontakte Miljøvernavdelingen i den kommunen du tilhører for videre veiledning om hvordan du skal gå fram i den saken - og ved fremtidig riving hvis det skulle vise seg å være asbest i limet."

Utsnitt fra denne artikkelen
https://www.golvsliparnastockholm.nu/ta-bort-gammal-plastmatta-en-guide


Tenker at analyse er vel det eneste som kan berolige dere, her på forumet kommer det med sikkerhet spekuleres vilt både for og mot...
 
BirgitS
1985 skulle ingen asbestholdig brukes men det er klart om det var en gjerrigknark som bygde og la inn en 10 år gammel plastmatte eller brukte 10 år gammelt lim så er jo mulig.
 
  • Liker
tergo
  • Laddar…
Føles urimelig at det skulle være det i noe bygd -85
 
  • Liker
Thsa og 2 andre
  • Laddar…
nei er knapt nok asbest i det teppet der, ser altfor nytt ut.
 
  • Liker
Thsa
  • Laddar…
bra og hør at andre også tror at det ikke er asbest, antar at det ikke er asbest siden det er bygget i 1985.
 
Vi hadde en gulvlegger i området som konkurrerte med så gode priser på 70-tallet at han ble boikottet av mønsterleverandørene. Han bestilte da en hel lastebil med gulvmatter og de skal visst ha vart langt inn på 80-tallet. Jeg kan ikke tenke meg at gulvleggerne kasserte sine lagre bare fordi det kom en ny lov. Men sannsynligheten for å få en eldre matte ble vel mindre etter hvert som 80-tallet gikk.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.