I hvilken type sparkel og maling forekom asbest?
Spør fordi det har løsnet maling og sparkel på mine gamle speildører og jeg vil slipe bort dette samt sparkle/male nytt.
Det som ser ut som sparkel er lysegult og blir lett til pulver når man smuldrer det i hånden.
Dessuten flere lag av gammel maling og sparkel på dørene som sikkert har blitt malt/rennovert flere ganger i løpet av årene. Huset er bygget i 1893.
Blandet man forresten i asbest i gammel linoljemaling?
Noen som vet?
Asbest i maling på gamle terskler i stål? Eller snarere risiko for bly i malingen?
Spør fordi det har løsnet maling og sparkel på mine gamle speildører og jeg vil slipe bort dette samt sparkle/male nytt.
Det som ser ut som sparkel er lysegult og blir lett til pulver når man smuldrer det i hånden.
Dessuten flere lag av gammel maling og sparkel på dørene som sikkert har blitt malt/rennovert flere ganger i løpet av årene. Huset er bygget i 1893.
Blandet man forresten i asbest i gammel linoljemaling?
Noen som vet?
Asbest i maling på gamle terskler i stål? Eller snarere risiko for bly i malingen?
Ditt sparkel er med største (99%) sannsynlighet, basert på alderen av huset, en ren linoljesparkel som normalt ble laget av maleren på stedet i forbindelse med maling. Det består av ren linolje og kritt, intet annet, og får nettopp den litt gulaktige fargen. Det blir også som pulver når det er gammelt og spesielt om man varmer av malingen fra treverket med for eksempel varmluftspistol.
På med et vanlig åndedrettsvern når du sliper så er det ingen fare. Asbest er ikke farlig om du ikke utsettes for det over lengre tid (om man ikke tilfeldigvis har en lungesykdom da).
Skal du slipe mye kan jeg anbefale å kjøpe en ordentlig maske fra f.eks. Sundström: http://www.skyddsprodukter.se/andni...strom/halvmask-sundstrom-sr-100-silikon~2788/
Den koster en del men så er det bare å kjøpe til "pucker" når du trenger nytt (noe som er ganske sjeldent). Å puste i en slik maske er SÅ mye mer behagelig enn papirmaskene...
Skal du slipe mye kan jeg anbefale å kjøpe en ordentlig maske fra f.eks. Sundström: http://www.skyddsprodukter.se/andni...strom/halvmask-sundstrom-sr-100-silikon~2788/
Den koster en del men så er det bare å kjøpe til "pucker" når du trenger nytt (noe som er ganske sjeldent). Å puste i en slik maske er SÅ mye mer behagelig enn papirmaskene...
Problemet er at jeg ikke bare kan gjøre antagelser basert på husets alder, da det jo sikkert har blitt renovert ved ulike anledninger gjennom årene. Men, hadde jeg visst at maling/sparkel på dørene er original, hadde jeg kanskje kunnet være tryggere på at det ikke er asbest i materialet. Nå ser imidlertid dørene ut til å være malt/sparklet flere ganger. Ulike lag under/over hverandre.
Klikk her for å svare