Holder på og skal rive og renovere litt i huset vårt. Huset er bygget rundt 1927 og renovert i litt ulike omganger. I tak og vegger der jeg er nå finnes det vegger med siv, avispapir, ståltråd og puss.
Hva sier dere om puss, Er det vanlig med Asbets i dette? På en avis stod årstallet 1958, så omkring da kanskje dette ble gjort...
På den tiden kunne man putte asbest i alt, men det betyr ikke at det finnes i alt.
Vil du vite sikkert, er det dessverre bare én ting man kan gjøre, og det er å teste.
Vil du vite sikkert, finnes det dessverre bare en ting man kan gjøre, og det er å teste.
Nå skal vi ikke skremme folk unødvendig.
På 50-tallet lå det som regel en sandhaug på utsiden, og de blandet sammen mørtelen og bar opp dette.
Det finnes ingen direkte fordeler med å blande inn asbest i mørtelen, så mistanken om at det skulle være i puss armert med vass, er ikke særlig høy.
Man leter først og fremst etter asbest der det er sannsynlig.
Å forutsette at det finnes i alt, er litt fobi.
Det er nesten umulig at det skulle være asbest i den pussen, men når du river puss så bør du beskytte deg med en god åndedrettsmaske likevel. Rivingsstøv er ikke sunt, uansett asbest.
Nu skal vi ikke skremme opp folk unødvendig. På 50-tallet lå det som regel en sandhaug på utsiden, og de blandet sammen mørtelen og bar opp dette. Det finnes ingen direkte fordeler med å blande inn asbest i mørtelen, så mistanken om at det skulle være i puss armert med vass er ikke særlig høy.
Man leter i første omgang etter asbest der det er sannsynlig. Å anta at det finnes i alt er litt en fobi.
Hhempularen skrev:
Det er nærmest umulig at det skulle være asbest i den pussen, men når du river puss så bør du beskytte deg med en god åndedrettsmaske uansett. Rivningsstøv er ikke sunt, uansett asbest.
Takk, Det høres bra ut! Jeg kommer til å teipe og tette alle tilstøtende rom samt bruke luftrenser og maske + heldrakt for bygningsstøvet sin skyld da pussen støver veldig mye.
Nja, poenget er at asbesten ikke bare fantes i ferdige produkter, men også kunne blandes inn der håndverkeren trodde det var passende.
Puss er ikke det første materialet jeg ville testet, men det kan finnes i nesten alt, så vil man være sikker, skal man teste.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.