Takk for svar!
Hva baserer du det på?
Jeg trodde som du, men så en masse info om asbest i tapeter på nettet.
Derfor interessert i om det var noen spesiell type. Vinyltapeter nevnes nemlig.
Og denne tapeten tror jeg er en vinyl.
Hva baserer du det på?
Jeg trodde som du, men så en masse info om asbest i tapeter på nettet.
Derfor interessert i om det var noen spesiell type. Vinyltapeter nevnes nemlig.
Og denne tapeten tror jeg er en vinyl.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.133 innlegg
Ut fra bildet synes jeg det ser ut som malt tråd/tekstiltapet.
Jeg vet ikke hvor du har funnet at det skulle være vanlig med asbest i tapeter. Sånn som jeg husker det ble vinyltapeter populære rundt 1980 (i bad/våtrom) og da var man godt klar over faren med asbest og asbest var forbudt i det meste.
Men som alltid, skal man være sikker får man sende inn prøve for analyse.
Jeg vet ikke hvor du har funnet at det skulle være vanlig med asbest i tapeter. Sånn som jeg husker det ble vinyltapeter populære rundt 1980 (i bad/våtrom) og da var man godt klar over faren med asbest og asbest var forbudt i det meste.
Men som alltid, skal man være sikker får man sende inn prøve for analyse.
Hei igjen,BirgitS skrev:
Ut fra bildet synes jeg det ser ut som malt tråd/tekstiltapet.
Jeg vet ikke hvor du har funnet at det skulle være vanlig med asbest i tapeter. Sånn som jeg husker det ble vinyltapeter populære rundt 1980 (i baderom/kjøkken) og da var man vel bevisst farene ved asbest og asbest var forbudt i det meste.
Men som alltid, skal man være sikker får man sende inn prøve for analyse.
Jeg leste det på nettet, helt enkelt. Det finnes en del informasjon om asbest knyttet til tapeter.
Mener du at det på bildet ser ut som at noen har malt oppå tapeten? Jeg tror faktisk ikke det, men at det bare er tapet. Jeg prøvde å fukte tapeten, men den sugde ikke til seg vann. Noe som for meg tyder på at den har et lag av noe ytterst (plast/vinyl?).
Men, finnes det andre typer av tapeter som også har en slik overflate som ikke suger til seg vann? Eller tyder det på vinyltapet rett og slett?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.133 innlegg
For meg ser det ut som en type tekstil/garn/trådtapet som noen har malt på. Men det er min tolkning av bildet, og den trenger selvfølgelig ikke å være riktig. Du ser jo det i virkeligheten og fra ulike vinkler.
Arbeidstilsynet har ikke med tapeter på sin liste over hva håndverkere skal passe seg for her: https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
Et typeeksempel på sider jeg får frem når jeg søker: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=asbest+i+tapet
Vinyltapetene kom vel til Sverige etter at det var kjent at asbest var farlig, så usannsynlig at en strukturert tapet inneholder asbest.
Arbeidstilsynet har ikke med tapeter på sin liste over hva håndverkere skal passe seg for her: https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbets-i-tapet.542036/post-6106366Meget uvanlig. Produksjon av asbest ble forbudt i omganger frem til 1977 og brukt i meget begrenset omfang frem til 1982 da det ble totalforbudt som byggemateriale. Det ble brukt fremfor alt som brannbeskyttelse og rørisolering men også i tak- og trossbunnsplater. Så lenge du ikke har hatt en ildsted på kjøkkenet tidligere ville jeg si at risikoen er minimal.
https://www.flashback.org/t3143173
https://www.flashback.org/t2516437
Et typeeksempel på sider jeg får frem når jeg søker: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=asbest+i+tapet
Vinyltapetene kom vel til Sverige etter at det var kjent at asbest var farlig, så usannsynlig at en strukturert tapet inneholder asbest.
Visst kan det være en gammel vinyltapet, hadde noe lignende i barndomshjemmet i våtrommene fra midten av 70-tallet.
Men absolutt helt uten asbest.
Totalforbudet kom først -82, men det ble faset ut lenge før det og er som sagt ekstremt uvanlig i norske tapeter.
Leser man på “nettet” blir man også bekymret for chemtrails…
Men absolutt helt uten asbest.
Totalforbudet kom først -82, men det ble faset ut lenge før det og er som sagt ekstremt uvanlig i norske tapeter.
Leser man på “nettet” blir man også bekymret for chemtrails…
Takk snille for ditt svar! Settes pris på!Dowser4711 skrev:
Visst kan det være en gammel vinyltapet, hadde noe lignende i barndomshjemmet i våtrommene fra midten av 70-tallet.
Men absolutt helt uten asbest.
Totalt forbud kom først i -82, men det ble faset ut lenge før det og er som sagt ekstremt uvanlig i svenske tapeter.
Leser man på “nettet” blir man også bekymret for chemtrails…
Så tapeten i barndomshjemmet så altså ut som min på bildet? Sendte du inn asbestprøve på den tapeten eller hva får deg til å si ”absolutt helt uten asbest”?
Hvordan vet man at det er ekstremt uvanlig i svenske tapeter? Har man undersøkt dette, rent generelt?
Takk snille for at du tok deg tid til å sende meg all denne infoen! Finnes virkelig fine mennesker der ute!BirgitS skrev:
For meg ser det ut som en type tekstil/garn/trådtapet som noen har malt på. Men det er min tolkning av bildet og den behøver selvfølgelig ikke være riktig. Du ser jo det i virkeligheten og fra forskjellige vinkler.
Arbeidstilsynet har ikke med tapeter på sin liste over hva håndverkere skal passe seg for her: [lenke]
[lenke]
[lenke]
[lenke]
Typeeksempel på sider jeg får opp når jeg søker: [lenke]
Vinyltapetene kom vel til Sverige etter at det var kjent at asbest var farlig, så usannsynlig at en strukturtapet inneholder asbest.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.133 innlegg
På begynnelsen av 70-tallet, da man kom fram til at asbest var farlig og at man måtte slutte å bruke det, ble det nøye undersøkt i hvilke produkter det ble brukt. Det ble først forbudt å bruke asbest der det allerede fantes andre alternativer, og det tok lengst tid for bremsebelegg i kjøretøy fordi man ikke visste hvordan man kunne lage et godt bremsebelegg uten asbest. Papirtapeter har man hatt i over 150 år, så det finnes ingen grunn til å ha asbest i dem. Vinyltapeter er plast, og jeg kan ikke se hva man skulle vinne på å ha asbest i dem.S Slottsfrun skrev:
Asbest har jo aldri vært gratis, så man har bare valgt å bruke det når dets egenskaper har vært viktige.
Ja, de var veldig like og noen prøver ble aldri levert inn, da det var mine foreldre som satte dem opp og min mor var temmelig paranoid rundt det meste som ble kjøpt.S Slottsfrun skrev:
Da de bygde huset i 1973 var asbest et veldig velkjent begrep i samfunnet og ikke noe som oppmerksomme forbrukere kjøpte ubevisst.
Som sagt, det ble innført et totalforbud for asbest i alle produkter i 1982, men det betyr ikke at alt inneholdt asbest før det...
Du har fått et antall bra lenker til pålitelige kilder, Arbeidsmiljøverket er nok den som veier tyngst i sammenhengen.S Slottsfrun skrev:
De er ekstremt forsiktige i sine råd til yrkespersoner og har en veldig god statistikk som underlag for sine anbefalinger, som *ikke* tar med tapeter som noe man trenger å bekymre seg over.
Men, om du virkelig er bekymret, send inn en bit til https://asbestprov.se/ så får du svart på hvitt.
Klikk her for å svare
