Skal sende en bit av plastmatten på kjøkkenet for analyse samt rørisolering fra kjelleren. Plastmatten har jeg ordnet.
Til mitt spørsmål hvordan gjør jeg best når jeg tar en prøve fra isolasjonen. Vil ikke rive/sage/skjære for mye. Tenkte om jeg skjærer og spruter med blomstersprøyte samtidig og når det er klart plastpakker jeg inn skadede delen?
Andre tips?
Til mitt spørsmål hvordan gjør jeg best når jeg tar en prøve fra isolasjonen. Vil ikke rive/sage/skjære for mye. Tenkte om jeg skjærer og spruter med blomstersprøyte samtidig og når det er klart plastpakker jeg inn skadede delen?
Andre tips?
Rørisoleringen er litt vanskelig da det er vanskelig å vite hvor de eventuelt har brukt asbestholdig mtrl.
Ofte i bøyinger og "t-kryss" om man har brukt det (ser ut som gips har jeg forstått).
Om du skjærer opp ser du om det er gipsaktig eller ei. Risikoen er at du skjærer på feil sted og ikke finner noe uansett. Så jeg er tvilsom til å sende inn da du ikke kan trekke så sikre konklusjoner uansett.
Er det gipsaktig, behandle alt som asbest.
Ofte i bøyinger og "t-kryss" om man har brukt det (ser ut som gips har jeg forstått).
Om du skjærer opp ser du om det er gipsaktig eller ei. Risikoen er at du skjærer på feil sted og ikke finner noe uansett. Så jeg er tvilsom til å sende inn da du ikke kan trekke så sikre konklusjoner uansett.
Er det gipsaktig, behandle alt som asbest.
Som sagt, hvordan vet man at msn sender inn riktig materiale for analyse. Om du får svaret asbest er det enkelt.
om du får svaret ikke asbest kommer du ikke til å kunne være sikker likevel.
om du får svaret ikke asbest kommer du ikke til å kunne være sikker likevel.
Kjøp utstyr, engangsoverall og asbestfilter + maske å sette filteret i, før du begynner å ta ned gips. I mitt hus tok rørleggeren en kniv og skar ut litt fra bøyene, ikke mer enn en spiseskje, og la i plastpose. Svar kom ganske fort: asbest. Det så ut som gasbind med hvitt fyllmateriale rundt rørene.
Hvis du skaffer beskyttelsesutstyr og jobber korte økter, kan du gjøre saneringen selv. Profesjonelle plastretter inn huset og arbeider med undertrykk for å forhindre lekkasje.
Avfallet legger du i en svart søppelsekk som tapes igjen og merkes Asbest, og leveres på søppelfyllinga på et spesielt sted. Husk å bruke heldekkende bekledning, så du skal tape rundt ben og håndledd og bruke støvler og hansker. Det finnes gode og tydelige instruksjoner på nettet. Lykke til.
Hvis du skaffer beskyttelsesutstyr og jobber korte økter, kan du gjøre saneringen selv. Profesjonelle plastretter inn huset og arbeider med undertrykk for å forhindre lekkasje.
Avfallet legger du i en svart søppelsekk som tapes igjen og merkes Asbest, og leveres på søppelfyllinga på et spesielt sted. Husk å bruke heldekkende bekledning, så du skal tape rundt ben og håndledd og bruke støvler og hansker. Det finnes gode og tydelige instruksjoner på nettet. Lykke til.
Håper det ikke er asbest, men uansett så kommer jeg til å plastre inn røret så godt det går, plastre inn gangen samt hobbyrommet, og holde det vått mens jeg kapper. Dog så kapper jeg ikke i buen i tilfelle. Kjøkkenet er i andre etasje og vil ikke ha gamle rør sittende i det nye kjøkkenet som kommer. Takk for alle tips, venter på svar fra analyse nå.
Det var asbest på undersiden av plastmatten samt i rørbøyene. Tror jeg dropper å rive opp gulvet uten legger gulv på plastmatten. Og skaffer meg det verneutstyr som trengs for riving i kjelleren. En plastmatte blir vel aldri gammel så det spiller vel ingen rolle ? Huset bygget -69
Jeg vet ikke om Biltema er beste stedet...
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterkallelse/
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterkallelse/
Klikk her for å svare