Hei.
Jeg skal selv støpe sammen 3 lecablokker 25 x 59 cm (~180 cm lang) for å ha over døråpning.
Bruker da diamantkapp for å grave ut 10 x 10 cm. Legger blokkene opp ned og i med 3 armeringsjern. De må ha avstand fra blokkene, og i med betong.
Bjelken må herde minst en uke før den kan brukes. Husk å fukte betongen de første dagene, leca suger ordentlig.
 
Bob_the_builder
Hmm, det var lenge siden jeg sjekket dette, men jeg vil huske at 1,5 meter lange kostet ca 500 kr. Dog var de tynnere enn normalblokkene (12 cm?). Vet ikke om det er slike man pleier å bruke? Normalthøyde 19-25 cm burde være betydelig dyrere.
 
Bob_the_builder
Nei, jeg har også vanskelig for å se noen holdbare motargumenter.
 
Hei, jeg betalte 424:- eks mva for en 29*19*149 samt 592:- eks mva for en 29*19*209. De var tunge som f-n å løfte opp, er trolig sprengfylt med armering.

Brgds Ingvar
 
Betalte 440 euro for fem bjelker. Har ikke dimensjonene men det er en dør og tre vinduer, to 120 brede og ett 70 bredt
 
Jeg ville nok bruke et L-jern (eller ett på hver side) i fugen over åpningen og så bare fortsette med Leca. Vil man ha det i live, så kan man jo lage et spor for L-jernet i blokkene over.
 
En annen variant er å kjøpe løse Lecakuler, bygge form, legge i armeringsnett og blande betong+løsleca.

Da får du sannsynligvis grei passform også. Vi kjøpte ferdige bjelker, og de hadde feil mål på alle leder sammenlignet med de vanlige støpeblokkene. For smale, for høye, for lave og for brede, dessuten var sidene ikke vinkelrette mot hverandre. Når jeg påpekte dette for leverandøren, fikk jeg svaret at støpte lecabjelker ser slik ut.
 
Vi gjorde dessverre ikke så :( , fikk tipset selv etter at vi var ferdige.

Det enkleste er jo å ikke støpe bjelken direkte på muren, men å gjøre det på bakken. Ulempen er jo at man må løfte faenskapet på plass etterpå, og det er tungt.

Husk å ha mest armeringsjern i bunnen av bjelken, der er strekkreftene størst.
 
Det går jo over forventning å skru formplaywood i Leca med lange skruer, f.eks 70 mm Spax!
Skru fast en planke på hver side av åpningen, legg en planke med samme tykkelse som veggen oppå og skru playwood på sidene, noen form for stagning trengs i formen så den ikke flicher seg!
Armer i formen, spesielt i underkant!

Tenk på at det er veldig tungt å fylle formen manuelt med bøtte og stige......... ;)
 
Har for meg at man anbefaler minst 250 mm overlapp, gjerne en halv blokk, dvs. ca 300 mm.

Det finnes litt info på www.optiroc.se
 
Hei.
Jeg tar det en gang til
Jeg skal selv støpe sammen 3 lecablokker 25 x 59 cm (~180 cm lang) å ha over døråpning.
Bruker da diamantkapp for å hulke ut 10 x 10 cm.
Jeg har nå støpt og fått opp bjelkene. De består av 3 lecablokker 25 x 19 x 59 UTHULKET ca 10 x 10 cm (litt skålformet) samt støpt sammen med betong samt 3 armeringsjern. Kostnad = 3 lecablokker 5 m armering 1 sekk betong 4 liter vann ~150:- per bjelke.
De holder jeg forsikrer.
 
kristofer.eklund skrev:
Forsto ikke helt beskrivelsen av hvordan du gjorde det, Haagbard!! Hvis man nå lager sine egne armerte blokker (med løs LECA og hele fadderullan) - hva er anbefalt overlapping?? Om døråpningen er 800 mm, holder det med 1200 mm blokker, dvs 200 mm overlapping??
Jeg gjorde det i innerveggen i garasjen, brukte vanlig betong, ikke lecakuler! Murte opp veggen til døråpningens øvre kant pluss en stein på hver side 30 cm fra åpningen, formet og armerte over døråpningen til samme høyde som steinene på hver side av åpningen, dvs. ~20 cm og helte i betong ovenfra! Det går bedre enn man kan tro å skru formen i lecaen, om man skal lage flere like vindusåpninger så burde alle delene i formen kunne gjenbrukes!

Over garasjeportene murte jeg en teglhvelv på 2,7 meter, lagde en lignende bjelke over hele teglhvelvet!

Lagde teglhvelv over vinduene også, men de var jo ikke så brede så der støpte jeg ingen bjelke!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.