Holder på med å støpe søyler til en friggebod hvorpå jeg stilte meg spørsmålet hvor mye armering jeg skulle bruke. Eller mitt oppfølgingsspørsmål ble, trengs armering?

Jeg googlet litt, havnet på tråder her som hovedsakelig uttrykker "kast i litt armering".
For meg føles det som svært uvitenskapelig hvorpå jeg gjerne begynner å stille spørsmål.

Så trengs armering? Hva blir risikoen og utfallet om jeg hopper over armering?

p.s. jeg har ikke sagt at jeg skal hoppe over armering, kun stiller spørsmål ved hvorfor det trengs.

Mats-S
Armeringen forsterker plintene og motvirker sprekkdannelse, så. ja, sleng ned litt armering :) Det holder med typ 3 til 4 10mm stenger som du trykker ned når betongen nesten er helt opp. Rist litt på dem slik at de blir godt innkapslet i betongen. Sørg også for at betongen dekker endene på armeringsstengene. Plintene vil nå holde i minst 100 år :)

• Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Armeringen skaper en spenning i plinten som forhindrer at den sprekker. Et par pinner kamstål pleier å være nok.

• Liker
PG Lindgren
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Armeringen forsterker pilarene og motvirker sprekkdannelse, så. ja kast ned litt armering :) Det er nok med typ 3 til 4 10mm stenger som du presser ned når betongen er nesten helt opp. Rist litt på dem så de blir godt innkapslet i betongen. Sørg også for at betongen dekker endene på armeringsstengene.
Pilarene vil nå holde i minst 100 år :)
Hyggelig å få svar fra en Sollentuna-beboer 😀

• Elsker
Mats-S
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.