Holder på å renovere stuen og kona vil ha stikkontakt over hvert vindu. (Har snakket med en elektriker om saken som senere kommer for å trekke rør og elektrisitet når jeg samtidig skal reglurere ned innertaket) Har imidlertid støtt på et problem når jeg bruker hullsagen i lettbetongbjelken over vinduet der apparatboksen skal støpes inn. Det sitter en armeringsjern 2 cm inn, akkurat midt over hvert vindu. Se bilde. Spørsmålet er om man tør å skjære av det? Er det greit eller kommer huset til å rase? Føles jo som det burde være flere armeringsjern. Føles dog merkelig at armeringsjernet går vertikalt. Burde jo ligge horisontalt i midten av bjelken, synes jeg.
En lettbetongbjelke har oftest armering langs nederkanten med tverrstag som forbinder disse. Flere bjelker har også armering i overkanten, men da de noen ganger er helt symmetriske, kan de monteres i hvilken som helst retning så lenge de står på høykant. Også mellom underkant og overkant pleier det å gå tverrstag. Av bildet ser det ut som om du har kommet over et tverrstag mellom under- og overkantsarmeringen. Har dessverre ingen innsikt i ditt videre borring her, og til en viss grad avhenger det av om de har brukt armerte blokker i en bærende konstruksjon eller om armeringen bare er ment å klare vindusåpningen.
Sjekk hvor du har dine takstoler, har du en rett i midten over vinduet kanskje du skal vurdere en gang til om du skal kappe den.
Formentlig merker du ingenting, men det finnes jo risiko for setninger, hvor stor er vanskelig å svare på.
Formentlig merker du ingenting, men det finnes jo risiko for setninger, hvor stor er vanskelig å svare på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bjelker pleier å ha bøyler på tvers av lengderetningen, forbundet i hjørnene med langsgående jern. En lettbetongfasade pleier å bestå av blokker eller planker, dvs en form for elementbygg. Bjelken er sikkert en avveksling over vinduet. En god prinsipp er å la installasjoner underordne seg konstruksjonen i stedet for omvendt. Deretter tror jeg ikke at huset faller sammen hvis du sager av akkurat den lille biten av armeringen.
En oppdatering for de som møter på det samme problemet. Liker ikke tråder som bare stopper helt brått. Med en ikke altfor ugrunnet bekymring, våget jeg selvsagt ikke å kappe hele armeringsjernet da jeg kunne konstatere at en takstol hvilte på vindusbalken. Jeg våget meg imidlertid på å bruke dremel og dreml bort halve armeringsjernets tykkelse. Slipte ned det med en liten slipeplate. Deretter hakket jeg ut resten av dybden på siden av jernet slik at apparatboksen fikk plass. Måtte selvsagt lage et spor i baksiden av boksen som tilsvarte jernets bredde slik at den kunne få plass i hullet. Deretter pusset jeg fast boksen med gips. Nå får lampestikket plass med noen millimeters margin mot armeringsjernet. For å gjøre elektrikeren fornøyd så teipet jeg armeringsjernet med 2 lag aldringsbestandig skjøtetape som jeg hadde liggende for at det ikke skal være synlig metall i apparatboksen.
Klikk her for å svare