Skal støpe en benkeplate av betong til utekjøkkenet, 150x80 cm, 45 mm tykk.
Bygger form av forskalingsfiner og tenkte bruke weber 702 ekspanderbetong fin.
Ordner dryppkant på benken ved å presse ned tynne lister rundt kanten i overflaten på betongen, det som senere blir undersiden når man snur opp benken. Når platen er klar pirker jeg ut listene og jeg får en dryppkant for regnvann for å unngå at regnet renner ned på understellet som er pusset leca.
Så langt kontroll på situasjonen. Et par ting jeg trenger å finne ut av bare:
Trenger man virkelig ikke å henge opp armeringsnettet (inkludert et 8 mm jern rundt hullet for oppvaskkummen) i noe for å unngå at det synker til bunnen (Eller egentlig toppen på benken da)? På nettet virker det som de fleste bare legger det ned etter å ha fylt halve formen.
Fester silikonet bra i forskalingsfineren i bunnen? Man vil jo silikonere rundt i kanten i bunnen for å få litt mykere kant øverst på benken. Leste et sted at det kan slippe og flyte inn i betongen.
Holder det å vibrere for å unngå bobler ved å slå på formen forsiktig med en hammer? På webers instruksjon for ekspanderbetong anbefaler de "kun lett vibrering" for øvrig.
Jeg ville nok unngått silikon i hjørnene. Det liksom fester i betongen og er vanskelig å få bort. Se bildet nedenfor der jeg har støpt en blomsterkasse og silikonert hjørnene i formen. Det er enklere å runde hjørnene med sandpapir.
Hmm, irriterende med silikonet. Lot du det tørke før? Man skulle jo tro at når det er tørket og oljet så burde det ikke forårsake noe problem, men åpenbart er det ikke så sikkert. Pusse betongkanten med sandpapir - høres vanskelig ut, men jo, de skarpeste kantene runder man vel av i det minste.
Ja, det var tørt og oljet. Det høres lett ut å støpe en plate/form, men det er vanskelig å få til i praksis. En benkeplate vil man jo ha perfekt. Lag en prøveform og øv noen ganger før du kjører skarpt. Riktig vannmengde og vibrering er et must for at det skal bli bra (noe du kan se at min krukke ikke ble).