Hei alle

Skal gi meg på å bygge vegger til en kjellertrapp.
Tenker meg at den skal formes som en U og veggene er 1.7m høye samt 150mm tykke.
Legger ved en liten skisse på hvordan det skal se ut og hvor jeg har skrevet noen spørsmål.

Angående formen, liggende 70 og stående 95-regel eller trengs det grovere dimensjoner?
Hvilken tetthet har man på de horisontale respektive vertikale?

Er det noen som har gitt seg på dette eller er rå på betong og kan gi meg noen råd?

Takk på forhånd.

Du bør jo lage en hengform, slik at du støper gulv og vegger i ett stykke. Du må bøye B-jern i bunnplatens underkant som går til innsiden av veggen. Husk på dekningslaget. 50 mm mot bakken i gulv og vegg. Det holder med 12-jern. Cc 150.

Normalt kjører du liggende og stående 45*95 med bordform.
Ikke glem stagene.

I Installation skrev:
Du bør jo lage en hengeform så du støper gulv og vegger i ett stykke. Du må bøye B-jern i bunnplatas underkant som går til innsiden av veggen. Tenk på dekningslaget. 50 mm mot mark i gulv og vegg. Holder med 12-jern. Cc 150.

normalt kjører du liggende og stående 45*95 med bordform.
Ikke glem stagene.
Okei, men med hengeformen hvordan blir det da med betongen som er i veggen? Presser den ikke ned i plata så det renner over der?

Litt usikker på hvordan jeg skal forklare.

A andreashe skrev:
Okei, men med hengeformen hvordan blir det da med betongen som er i veggen? Den trykkes ikke ned i platen så det renner over der?

Litt usikker på hvordan jeg skal forklare.
Klart den kan hvis man har for mye flyt i pjucket. Men man begynner med å støpe platen.
Lengst ned på formen har man en liggende 45*95 i overkant bjelkelag. Støp dit til underkant regel. Vent i 20 minutter, så fyller man veggene litt om gangen. Vibrer ikke som en gal, men ta det piano så går det. Har støpt mange hengeformer i mine dager og det går alldeles utmerket.

Jeg støpte om vegger i et rom i kjelleren min.
Var helt utslitte blokker av lettbetong som hadde fått juling på grunn av idiotisk bygge på 70-tallet og udrenert grunn som tidligere utgjorde veggene. Det gikk ikke an å reparere uten å bli ruinert, så jeg bygde støpeform av OSB-plater.

Skarver ble tettet med restplanker jeg hadde av både fasade og knute.
Jeg laget en utrolig mengde med støttestenger og stag av ytterligere rester og forankret dem.

Tykkelsen gikk ut ca. 5 cm + innover mot lettbetongen som ikke var ødelagt, mellom 2 til 12 cm til, så tykkelsen på godset totalt varierer mellom 7-17 cm ca. Jeg armerte det med tykt armeringsnett jeg kjøpte på byggmax, tykkelsen husker jeg ikke men er det 3 mm kanskje?

Det gikk veldig bra, med unntak av at det på ett sted der det var ekstremt lite gammel vegg igjen (dvs. dypt) bulte ut litt. Det løste seg raskt. Det påvirket sluttresultatet, men i mitt tilfelle var det okei ettersom jeg uansett pusset litt etterpå og ville oppnå utseendet man har i kirkers vegger eller i de gamle leilighetene i Göteborg der det er "styggpusset og hvitmalt".
Det hadde ikke skjedd om jeg ikke hadde vært optimist med tetningen, og det kan enkelt forebygges ved å legge et lag OSB til slik at rammen hadde vært dobbelt så tykk.

Sluttresultatet ble bra tross alt.
Banket med jevne mellomrom som en total idiot for å sikre at det virkelig ble pakket nedover og kvittet boblene.

Kanskje uortodoks å bruke OSB, men jeg ville som sagt ha teksturen og ujevnheten + at platenes størrelse var perfekt når de lå ned.

Hvorfor ikke mure i stedet? 200mm lecablokk med bistål i annenhver skift. Bruker man trappen som mothold ville man sikkert kunne komme ned til bistål i hver 3. skift.
Er det noen spesiell grunn til at sålen stikker ut så mye? Noen dm burde være tilstrekkelig?

I Installation skrev:
Klart den kan om man har för mye flyt i pjucket. Men man begynner med å støpe platen. Nederst på formen har man en liggende 45*95 i overkant bjelkelag. Støp dit til underkant regel. Vent i 20 minutter så fyller man veggene litt om gangen. Vibra ikke som en gal uten ta det piano så går det. Har støpt mange henformer i mine dager og det går aldeles utmerket.
Tenkte ta en betongbil som heller i alt, burde ikke være noe problem da?

Tenker meg at den vil man jo ikke ha stående altfor lenge og tikke...

B bossespecial skrev:
Hvorfor ikke mure istedenfor? 200mm lecablokk med bistrål i annethvert skift. Bruker man trappen som mothold ville man sikkert kunne komme ned til bistrål i hvert 3. skift. Er det noen spesiell grunn til at sålen stikker ut så mye? En dm burde være tilstrekkelig?
Det er en bilparkering langs langveggen så det må tåle en del jordtrykk. 2/3 av murens høyde er jo en tommelfingerregel når det gjelder støttemurer. Mure med geo nett kanskje er en idé for å tåle jordtrykket.

A andreashe skrev:
Det er en bilparkering langs langveggen så det må holde en del marktrykk. 2/3 av murens høyde er jo en tommelfingerregel når det gjelder støttemurer. Mure med geo nett kanskje er en idé for å holde imot marktrykket.
Da kan det være bra med armert betong foran muret.
I og med at du har kortsidene og platen som holder imot den lengre veggen så behøver ikke sålen å være så stor. Tommelfingerregelen som du nevner gjelder mer for typen L-støtte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.