Som tittelen kanskje kan gi en anvisning til, så kommer jeg til å bygge garasje i lettbetong (30 cm bredde). Vurderer hvor mye man trenger å armere. Var med og bygde en stor hall med lecablokker for mange år siden, der satte man armeringsjern per tredje lag blokker.

Er det en god regel også for et mindre bygg som min 50 kvm garasje, å kjøre armering per tredje lag?

Leverandøren av de steinene du bruker angir hvordan og hvor tett det skal armeres. Du skal selvfølgelig følge leverandørens anvisninger, ellers er det vanskelig å reklamere ved sprekkdannelse og andre problemer. Bruker du Finjas Lecablock for eksempel kan du sjekke her. Ville gjette at det ikke skiller seg så mye mellom ulike leverandører, men man vet aldri.

Kommer jo litt an på hvilken belastning veggen skal utsettes for... I mitt terrenghus armerte jeg i hver skift UNDER mark (konstruktøren spesifiserte annenhver).
I en terrenggarasje armerte jeg i annenhver skift UNDER mark.
Begge byggene ble også armerte under/over vindusåpninger.

http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/Murverk_projanv.pdf

Er lettbetong og lettklinker (Leca) likeverdige i denne sammenhengen, det vil si krever omtrent like mye armering?

K
jon_h skrev:
Leverandøren av de steinene du bruker, angir hvordan og hvor tett det skal armeres. Du skal selvsagt følge leverandørens anvisninger, ellers er det vanskelig å reklamere ved sprekkdannelse og andre problemer.
Nei, ikke leverandøren. Det er konstruktøren som foreskriver. Leverandøren tar kun ansvar for materialet. Ikke konstruksjonen. :)

Ja, så klart har du rett i det. :)

Har hørt rundt litt med byggere og leverandører. Sånn sa de oppsummert. Når man bygger med lettbetong så limer man sammen blokkene til en homogen konstruksjon. Bygger man bare en etasje og over bakken så trenger man bare å armere der man legger U-blokker (dører, porter, vinduer).

Nå er platene støpt og lettbetongen til garasjen skal komme uke 29. Så snart er det på tide å bruke ferien på garasjebyggingen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.