Jeg vet at det blir spurt mye om dette på BH men det er vanskelig å finne svaret på akkurat min situasjon så det får bli en tråd.
I vårt hus har vi tre rom i fil på loftet, se bildet. Bildet er ikke helt korrekt men gir en pekepinn uansett. Det midterste rommet går altså til stor del i den gamle kattvinden og føles trangt.
Vi har snakket om å sette inn ett eller to takvinduer men har nå begynt å vurdere en ark. Den ville i så fall bli en i samme stil som den på forsiden, men mindre. Det er heller ikke mulig å bygge arken i sentrum av den andre, så den vil være forskjøvet.
Jeg er hendig og kunne tenke meg å bygge den selv men føler meg litt usikker over avlastning. Takstolene ligger med knappe meteren mellom og det ville da være aktuelt å fjerne en takstol. Jeg har lest at det kan være nok å forsterke de to takstolene som ligger nærmest, men det gjelder kanskje 60cc? For øvrig er mine ganske kraftige.
Det føles som at det ikke burde være så veldig bemerkelsesverdig å få til. Eller lønner det seg å ta en snekker som gjør rammen og så kan jeg gjøre ferdig resten? Et alternativ kanskje ville være å nøye seg med en ark mellom to takstoler, men det hadde vært hyggelig med mer gulvplass.
I vårt hus har vi tre rom i fil på loftet, se bildet. Bildet er ikke helt korrekt men gir en pekepinn uansett. Det midterste rommet går altså til stor del i den gamle kattvinden og føles trangt.
Vi har snakket om å sette inn ett eller to takvinduer men har nå begynt å vurdere en ark. Den ville i så fall bli en i samme stil som den på forsiden, men mindre. Det er heller ikke mulig å bygge arken i sentrum av den andre, så den vil være forskjøvet.
Jeg er hendig og kunne tenke meg å bygge den selv men føler meg litt usikker over avlastning. Takstolene ligger med knappe meteren mellom og det ville da være aktuelt å fjerne en takstol. Jeg har lest at det kan være nok å forsterke de to takstolene som ligger nærmest, men det gjelder kanskje 60cc? For øvrig er mine ganske kraftige.
Det føles som at det ikke burde være så veldig bemerkelsesverdig å få til. Eller lønner det seg å ta en snekker som gjør rammen og så kan jeg gjøre ferdig resten? Et alternativ kanskje ville være å nøye seg med en ark mellom to takstoler, men det hadde vært hyggelig med mer gulvplass.
Takk Matti! Et dumt spørsmål kanskje, men hvorfor ikke sette regelen først og så bare sage? Eller har jeg misforstått hva du mener med stämpa?
Jeg merker at jeg stiller de samme spørsmålene som jeg har lest mange av her, men det er vanskelig å finne svarene. Finnes det typritninger noe sted for eksempel på konstruksjon av arker med rett, skrånende tak? Hvilke er de kritiske momentene med en arker (innfesting, regeldimensjon, avveksling)? Og hva kan en enkel arker på kanskje 2 meter koste i materiale?
Jeg forstår at aller best er å ta hjem en ingeniør som forteller hvordan jeg skal gjøre det (må kanskje uansett ha tegninger til kommunen) men jeg synes at det burde gå uansett uten.
Jeg merker at jeg stiller de samme spørsmålene som jeg har lest mange av her, men det er vanskelig å finne svarene. Finnes det typritninger noe sted for eksempel på konstruksjon av arker med rett, skrånende tak? Hvilke er de kritiske momentene med en arker (innfesting, regeldimensjon, avveksling)? Og hva kan en enkel arker på kanskje 2 meter koste i materiale?
Jeg forstår at aller best er å ta hjem en ingeniør som forteller hvordan jeg skal gjøre det (må kanskje uansett ha tegninger til kommunen) men jeg synes at det burde gå uansett uten.
Du må stemple opp takstolen for at den ikke skal synke når du sager av den. Det kritiske i kup byggingen er å få tilslutningen av det nye taket mot det gamle. Det kreves bare sunt bondevett når du skal bygge en takark.cederbusch skrev:
Bygningsvaktmester
· 3 509 innlegg
Hva mener du eksakt med "støtte"? Jeg forstår det som å sette støtter som man gjør når man river en vegg som skal avlastes. Så tar man bort støttene. Mener du at støtten i dette tilfellet skal sitte igjen?Matti_75 skrev:
Jeg vurderer alternativet å sette to takvinduer ved siden av hverandre i stedet for en ark. Da ville jeg også ta bort en takstol, eller muligens kløyve den på midten så den ikke tar like mye plass og avlaste på annen måte. Eller blir det for spinkel konstruksjon da? Tyngden fra snøen som havner i høyde med vinduene tas jo ikke opp noe sted da.
Jeg mener stempling. Stemplingen tar du bort når du har veklet av takstolen ferdig som jeg beskrev i mitt første innlegg. En regel på tvers mellom de intill liggende takstolene som bærer opp den kappede takstolen.
Nå falt poletten ned! Jeg tenkte hele tiden at jeg skulle sette to lekter, fra side til side så å si, men nå skjønner jeg at den nye lekten skal festes i snittet som blir når stolen sages av. Noen ganger er man uheldig å tenke feil.
Tips om hvor jeg kan finne passende dimensjoner og byggemåter?
Tips om hvor jeg kan finne passende dimensjoner og byggemåter?
Klikk her for å svare