Anna-B
Hei!
Renoveringsrookie trenger hjelp.
Leiligheten ligger i et hus fra 1910, og hittil har håndverkerne (som jeg har leid til all annen renovering) støtt på alle mulige materialer i andre vegger.

I garderoben (der jeg har revet ut gamle trehyller sammen med mastodontspiker) ser det ut til å være to forskjellige materialer. Kloasongvegger (?) på langsiden og noe (noe mer løst materiale?) på kortsidene. Kratrene er nå igjen sparklet og ELFA-bæreskinner skal opp.

Men: jeg vet ikke hva jeg kommer til å møte noen centimeter inn (innenfor det som jeg tror er puss, rett meg gjerne om jeg tar feil?) + at jeg er skremt for at det blir noe tull. (Tror dog ikke det er murstein for jeg så ikke noe rødt pulver når jeg dro ut spikrene, men jeg kan ta feil).

Så:
- Borhammer uten slag, er det korrekt?
- Betongbor i to størrelser (begynn med mindre først sier Google) - eller bør jeg bruke noe annet?
- Det følger med skruer (6 cm + plugg, legger ved bilde), fungerer/rekker det eller skal jeg kjøpe noen andre/lengre?

Evig takknemlig for hjelp!
Mvh,
livredd førstegangsborrer :)

Hånd holder en treplate med avskrapet maling og en utstående metallspiker, foran en halvveis revet vegg med eksponerte skruer. Veggen med synlige sprekker og et hull avslører ulike materiallag, inkludert noe som kan være mur- eller pussverk. Ødelagt vegg med et stort hull, avslører flere lag med byggematerialer. Rundt hullet er det flere biter av sprukket puss og materialrester. Blå veggplugg og metallisk skrue ligger på et lyst gulv.

Anna-B Anna-B skrev:
Hei!
Renoveringsrookie trenger hjelp.
Leiligheten ligger i et hus fra 1910, og hittil har håndverkerne (som jeg har leid ut all annen renovering til) støtt på alle mulige materialer i andre vegger.

I garderoben (hvor jeg har revet ut gamle trehyller sammen med mastodontspiker) ser det ut til å være to forskjellige materialer. Kloasongvegger (?) på langsiden og noe (litt mindre løst materiale?) på kortsidene. Kraterne er nå sparklet igjen og ELFA-bæreskinner skal opp.

Men: jeg vet ikke hva jeg vil møte noen centimeter inn (innenfor det jeg tror er puss, rett meg gjerne om jeg tar feil) + at jeg er redd det blir knas. (Tror dog ikke tegl fordi jeg så ikke noe rødt pulver da jeg dro ut spikerne, men jeg kan ta feil).

Så:
- Slagborr uten slag, er det korrekt?
- Betongborr i to størrelser (begynn med mindre først sier google) - eller bør jeg bruke noe annet?
- Det følger med skruer (6 cm + plugg, vedlegger bilde), funker/r rekker det eller skal jeg kjøpe noen andre/lengre?

Evig takknemlig for hjelp!
Mvh,
livredd førstegangsborrer :)

[bilde][bilde] [bilde][bilde]
Bore (uten slag som sagt) med et godt borr. Alltid bra å begynne med mindre diameter.

Det finnes plugg som fester bedre i materialer som er av skiftende kvalitet. Sjekk f.eks. Hornbach om du har en i nærheten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.