.
Arbeidsbukk:
Jeg skal bygge to solide arbeidsbukker. På disse skal jeg legge planker for å stå på når jeg skal legge isolasjon mellom lekter i sommerhyttens fasade, sette vindpapp, male osv.
Det finnes beskrivelse på en slik "byggeplass". Dimensjoner på trevirket finnes. Men ingen lengde- og vinkelmål.
Jeg vil at bukkene skal være 1,30 m høye og 90 cm brede.

1. Hvor lange skal beina være?
2. Hvordan skal beina sages øverst for å ligge mot den tverrstilte "overliggeren"?

Maling med Falu rødfarge på ny panel:
Mellom regnbygene stryker jeg med fortynnet maling i henhold til boksens anbefalinger på de nye, lange ytterpanelene. Tynt stryker jeg også maling på panelenes kanter og, ifølge tips her på siden, også på de gjærede endene.
Har sett på den over 60 år gamle panelen som nå skal byttes at baksidene er umalte.
Mine spørsmål:

1. Bør de høvlede baksidene også males?
2. Er det ok å ferdigmale panelen med ufortynnet maling når den er spikret opp på veggen.

/Nysgjerrige Teba
 
Akkurat dette med å male baksiden har vært til diskusjon noen ganger, men nei, du skal ikke male baksiden.
Du kan male panelet ferdig før du spikrer det opp, eller etterpå. Gjør det som virker mest behagelig for deg.
 
Jeg synes du gjør rett i å grunnmale før og ferdigmale når panelet er satt opp. Falu rödfärg har en helmatt overflate, og uforsiktige hender kan etterlate blanke striper på panelet når det spikres opp.

Baksiden er helt unødvendig å male, selv om rødfargen er mest egnet for dette siden den er helt åpen. Det er bare sløsing å male baksiden.
 
Jepp, er enig med foregående taler.
 
Områder som er vanskelige å male i etterkant, som for eksempel øvre del av gavl, kan du absolutt ferdigmale før panelet spikres opp. Bruk hansker når du setter opp det ferdigmalte panelet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.