Tok noen bilder av treparti på min terrasse. Liggende gamle "trebjelker".
Hva tror dere om dette?
Er treet angrepet av mugg/sopp?
Tenker på at det ser så mørkebrunt ut og dessuten litt rutemønstret.
Når tre er tørt og gammelt ellers synes jeg mer at det blir grått.
Tenker på hussopp.
Eller er det rett og slett "bare" råttent gammelt tre?
Bør det byttes ut/undersøkes snarest?
Har vært blåmalt, noe det fortsatt er på enkelte partier.
Er det mon tro slike gamle sviller som var impregnert med det farlige middelet som jeg ikke husker navnet på akkurat nå? Bør man i så fall håndtere dem på en spesiell måte når man river disse? Bør det meste av det helsefarlige stoffet allerede være borte?
Finnes virkelig ikke hussopp utendørs? Jeg henger ikke helt med der. Burde det ikke kunne finnes hvor som helst der det er "riktige" fuktforhold osv for å få den til å vokse? Betyr dette at hussopp heller ikke kan finnes på ytterfasaden, vindskier, vindusrammer/karm utendørs osv?
Ok, hva kreves for å se om det er sviller? Et bilde der man ser tykkelse/lengde på bjelken, eller?
Var all gammel sviller behandlet med kreosot?
Når sluttet man å bruke kreosotbehandlet kreosot da man, som i mitt tilfelle, for eksempel bygde terrasser?
I og for seg vet man jo aldri, terrassen kan jo være bygd av eldre materiale som man har lagret et sted. Selv om terrassen er bygd senere enn når man sluttet å bruke kreosot i byggematerialer.
Hvis det er sviller, bør den rives på en spesiell måte, for at materialet i så fall kan inneholde kreosot?
Eller er det bare å rive?
Utgjør kreosotbehandlet tre, som dette som eventuelt finnes her på terrassen, en helsefare der den ligger?
Eller burde den meste "skiten" ha forlatt treet for lenge siden?
Normalt brukes ikke sviller for terrassebygging unntatt i nærkontakt med jord. Mål tverrsnittet: Sviller har omtrent 15x25 cm tverrsnitt.
Vanskelig å se på dine bilder hvilke partier på terrassen det er.
Kreosot har vært brukt minst til 90-tallet for sviller men også telefonstolper. Et steinkullstjæreprodukt, inneholder massevis av hydrokarboner også aromatiske og ubehagelige ting.
Her finnes MSDS for kreosot-behandlet tre der du kan lese håndteringsråd: http://www.shelter-products.com/MSDS Sheets/MSDS_CREOSOTE.pdf
Du ser ikke veldig tydelig om det er kreosotbehandlet men det har en veldig karakteristisk lukt. Gå ut i naturen og let etter telefon- eller el-stolper av gammelt tre. Lukt på dem så vet du hvordan kreosot lukter. Gå hjem og sammenlign.
Men hvis vi kjenner deg rett etter din asbestfobi fra et annet tre så kommer du ikke til å tro på noe som sies her om kreosot.
Føles som en ganske unødvendig kommentar Thomas. At jeg ikke skulle tro på den informasjonen jeg får om kreosot.
Fordi jeg ofte har bekymret meg for asbest.
Jeg søker bare informasjon, som alle andre.
Hvordan jeg så velger å håndtere den informasjonen jeg får er vel tross alt opp til meg?!
Jeg ville ikke stille spørsmål hvis jeg ikke er forberedt på å ta til meg den informasjonen jeg får.
Så takk til alle som svarer meg og kommer med synspunkter!
Betyder mye!
Partiene som er på bildene er treverket nederst, nærmest bakken.
Sviller er altså vanligvis rektangulær, 15x25 cm? Har jeg forstått riktig?
Om det ikke er sviller, hva tror dere ellers at det er?
Vanlige bjelker som en gang i tiden var impregnert med noe annet middel, men som nå "gitt opp" etter mange år?
Min tråd handlet opprinnelig om eventuell mugg/soppangrep, ikke om kreosot.
Dette emnet kom opp i forbindelse med kommentarer i tråden.
KnockOnWood, rått tømmer kan jeg holde ut med. Så lenge jeg vet at det ikke er angrepet av sopp/mugg, med risiko for å spre seg videre til andre bygningsdeler.
Derfor jeg spurte. Har nemlig fått høre at brunt rutemønstrert tømmer kan tyde på hussopp,
men ifølge kommentar her i tråden forekommer ikke hussopp utendørs.
Vet ikke om det stemmer, stilte noen oppfølgingsspørsmål på den kommentaren, men har ikke fått svar ennå.
Løses opp i firkantede ruter kan altså være rått/råtnende tømmer som IKKE er angrepet av hussopp også?
Eller indikerer rutemønster alltid sopp?