Skal sette Apparatbokser i ny innervegg.
Innerveggen bygges på en eksisterende pusset teglvegg.
Innerveggen vil bestå av gips på 45mm lekter.
Hvordan fester man elboksene på best mulig måte? De boksene jeg har sett på er bare forberedt for spikring bakover. marerittet ville jo vært om boksene løsner fra sine fester.
OM man kjøper en hole in one for å slippe å ta ned gipsen igjen og sage ut bokshull, vil ikke boksene havne bak gipsen i stedet for å sitte i gipsen?
Takk på forhånd!
Innerveggen bygges på en eksisterende pusset teglvegg.
Innerveggen vil bestå av gips på 45mm lekter.
Hvordan fester man elboksene på best mulig måte? De boksene jeg har sett på er bare forberedt for spikring bakover. marerittet ville jo vært om boksene løsner fra sine fester.
OM man kjøper en hole in one for å slippe å ta ned gipsen igjen og sage ut bokshull, vil ikke boksene havne bak gipsen i stedet for å sitte i gipsen?
Takk på forhånd!
Jeg vet ikke hva slags doser du har fått tak i, men alle jeg har kommet over kan man spikre til siden med også, men uansett, dosene velges først og fremst etter om du skal ha enkelt eller dobbelt gips, de plasseres på regel med avstand 13 eller 26 mm (en liten kant i dosen viser hvor grensen går) en magnet stoppes inn i dosen før gipsing og når gipsen sitter fast, kjører man med tilsvarende magnet og hullsagen, vips så har du et hull og gipsen "faller over" kanten på dosen og dosens kant vil flukte med gipsplaten. Hvis du skal sette 45 regler, så burde jo dosen "hvile" mot den gamle veggen og da spenner den jo mellom gipsen og den gamle veggen så da kan du jo lime fast dosen i bunnen og så sitter de der de skal.
Jeg vet ikke om jeg var tydelig, men spør mer hvis du ikke hang med.
Jeg vet ikke om jeg var tydelig, men spør mer hvis du ikke hang med.
Stort takk!
Japp, jeg kjører grønne for enkeltgips og de har små "kanter" som jeg antok skulle hvile mot gipsen men det jeg hadde gått glipp av var jo at de skulle "stikke ut" så gipsplaten får bule til hullet er tatt. Har ikke jobbet med gips tidligere så jeg trodde at en slik manøver ville få platen til å sprekke.
Japp, jeg kjører grønne for enkeltgips og de har små "kanter" som jeg antok skulle hvile mot gipsen men det jeg hadde gått glipp av var jo at de skulle "stikke ut" så gipsplaten får bule til hullet er tatt. Har ikke jobbet med gips tidligere så jeg trodde at en slik manøver ville få platen til å sprekke.
Finnes også andre doser, dog litt dyrere, men som man kan justere selve ringen ut og inn avhengig av tykkelsen på platen/materiellet som sitter foran. De skrur man eller spikrer i fra siden inn i en bjelke, eller så går det jo med lim, finnes vel noen tråder om det på forumet.
mats_o skrev:
Det finnes ingen universell fargemerking på apparatbokser, så sjekk om de er ment for enkelt eller dobbeltgips i stedet for å sjekke fargen på boksen.Glufsglufs skrev:
For øvrig har jeg ingenting nyttig å tilføre tråden ... :blushing:
Man skal vel ikke skru de skruene som er nær boksen. Få gipsplaten på riktig sted og skru omtrent 10-15 skruer på strategiske steder så den henger sikkert på riktig plass. Så lager du hullet og skrur resten.Mangan skrev:Tusen takk! Japp, jeg bruker grønne for enkelgips og de har små "kanter" som jeg antok skulle hvile mot gipsen, men det jeg hadde oversett var at de skulle "stikke ut" så gipsplaten blir buet til hullet er tatt. Har ikke jobbet med gips tidligere, så jeg trodde at en sånn manøver ville få platen til å sprekke.
Hole in one dossøksystem: http://www.jula.se/eldosesokare-hole-in-one-125180
Biltema har hatt en billigere kopi, som jeg ikke finner nå ..? Men som er like bra så vidt jeg har forstått. Jeg har den men har ikke brukt den ennå.
http://www.elonline.se/ensto-appara...nBack=0&iAm_Id=3374&sTabMenuList=ArtLastAdded
det var en sånn her jeg mente, finnes dog ingen bilde på den lenken, finnes dog andre fabrikat. da kan du sette boksen lenger inn å deretter justere ut ringen
det var en sånn her jeg mente, finnes dog ingen bilde på den lenken, finnes dog andre fabrikat. da kan du sette boksen lenger inn å deretter justere ut ringen
For elektrikere så er det mer eller mindre universell fargemerking enten på boksene eller ringen på bokseneMikael_L skrev:
Nja, når man setter skivmaterila skal man bruke doser med "klakkar" som hviler mot skiven, når man så fester apparatet så spenner apparatet frå ene hållet og dosan frå det andre. Doser med ringer som går å justere er mer gjort for ROT-oppdrag i tegl, betong, pussvegger hvor man eventuelt flislegger i sluttskedet og ikke vet eksakt hvor kanten blir.....så jobber jeg i alle fall.hugodog skrev:
De som våre elektrikere satte opp var slike, har til og med for meg at det er en liten klack på dem, sitter både der det er dobbeltgips med fliser og enkeltgips, uansett så ble det braGlufsglufs skrev:Nja, når man setter platemateriale skal man bruke bokser med "klackar" som hviler mot platen, når man så fester apparatet så strammer apparatet fra den ene siden og boksen fra den andre. Bokser med ringer som kan justeres er mer laget for ROT-oppdrag i tegl, betong, pussvegger der man eventuelt flislegger i sluttfasen og ikke vet nøyaktig hvor kanten blir.....så jobber jeg i alle fall.
Ja, det er jo ingenting galt i den betydningen at man ikke får eller må sette det ene eller det andre, og du har rett, det er nok en "klakk" på de fleste merkene på dem også som kan hvile mot platen, har ikke tenkt på det så nøye da jeg aldri bruker dem i plate material.hugodog skrev:
Man skrur helst ikke i det hele tatt, inn med magnetene, sett opp platen og ta hull, deretter skrus den. Blir det feil er det ganske enkelt å justere hullet med kniv eller rasp. Noen skruer kan hjelpe av og til hvis man jobber alene.Mangan skrev:
Men er det kabel trukket i boksene må du være forsiktig, noen ganger må man merke hullet, ta ut platen og bore ferdig.