Hei,

Jeg vet at det finnes mange tråder med spørsmål om omfordeling, men omstendighetene er alltid så spesifikke at det er vanskelig å trekke konklusjoner selv. Derfor lager jeg nå denne skreddersydde tråden, som imidlertid berører et trolig vanlig problem.

Det skal gjøres et tilbygg på et rektangulært hus med saltak og målene 13,5x8,5 meter. Tilbygget skal gjøres i vinkel med saltak, og fasaden på tilbygget vil bli en fortsettelse av eksisterende gavl. Tilbygget er i rammen 3566 mm bredt (3928 mm langt), og de vil åpne opp ytterveggen den strekningen, slik at det blir helt åpent ut til tilbygget. I tillegg skal tilbygget ha skråtak, så det blir en limtrebjelke i mønet.

Hadde man fått ha en søyle midt i åpningen til tilbygget, så ville alt vært enkelt. Men ønsket om åpningen gjør at det trengs en bjelke over åpningen som i midten bærer søylen til tilbyggets mønebjelke. Punktlasten på denne søylen er ifølge byggeanvisninger 15,793 kN.

Å med en bjelke både omfordele eksisterende takstoler pluss punktlasten fra tilbyggets indre søyle føles ikke mulig, så min tanke var å gjøre to omfordelinger. Først omfordele åpningen i eksisterende yttervegg - det kan jeg regne på selv. Den andre omfordelingen er akkurat i begynnelsen av tilbygget, en bjelke som går over hele spennvidden (3566 mm) og kan håndtere en punktlast i midten på 15,793 kN. Finnes det noen bjelke som klarer dette? Dessverre finnes ikke dette scenariet med i byggeanvisningens dimensjoneringshjelp.

• Planløsning for hus, viser tillbyggnad som matsal på 14,84 m² med mål 3,71 x 4,00 meter, og forbindes til eksisterende vardagsrum.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.