Vi skal åpne en bærende yttervegg i trekonstruksjon og sette inn to store vinduspartier som kan åpnes. Bredde på vindu ca 1950 mm. Se bilde. Hvilken dimensjon på trebjelke trenger man? Med vennlig hilsen, Agneta
 
  • Tegning av rom med to store, åpningsbare vinduspartier, hver er ca. 1950 mm bred. Viser også avstand og plassering av peis.
For å kunne regne på det trengs det litt mer informasjon. Tegninger, planer og seksjoner, hvor huset ligger, takbelegg, er det en etasje til osv. Har dere ingen tegninger kan det fungere med enkle skisser og bilder.
 
Hei! Se bilde av utsiden av huset der vi skal åpne opp, der det i dag sitter et vindu og en terrassedør ved siden av. Trehus og loft ovenfor. Vi har valmet tak. Huset ligger i Nacka i Stockholm.
 
  • Fasade av et hvitt trehus med to trappetrinn, vindu og altandør ved siden av hverandre. Hagen har snøflekker, steiner, gul stol og en grill.
Hvor bredt er huset?
 
Hei ca 17–18 meter bredt
 
Kunne du tenke deg å tegne en enkel skisse. En plan og seksjon med noen mål?
 
Har tegning fra tidligere plan da vi skulle bygge ut en glassparti der vi nå velger å bare sette inn store vinduer.
 
E Eleonora1978 skrev:
Har tegning fra tidligere plan da vi skulle bygge ut en glassparti der vi nå velger å bare sette inn store vinduer.
E Eleonora1978 skrev:
Har tegning fra tidligere plan da vi skulle bygge ut en glassparti der vi nå velger å bare sette inn store vinduer.
 
  • Bygningstegning som viser en fasade med trapper og vinduer, merket med "Syd" og en pil som peker ned.
  • Plantegning av hus med rom som kjøkken, stue, bibliotek og soverom. Håndskrevne notater og mål ved inngangen.
Har tegnet på hvordan det skal se ut der vi åpner opp for store vinduer. 1900 mm per vindusparti. I dag har vi en mindre altandør og et mindre vindu på disse stedene. Tegning av plantegning som viser åpninger for store vinduer på 1900 mm, inkludert målinger og plasseringer for byggprosjekt. Tegning av hus med forslag til store vinduspartier og terrasse, erstatter eksisterende liten altandør og mindre vindu.
 
Jeg vet ikke hva @bossespecial synes, men jeg kan tenke meg at man lander på en limtrebjelke med dimensjonen 90x225. Spennviddene er små, men bjelker over dører er sensitive saker. Nedbøyningen må begrenses.
 
Takk. Skal man be en konstruktør regne på det. Kommunen har ikke krevd inn noe, men har lest at man kan trenge en konstruksjonstegning på grunn av sikkerhet for forsikringsselskapet?
 
J justusandersson skrev:
Jeg vet ikke hva @bossespecial synes, men jeg kan tenke meg at man lander på en limtrebjelke med dimensjonen 90x225. Spennviddene er små, men bjelker over dører er sensitive saker. Nedbøyningen må begrenses.
Det høres ikke helt urimelig ut(y)
 
E Eleonora1978 skrev:
Takk. Skal man be en konstruktør regne på det. Kommunen har ikke krevd inn noe men har lest at man kan trenge en konstruksjonstegning pga sikkerhet til forsikringsselskapet?
At bygningsetaten ikke skulle ønske konstruksjonstegninger for et inngrep i bærende konstruksjon som dessuten krever byggetillatelse, ikke bare byggemelding, synes jeg høres rart ut. Men hvis det er sånn, for deres egen del er det nok uansett bra å engasjere en konstruktør, slik at dere (og fremtidige eiere) er sikre på at det er riktig gjort.
 
Vi har fått byggetillatelse fra kommunen for dette. Men de har ikke bedt om konstruksjonstegning.
 
Hvordan gikk det med dette. Hva ble det for bjelker/forsterkninger over dørene?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.