Vi skal åpne en bærende yttervegg i trekonstruksjon og sette inn to store vinduspartier som kan åpnes. Bredde på vindu ca 1950 mm. Se bilde. Hvilken dimensjon på trebjelke trenger man? Med vennlig hilsen, Agneta
For å kunne regne på det trengs det litt mer informasjon. Tegninger, planer og seksjoner, hvor huset ligger, takbelegg, er det en etasje til osv. Har dere ingen tegninger kan det fungere med enkle skisser og bilder.
Hei! Se bilde av utsiden av huset der vi skal åpne opp, der det i dag sitter et vindu og en terrassedør ved siden av. Trehus og loft ovenfor. Vi har valmet tak. Huset ligger i Nacka i Stockholm.
Har tegnet på hvordan det skal se ut der vi åpner opp for store vinduer. 1900 mm per vindusparti. I dag har vi en mindre altandør og et mindre vindu på disse stedene.
Jeg vet ikke hva @bossespecial synes, men jeg kan tenke meg at man lander på en limtrebjelke med dimensjonen 90x225. Spennviddene er små, men bjelker over dører er sensitive saker. Nedbøyningen må begrenses.
Takk. Skal man be en konstruktør regne på det. Kommunen har ikke krevd inn noe, men har lest at man kan trenge en konstruksjonstegning på grunn av sikkerhet for forsikringsselskapet?
Jeg vet ikke hva @bossespecial synes, men jeg kan tenke meg at man lander på en limtrebjelke med dimensjonen 90x225. Spennviddene er små, men bjelker over dører er sensitive saker. Nedbøyningen må begrenses.
Takk. Skal man be en konstruktør regne på det. Kommunen har ikke krevd inn noe men har lest at man kan trenge en konstruksjonstegning pga sikkerhet til forsikringsselskapet?
At bygningsetaten ikke skulle ønske konstruksjonstegninger for et inngrep i bærende konstruksjon som dessuten krever byggetillatelse, ikke bare byggemelding, synes jeg høres rart ut. Men hvis det er sånn, for deres egen del er det nok uansett bra å engasjere en konstruktør, slik at dere (og fremtidige eiere) er sikre på at det er riktig gjort.