3.656 lest ·
5 svar
4k lest
5 svar
Åpne opp gavlyttervegg for vindu i 20-tallshus?
Hei,
vi skal sette inn et vindu i en gavlyttervegg i vårt hus fra -25. Er imidlertid litt usikker på hvordan lastene ser ut i gavlen. Hadde det vært på langsiden hadde jeg vært mer innforstått med hvilke laster man må ta hånd om (bjelkene rett og slett).
Trenger man å sette inn noe, og hva skal man veksle av egentlig? Dimensjon på avvekslingen? 2 tommerx8? og deretter 2 stk 2x3 (totalt 4) som søyler?
Vi fjernet et vindu (med snekker) i en langside nylig. Har vedlagt et bilde på hvordan veggen så ut der.
Vinduet på bildet er det vi skal sette inn i det nye hullet. Det er 13Mx14M.
Prøvde å søke på det på forumet før jeg skrev innlegget, men jeg fant ingenting, kanskje jeg ikke søkte på riktig ting.
Takk på forhånd
vi skal sette inn et vindu i en gavlyttervegg i vårt hus fra -25. Er imidlertid litt usikker på hvordan lastene ser ut i gavlen. Hadde det vært på langsiden hadde jeg vært mer innforstått med hvilke laster man må ta hånd om (bjelkene rett og slett).
Trenger man å sette inn noe, og hva skal man veksle av egentlig? Dimensjon på avvekslingen? 2 tommerx8? og deretter 2 stk 2x3 (totalt 4) som søyler?
Vi fjernet et vindu (med snekker) i en langside nylig. Har vedlagt et bilde på hvordan veggen så ut der.
Vinduet på bildet er det vi skal sette inn i det nye hullet. Det er 13Mx14M.
Prøvde å søke på det på forumet før jeg skrev innlegget, men jeg fant ingenting, kanskje jeg ikke søkte på riktig ting.
Takk på forhånd
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg blir litt usikker på hvordan veggene er bygd. På bildet ser treverket ut som liggende planker (altså spontet), men det kan kanskje bare være enkle bord. Størstedelen av veggen burde være stående planker (ca 3 tommer tykt) om huset er bygd i 1925. Den bærende rammes utforming og retning har betydning for hvilke tiltak som er viktigst.
jeg tror at det er stående 3 tommer med liggende spontet og spon imellom om hverandre. Du kan se hulrommet under vinduet. Der var det spon. Men det der er som sagt langsiden, vet ikke hvordan gavlveggen er beskaffet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Plankvegger fungerer litt som platekonstruksjoner. En gavlvegg bærer mest sin egen vekt. Avveksle over vinduet med en liggende plankebit. Helst skal den skjæres skrått i endene slik at den hviler på de to stående plankebitene som finnes på hver side av vindusåpningen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg tror ikke det.
Klikk her for å svare