R
Jeg har et problem som jeg trenger rask hjelp med. Til å begynne med kan jeg si at jeg har lett etter en entreprenør, men alle ser ut til å være på ferie.

Jeg skal åpne opp en vegg mellom kjøkkenet og spisestuen i forbindelse med at jeg bygger nytt kjøkken og legger nytt gulv. Huset mitt er 1½ etasje fra 1938 og det har mursteinsstamme samt innvendige vegger av murstein. Også i andre etasje er noen av veggene av murstein (de som er igjen fra opprinnelig planløsning).

I andre etasje er det en vegg som står rett over den veggen jeg vil ta opp. Mine målinger viser at veggen i første etasje er omtrent 16 cm tykk inkludert puss, og i andre etasje er den ca 11 cm tykk. På loftet har jeg målt og kommet fram til at det ikke går noen takstol rett ved denne veggen, men veggen fortsetter ikke på loftet. Derimot er det en tilsvarende vegg i kjelleren som ser ut til å være rett under.

Noen sa at det kan være slik at veggen er murt helt fra kjelleren og opp gjennom etasjene. I så fall ville det vært større problemer med å fjerne veggen i midten. Men kan det være slik at det går en bjelke som holder opp veggen i første etasje og veggen i andre etasje? I så fall burde det ikke være noe problem å støtte opp med en ekstra bjelke av noe slag.

Har noen gjort noe lignende, og hvordan skal jeg dimensjonere bjelken som jeg legger i stedet for veggen jeg fjerner? Og hvordan legger jeg inn en bjelke uten at veggen raser over, hvis den er murt helt opp? Jeg har sett eksempler med vinkeljern, men det går jo ikke hvis jeg skal kutte veggen rett i linje med innertaket.

Jeg har vedlagt et raskt bilde av huset, der den røde veggen er den jeg skal ta opp. Den lille delen mot midten av huset tenkte jeg ha igjen som støtte.

• Tegning av husplan med markert rød vegg som skal fjernes mellom kjøkken og spisestue.
R
Ingen som har noen bra idé?

Ettersom det ser ut til å være en vegg på samme sted i tre etasjeplan kan det, akkurat som du sier, være slik at veggen er murt fra kjelleren og helt opp til overetasjen. Jeg ville ikke rive noe uten å sikkert finne ut hvordan det forholder seg, noen tips kan jeg dessverre ikke gi.
Hva er det i etasjeskillet, tre eller betonghvelv?

R
Jeg har vanskelig for å se hvordan det ser ut i bjelkelaget. Tips? Og de originaltegninger jeg har fått fra bygningskontoret viser ingen detaljer om dette.

Min håndverker foreslo at vi skulle ta hull i teglveggen i andre etasje og deretter skyve inn bjelker der, for å holde opp veggen mens vi åpner opp i første etasje. Men dette ville innebære store inngrep på plassbygde garderober osv.

Jeg vedlegger tegningene jeg fikk nylig. Alle tips er velkomne på dette stadiet. Jeg vil sannsynligvis måtte kontakte en konstruktør samme dag som håndverkeren skal sette i gang med prosjektet. Dog innebærer jobben andre ting, som han får begynne med.

Vis vedlegget Reformatorn.pdf

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.