Hei. Jeg skal åpne opp en vegg. Det er ca 2 lpm som skal åpnes opp. Litt mer eller mindre avhengig av stendernes posisjon. Det er ca 45/60cm cc mellom stendere i mitt hus fra -68. Dette er en hjertvegg mistenker jeg. Det løper to parallelle hjertvegger i større delen av huset og akkurat der jeg skal åpne opp. Hoveddelen av mitt hus er 15x8 m. Disse parallelle veggene løper omtrent 7-8 lpm. Til slutt er det en hjertvegg som deler av kjøkken og stue.

Mitt spørsmål er. Hvordan skal jeg vite hvilken dimensjon på bjelke/stendere som skal støtte opp denne åpningen. Jeg har et saltak. 15 graders helling. Det er et sted mellom 80-100 cm mellom takstolene.

Min tanke var å lime/skru sammen to stk 45x195(eller 45x170) som ligger over en (eller to stk sammenlimte/skrudde) 45x70/45x95 stående stendere. Alternativt kjøpe en limtrebjelke i passende dimensjon.

Har bygget boder før. Og renovert tak på garasje og boder. Pleier alltid overdimensjonerte takstoler og bærende stendere for sikkerhets skyld. Men da snakker vi overflater på 10-20 kvm. Nå snakker vi om mitt hus og hjertvegger. Så vil gjerne få litt innspill før jeg starter. Jeg kan legge opp bilder og plantegning med.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.