Hei!
Vi har kjøpt et hus fra 44 i puss og lettbetong (tror jeg). I en av innerveggene (med største sannsynlighet bærende) ønsker vi å åpne opp slik at vi får en åpning mellom stue og kjøkken.
Omtrent: hvor mye kan det koste å rive opp en inngang i bærende vegg om en fagmann/håndverker skulle gjøre det?
Inngangen skal være litt bredere enn en vanlig dør.
Takk på forhånd!
Vi har kjøpt et hus fra 44 i puss og lettbetong (tror jeg). I en av innerveggene (med største sannsynlighet bærende) ønsker vi å åpne opp slik at vi får en åpning mellom stue og kjøkken.
Omtrent: hvor mye kan det koste å rive opp en inngang i bærende vegg om en fagmann/håndverker skulle gjøre det?
Inngangen skal være litt bredere enn en vanlig dør.
Takk på forhånd!
Hei! Gjennomførte akkurat det samme i går. Våre vegger består av gammelt leirete tegl som på denne etasjen ligger forskjellig på hvert lag. Jeg kjøpte to armerte lettbetong(?)bjelker i ønsket lengde som ble lagt på veggene slik at bredden skulle stemme. Det var ikke mange pundene de kostet, under 1000-lappen. Arbeidet for to mann tok et par timer; hugge ned eksisterende vegg, frakte bort rusk og plassere bjelkene. Nå gjenstår finpussen for at det skal bli pent. Prisen avhenger av hvor mye håndverkerne tar.
Jeg hadde et bærende "Pizzavalv" i en vegg i kjelleren som jeg veide av med hjelp av en 100mm HEA-bjelke. Jeg stivet opp takbjelkene, banket bort teglsteinen og satte inn bjelken i hullet. Deretter leide jeg en Husqvarna K3000 Wet (http://se.husqvarnacp.com/node1552.aspx?nid=81107&pid=83290) fra Ramirent og kappet til riktig størrelse i veggen. Kostnaden ble 700 kroner for bjelken, 100 kroner for stivere samt 500 kroner for kappemaskinen/klingen. Tok mindre enn 5 timer fra jeg dro og leide materialet til jeg leverte det tilbake. Så tok det 2 timer å støvsuge opp alt støvet som ble fra kappemaskinen (selv med våtløsningen støvet det en del), men det er en annen sak. Hvis du er usikker, ber du noen kyndig regne på bæreevnen. Trenger du en bjelke har jeg en 1300mm bred til overs.
Klikk her for å svare