Lest litt om problemet med riving av bærende vegg. Medlem Justusandersson føles som en som kan gi svar på spørsmålet mitt.
Huset er bygd i 1975 og står på betongplate, der den er forsterket i midten ifølge tegning. Huset er 9 x 12 m. Veggen er midt i huset. Som sagt lest noen innlegg og der funnet at en limtrebjelke på 115x270 ville klare belastningen for en åpning på 3,8m. Eksempelet jeg leste gjaldt en 6m bjelke som ble delt opp i 2 deler, 2,2 henholdsvis 3,8m og ble bæret opp av 3 stolper. Da dette er en bjelke med 2 stolper bør kanskje dimensjonen økes til 115x300
Takknemlig for kommentar
Obbarn
Huset er bygd i 1975 og står på betongplate, der den er forsterket i midten ifølge tegning. Huset er 9 x 12 m. Veggen er midt i huset. Som sagt lest noen innlegg og der funnet at en limtrebjelke på 115x270 ville klare belastningen for en åpning på 3,8m. Eksempelet jeg leste gjaldt en 6m bjelke som ble delt opp i 2 deler, 2,2 henholdsvis 3,8m og ble bæret opp av 3 stolper. Da dette er en bjelke med 2 stolper bør kanskje dimensjonen økes til 115x300
Takknemlig for kommentar
Obbarn
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Legg gjerne ved tegningene så blir det lettere å gi råd 

Moderator
· Stockholm
· 57 861 innlegg
Det er nok risiko for at dimensjonen må økes betydelig mer. Det blir stor forskjell på en bjelke som bare hviler på endepunktene. Når bjelken fortsetter over en ny åpning, hjelper lasten fra den delen til å "veie opp" over den andre åpningen.
Men det er ikke bare spennvidden som spiller inn, den som skal kunne svare på dette (og jeg kan ikke), trenger å vite mer. F.eks. hvordan ser takstolene ut, fører de noe kraft mot denne veggen.
Men det er ikke bare spennvidden som spiller inn, den som skal kunne svare på dette (og jeg kan ikke), trenger å vite mer. F.eks. hvordan ser takstolene ut, fører de noe kraft mot denne veggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er som @hempularen skriver at man trenger å se en seksjon for å kunne avgjøre om veggen også må ta opp taklaster. Også opplysning om snøsonen (dvs hvor huset ligger) kan da være viktig. Om man ser bort fra forekomsten av taklaster er 115x270 uansett for spinkel.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En seksjon er en slurvete betegnelse på en seksjonstegning som du publiserte i innlegg #5. Om du vil ha en åpning på rundt 3,8 meter og en bjelkehøyde rundt 300 mm, bør du gå opp i bredde til 165x315. Om du reduserer åpningen til 3,3 meter, går det bra med 115x315.
Tusen takk for svaret !!!!!!!!
Fikk tak i en konstruktør i eftm., og han mente at den takstolkonstruksjonen ikke belaster hjertetvæggen så mye. Hovedsakelig belastning er egenvekten av rambjelken inkl. materialet som kler inn bjelken + øvrig innredning på overetasjen.
Ditt svar + ovenstående føles trygt. Skal forsøke å få ned åpningen til maks 3,5m for å få litt margin
Igjen stor takk !!!!!!!!!
Obbarn
Fikk tak i en konstruktør i eftm., og han mente at den takstolkonstruksjonen ikke belaster hjertetvæggen så mye. Hovedsakelig belastning er egenvekten av rambjelken inkl. materialet som kler inn bjelken + øvrig innredning på overetasjen.
Ditt svar + ovenstående føles trygt. Skal forsøke å få ned åpningen til maks 3,5m for å få litt margin
Igjen stor takk !!!!!!!!!
Obbarn
Klikk her for å svare