Hei !!
For noen uker siden var jeg inne og spurte om dimensjon for limtrebjelke. Jeg fikk bra svar fra medlem justusandersson og tenkte nå at jeg kan få en sak kontrollert.
Tidligere forutsetning var at åpningen var under 4 m og da fikk jeg svar på passende bjelke for åpning 3,8 m = 165x315 og åpning 3,3 m = 115x315. Nå har forutsetningene endret seg. Åpningen skal være 4,2 m og da har jeg fått et svar som sier at limtrebjelken blir 415 på høyden, noe som blir merkelig da man i prinsippet må bøye seg innendørs. Som erstatning for limtrebjelke har jeg fått som svar at en IPE 240 bjelke klarer å løse problemet. Takknemlig om jeg kan få dette bekreftet. Gjerne av justusandersson

Obbarn

Det er veldig smigrende å bli etterspurt på denne måten! Om lastforutsetningene er uendret og det bare er spennet som har økt foreslår jeg 215x315 i bjelkedimensjon for limtre. IPE 240 fungerer også, men er et dyrere alternativ som ikke sparer særlig mye på høyden. Skal du ha stål er HEA 200 lavere.

• Liker
Mondi og 3 andre
  • Laddar…
Takk for bekreftelsen på det jeg har fått fra en annen part. Jeg hadde foretrukket limträ av flere grunner, men 215 blir i bredeste laget med tanke på tilkobling til eksisterende vegg. Kle inn stålbjelke er ikke noe jeg setter pris på, men det blir nok IPE 240 likevel. Takk igjen for engasjementet.

Obbarn

Om det er bredden som er problemet er 140x360 et alternativ.

Okey!!!!
Det tåler å tenke på .......Får høre med sjefen ( hustrun ).
Takk igjen ..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.