Ny leilighet og nye prosjekter...
Av den opprinnelige tegningen over huset (århundreskifteeiendom) forstår man at det har vært en ekstra dør til hallen som senere ble fjernet. Etter å ha gjort en liten undersøkelse med boremaskinen, har jeg konstatert at man antagelig har fjernet listene, satt igjen med leca/lettpussblokker eller lignende og deretter pusset med en type puss som er betydelig hardere enn kalkpussen fra århundreskiftet som resten av veggen er pusset med.
Nå er det selvfølgelige spørsmålet hvordan jeg bærer meg ad for å få fjernet fyllingen på beste måte. Å enkelt og greit banke bort pussen føles ganske besværlig med tanke på at den virker å sitte ganske godt... Idéer og forslag mottas med takk!

Jeg ville prøvd med tigersagen i første omgang, det vil nok støve, men det gjør nok uansett hvilket alternativ man velger. Velg riktig blad til sagen..

Sent from my GT-I9210 using Byggahus

Om det er Lecablokk burde du kunne sprekke pussen som er oppå, med tanke på at blokkene er såpass porøse. Det synes jeg føles som det letteste alternativet, å slå bort pussen altså. Tigersag er et alternativ. Et annet er jo vinkelsliper med steinskive. Det ryker som satan men pakker du deg inn kan det jo funke. Håper du finner en fin gammel rammeverksdør under alt. Lykke til!

Metoden jeg brukte etter en del fundering ble - som med så mye annet - å gjøre det for hånd. Sagde med bakksag (beregnet for lecablokker og likn) rundt om. Helt vanvittig slitsomt å komme seg gjennom sementpussen på den måten, og jeg følte at jeg måtte ringe på og be om unnskyldning hos naboene i forebyggende hensikt. Når jeg hadde saget en meter ned på sidene, var det bare å slå til et par ganger med slegge så sprakk pussen, og man fikk en blokk i håndterbar størrelse å plukke ned.
Trist nok fantes det ingenting på sidene... Speil og terskel som jeg antar har sittet der var fjernet. Spiller egentlig ingen rolle siden plassen nå er et rengjøringsskap med en karm montert i hullet jeg sagde opp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.