Skal bygge ut kjelleren min og lurer på hvordan jeg skal gjøre når jeg åpner opp en dør i bærende ytterkjellervegg. Tenkte at man kunne sette opp rundt hullet med to stående stolper og en liggende over dem på begge sider og dra dem sammen med bolter gjennom veggen. Så skjærer jeg opp hullet og setter en bjelke over hullet og to stående stolper under den. Ville dette fungere eller hvordan gjør man?
Jo, men den regnes nok som bærende uansett. Og hvordan ser man det uten å åpne gulvet? Se hvordan taket går, men gulvbjelkelaget kan jo ligge i en annen retning. Men veggen går langs med takstolene i alle fall.
Tror nok bjelkelaget går i samme retning som takstolene.
Om det er langsgående er det ikke sikkert du trenger å forsterke i det hele tatt. I mitt hus har man (gjort før jeg flyttet inn) gjort dette uten forsterkning. Men da er åpningen langs med bjelkelag, dvs det er da kun dørens bredde der støtten forsvinner på en langsgående regel.
Kan være verdt å ta hit en konstruktør for konsultasjon.
Om det er langsgående er det ikke sikkert du trenger å forsterke i det hele tatt. I mitt hus har man (gjort før jeg flyttet inn) gjort dette uten forsterkning. Men da er åpningen langs med bjelkelag, dvs det er da kun dørens bredde der støtten forsvinner på en langsgående regel.
Kan være verdt å ta hit en konstruktør for konsultasjon.
Kjelleren er bygget av blokker, vet ikke hva slags type. Kan være hullstein. 1,5 meter av veggen er under mark og det er et og et halvt plans hus med laftevegger som er pusset senere. Det er en gavlvegg. Hullet blir 1-1,5 meter i bredde. Men man kanskje kan fjerne mer?
Nå høres det ut som om du vil ta inn hele bilen!huggan skrev:
Å åpne en åpning i gavlvegg pleier ikke å være eller innebære noen større problemer. Takstolenes last tas opp av langsidene. Har du dessuten tømmerkonstruksjon er den ganske stabil. Tror du kan stemple opp veggen midt i din tenkte åpning og så rive det som skal bort. Gjør du så klart med de stående stenderne kan du sikkert slippe ned stempelet og fikse på plass bjelken. Ser ingen hindring for å gjøre åpningen større, med mindre du ender opp under noen bærevegg på øvre plan.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 innlegg
En stemp er en kraftig stålstav med støtteplater i begge ender. Lengden kan justeres med en skrue og den brukes for å støtte vegger og tak når man bygger. En midlertidig søyle altså.
Og hvordan får jeg den dit hvis jeg ikke lager et hull først? Det er et vindu der jeg skal åpne, så jeg tror ikke jeg trenger å forsterke. Det burde jo allerede være gjort. Eller at det ikke trengs? Har jeg rett?
Beste svar
Støtting kan du gjøre på to måter. Enten river du 20 cm av veggen rett ned og setter inn støtten og skrur den opp mellom stenderverket og gulvet/sålen. Det andre alternativet er at du fjerner en stein øverst i veggen, slik at du kan stikke inn en planke på høykant, hvorvidt du plasserer en støtte inne og en ute for å presse opp planken. Du kan da bli tvunget til å legge en planke oppå den på høykant fordi pussen trolig går litt lenger ned, så du ikke skader den. Ved å støtte sikrer man seg mot svikt når man ikke sikkert vet hvordan det ser ut. For et vindu trengs ingen forsterkning. Den nederste bjelken fungerer som svill, og det er usannsynlig at det er en skjøt der midt i vinduet. Men, skjøten kan være i nærheten av vinduet og komme frem når du river veggen ytterligere. (Med mindre du bare har en bjelke i bunnlaget). Det er da det er lurt å ha satt opp støtte. Kanskje trenger man å sette noen til avhengig av hvor stor åpningen skal bli. Når man har åpnet hullet så stort man har tenkt, kan man skru ned støtten litt for å se om det gir etter. Tror ikke du som har tømmer trenger å være redd for noe sånt. Med en jekk under støtten kan man løfte om det skulle være nødvendig. Håper det er mulig å forstå. Vanskelig å gi råd når man ikke ser hvordan det ser ut.
Klikk her for å svare