Det er et ønske om å fikse inngangen med en ny trapp med trinn i granitt og et vangstykke i metall.
finner ingen inspirasjonsbilder på en åpen trapp i granitt, finnes det noen grunner til dette som ikke er åpenbare?

I dag finnes det en trapp som ligner følgende:
Åpen utendørstrapp i granitt med metallrekkverk fører til inngangsdøren på et teglhus. Trappen har blomsterpotte på siden av første trinn.

T
Stein har bra motstandskraft mot trykk, men er dårligere mot strekk/bøyning, så hvis du legger en granittplate mellom to opplegg og tråkker på midten, er det stor risiko for at den knekker.
Du må nok bygge vanger i stål og deretter en form for stål mellom disse som granitten hviler på.
Disse trenger sannsynligvis ikke være så høye at de gjør at trappen ser innebygd ut, men det kan finnes byggeforskrifter som sier at det ikke får være en åpen trapp på grunn av risikoen for at et barn kan sette seg fast mellom trinnene og skade seg alvorlig.
De reglene gjelder for trapper innendørs, og avstanden mellom trappetrinnene må ikke overstige 100 mm.

T
Ja, akkurat.

Hvilken type håndverker bygger dette, smed?

T
Om du ikke kan finne det som et standardprodukt hos et firma som lager gjerder og trapper så er det nok en smedfirma som kan gjøre det om du har en tegning.
Kan jo være sånn at steinfirmaer har kontakter med noen som kan gjøre jernarbeidet.

Jeg har gjort slik:
Utendørs trapp med treplansteg montert på stålrammer. Trappen leder opp til en terrasselignende plattform ved siden av et drivhus.
Trinnene er montert på stålrammer som er boltet mot vangstykkene. Trinnene er riktignok av tre, men samme prinsipp fungerer for granitt.
Jeg tegnet selv og et lokalt metallfirma bygde.

C Christoffer L skrev:
Finnes et ønske om å fikse inngangen med en ny trapp med granitt trinn og et vangstykke i metall.
Finner ingen inspirasjonsbilder på en åpen trapp i granitt, finnes det noen grunner til dette som ikke er åpenbare?

I dag finnes det en trapp lignende følgende:
[bilde]
Hvor kan man kjøpe en sånn?

Hei,

Har også et lignende behov da min gamle prefab trapp er utslitt og kommer trolig til å gå i stykker ved kommende drenering. Tenker også en åpen trapp i metall med trinn i granitt (eller tre).
@Christoffer L fant dere en god løsning?

Andre inspirasjoner?

4integration 4integration skrev:
Hei,

Har også et lignende behov da min gamle prefab trapp er utslitt og kommer trolig til å gå i stykker ved kommende drenering. Tenker også en åpen trapp i metall med trinn i granitt (eller tre).
@Christoffer L fant dere en god løsning?

Andre inspirasjoner?
Vi fant ingen håndverkere som var interesserte i vårt område, vi måtte nøye oss med betong. Arbeidet starter når været tillater. Bilder kommer til våren :-)

• Liker
4integration
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jeg har gjort så her:
[bilde]
Plantrinnene er montert på stålrammer som er boltet mot vangstykkene. Plantrinnene er riktignok av tre, men samme prinsipp fungerer for granitt.
Jeg tegnet selv og en lokal metallfirma bygde.
Hei, har du lyst til å dele tegningen? Supersnyggt og akkurat så vi vil gjøre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.