I norske Lom finnes et fjellsenter hvor de har en fantastisk åpen peis. Finnes det noen bygningstekniske eller juridiske problemer med å bygge en slik i en villa? (Jeg forstår at man kan mene at det trekker inn røyk eller at det kan være ineffektiv varme etc. Det er ikke mitt spørsmål)
 
  • Åpen peis i moderne fjellsenter med vedstablet under, omgitt av store vinduer og treinteriør.
  • En moderne peisestue i et fjellsenter med en stor rund peis, omringet av krakker med sauefeller og kunst på veggene.
  • Liker
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi kan jo begynne med ildstedsplanet. Siden ildstedet ikke har noen vegger, må du ha et ildstedsplan rundt hele konstruksjonen. Ifølge generelle råd skal det være minst 1 m, og siden ildstedet er opphøyet, skal du legge til halve opphøyelsen som overstiger 40 cm. I praksis er det nok best om hele gulvet i rommet fungerer som et ildstedsplan, akkurat som på bildet. Det kan nok skyte brennende ved klart lenger enn 1 m...

Så var det det med røykgashåndteringen...
 
Så som du ser det er det ingen problemer altså?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kan jo begynne med ildstedsplanet. Siden ildstedet ikke har noen vegger så må du ha et ildstedsplan rundt hele konstruksjonen. Ifølge generelle råd skal det være minst 1 m, og fordi ildstedet er opphøyd, skal du legge til halve opphøyelsen som overstiger 40 cm. I praksis er det nok best om hele gulvet i rommet fungerer som et ildstedsplan, akkurat som på bildet. Det kan nok kaste brennende ved betydelig lenger enn 1 m...

Så det der med røykgasshåndteringen...
 
Claes Sörmland
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Så som du ser det är det inga problem alltså?
Jeg tror det er mer en teknisk utfordring, åpne peiser omfattes jo ikke av utslippskravene for romoppvarmere. Men sjekk hva kommunen tillater der du bor angående åpne peiser. Om området har problemer med luftkvaliteten så kanskje de forbyr installasjon av åpne peiser. Jeg tror at de har mulighet til å gjøre det.
 
  • Liker
Jonas Westbom
  • Laddar…
Jeg tenker slik at det kreves masse ventilasjonsluft som drar inn røyken i den kappen/skorsteinen. Blant annet for at folk skal kunne bevege seg rundt ildstedet uten at røyken drar ut i rommet.
I den store salen som bildet viser kan det ventilasjonsstrømmen være deler av den totalt nødvendige ventilasjonen.
Men i en villa blir det totalt trekk.
Jeg ser det som helt ugjennomførbart, unntatt muligens den delen av året når ytterdør og vinduer kan stå vidåpne.
 
  • Liker
Jonas Westbom og 1 annen
  • Laddar…
Det er nok ventilasjonen som blir vanskelig i en moderne villa.

Men jeg antar at det er løsbart som alt annet.

Det på bildet er jo en "fancy" versjon av en peis i en eldpallkoja.

/ATW
 
Grillkåter pleier jo å ha en lignende ildsted iblant. Der mangler man utfordringen som kommer i et moderne hus med at ventilasjonen strever etter et undertrykk i huset. Til tross for dette pleier det å være ganske røykt inne i grillkåten. Spesielt om ikke alle sitter helt stille.

Lignende ildsteder finnes jo iblant i restauranter og lignende. Jeg tror at det blir en utfordring å ikke sverte ned huset med røyk når man fyrer. Men umulig er det så klart ikke.
 
Så kan det meget vel være. Man må selvfølgelig ha en spjeld for å ikke slippe ut varm luft når man ikke fyrer. Jeg vil likevel gjette at det ikke er så vanskelig å få røyken til å stige opp og ut når man fyrer, det går jo an å ha en trekksforsterker om det er problem. Røykhetten er skikkelig tilpasset i forhold til ildstedet. Men vanskelig å vite, virkelig kjedelig om man sitter med en encubikk klump midt i rommet som er ubrukelig.

B Bjober skrev:
Jeg tenker som så at det kreves massevis med ventilasjonsluft som drar røyken inn i hetten/skorsteinen. Blant annet for at folk skal kunne bevege seg rundt ildstedet uten at røyken drar ut i rommet.
I den store salen som bildet viser kan det ventilasjonsstrømmen være deler av den totalt nødvendige ventilasjonen.
Men i en villa så blir det totalt gjennomtrekk.
Jeg ser det som helt ugjennomførbart utenom muligens den delen av året når ytterdør og vinduer kan stå vidåpne.
 
Ja jeg liker virkelig grillkotefølelsen. Det blir luftig men likevel god kontakt med ilden. Alternativet som ikke føles like kult er en peis med gjennomgang. F.eks: https://nordpeis.se/Produkter/Murspis/Fristaaende/Tokyo

A Avemo skrev:
Grillkoter har ofte en lignende ildsted noen ganger. Der mangler man utfordringen som kommer i et moderne hus med at ventilasjonen streber etter et undertrykk i huset. Til tross for dette pleier det å være ganske røykt inne i grillkoten. Spesielt hvis ikke alle sitter helt stille.

Lignende ildsteder finnes noen ganger i restauranter og lignende. Jeg tror det blir en utfordring å ikke sverte ned huset med røyk når man fyrer opp. Men umulig er det selvfølgelig ikke.
 
Ja det går selvfølgelig men vil ikke installere en elektrisk vifte. Jeg synes at man alltid hører dem litt og det påvirker selvfølgelig stemningen.

A ArneTW skrev:
Det er nok ventilasjonen som blir vrien i en moderne villa.

Men jeg antar at det er løsbart som alt annet.

Det på bildet er jo en "fancy" versjon av en peis i en eldpallkoja.

/ATW
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Ja det går selvfølgelig, men vil ikke installere en elektrisk vifte. Jeg synes at man alltid hører dem litt og det ødelegger selvfølgelig stemningen.
Litt fantasier...

Kunne man tenke seg en rund ovn uten bunn som dekker peisen som kan heises opp i skorsteinen når man har fått i gang trekken...

Blir vel sotete skulle jeg tro.

/ATW
 
  • Liker
Bjober
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Så kan det meget vel være. Man må selvfølgelig ha en spjeld for ikke å slippe ut varm luft når man ikke fyrer. Jeg ville likevel gjette at det ikke er så vanskelig å få røyken til å stige opp og ut når man fyrer, det går bra å ha en trekkforbedrer hvis det er problemer. Røykhetten er skikkelig dimensjonert i forhold til ildstedet. Men vanskelig å vite, virkelig kjedelig om man sitter med en kubikmeters klump midt i rommet som er ubrukelig.
Jeg mener egentlig ikke at det skulle være vanskelig å få trekk. Jeg mener mer at det kreves så mye luft for å unngå røyk og sot inne at det blir urimelig ventilasjon for en normal husholdning. Varmen som ventileres ut skal jo erstatte også. Jeg tror det handler om mange ganger mer enn hva en normal villapanna eller varmepumpe gir. Jeg tror det kreves mye mer luft enn til en vanlig åpen peis som vanligvis er dekket på minst to sider.
Derfor tror jeg at det raskt blir kaldt inne når man fyrer i det ildstedet.

Jeg sammenligner litt med når jeg sveiser i garasjen.
Der har jeg 315mm spiro og 650w vifte. Det blir røykfritt men ikke så man skulle ønske å ha det miljøet i boligen. Og selvfølgelig synker temperaturen når man har viftet noen timer.
 
  • Liker
Jonas Westbom
  • Laddar…
Ja det er virkelig en risiko. Bra input!
B Bjober skrev:
Jeg mener egentlig ikke at det skulle være vanskelig å få trekk. Jeg mener mer at det kreves så mye luft for å slippe røyk og sot inne at det blir urimelig ventilasjon for en normalt husholdning. Varmen som ventileres ut skal jo erstattes også. Jeg tror det handler om mange ganger mer enn hva en normal villapanna eller varmepumpe gir. Jeg tror det kreves mye mer luft enn til en vanlig åpenskamin som vanligvis er dekket på minst to sider.
Derfor tror jeg at det raskt blir kaldt inne når man fyrer i den ildstedet.

Jeg sammenligner litt med når jeg sveiser i garasjen.
Der har jeg 315mm spiro og 650w vifte. Det blir røykfritt men ikke så man skulle ønske å ha det miljøet i boligen. Og visst synker temperaturen når man har viftet noen timer.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.