Hei.
Jeg har planer om å "bygge ut" min åpne peis.
Jeg skal bygge en lagringsdel der man oppbevarer veden.
Jeg tenkte å følge det eksisterende temaet med tegl (250 x 120 x 75).

Spørsmålet er om dette er standardmål på tegl eller om man må lete febrilsk etter gammel.

Må det være ildfast tegl? selv om lagringsdelen vil være ca 30 cm fra innsatset.

Jeg legger ved et bilde av den eksisterende peisen og en tegnet bilde av hvordan jeg har tenkt meg.

• Tegning av en peis med planlagt utvidelse i murstein for vedlagring, ved siden av eksisterende peis.
  • En murpeis med teglestein rundt, ved og sterkholder til venstre, plassert i et hjørne av et rom med hvite vegger og mørkt gulv.
Kom igjen nå! Noen må vel ha kontroll?

OK, da! :D

Tegl finnes i mange dimensjoner, vanligst er vel 250 x 120 x 62 mm eller den du angav.

Det trenger ikke være ildfast, så der sparer du en bra slant. :)

Sist redigert:
Du trenger ikke ha ildfast det har man nærmest peisen

Det er sannsynligvis vanlig murstein og finnes som standard
25x12x2,5cm, 25x12x5cm, 25x12x6,2cm, 25x12x7,5cm.

finnes også som storstein og har da målene.
29x14x7,5cm & 29x14x5cm.

Et alternativ er å bruke lettbetongblokker som man deretter pusser.
og maler med silikatmaling eller kalker.

To ting å tenke på
sørg for at det blir stabilt på gulvet samt tenk på å forsterke over åpningen.

Jeg tror at jeg dropper selve lokket.
Jeg setter opp en skillevegg i ytterkanten bare. Da sparer jeg masse jobb og får mer plass til veden.
Eller synes dere at jeg er på villspor?

Jo, kanskje litt. :rolleyes:
Jeg tror det kommer til å se rotete ut uten lokket. Mure inn noen båndjern som lokksteinene kan hvile på. Lett som en plett. :cool:

Skal bygge en lignende oppbevaring i sommerhytta, men i tre, nå i vår. Jeg kommer også til å lage en konstruksjon av to vedkurver som kan settes inn i hverandre med åpne gavler i selve oppbevaringen. Kom på at det blir et ekstra plukk med ved og nedgrising inne når man skal plukke inn veden.

AndersS skrev:
Skal bygge en lignende oppbevaring i sommerhytta, men i tre, nå i vår. Jeg kommer også til å lage en konstruksjon av to vedkurver som kan settes inn i hverandre med åpne gavler i selve oppbevaringen. Tenkte at det blir en ekstra plukk med ved og skit innendørs når man skal plukke inn veden.
Smart tanke. Det høres interessant ut. Du har ingenting tegnet/skulle du kunne tegne noe så man får se hva du mener?
Jeg er åpen for flere smarte forslag.

Jeg har faktisk hatt tanken om å bygge i MDF. Så pusse opp den og hele peisen. Tror det kunne blitt ganske fint. Det kjedelige er vel at man må bruke pussnett da. Hadde tenkt å bare slamre ellers.

magnusss skrev:
Hvorfor ikke en trekiste eller lignende så slipper du å bygge.
Noe sånt? [lenke]
Nja.
Takk for tipset.
Men, jeg hadde tenkt meg en fast installasjon, som smelter inn i peisen.

blåhaken skrev:
Jeg har faktisk hatt tanken på å bygge i MDF. Deretter pusse opp den og hele peisen.
Tror det kunne blitt ganske pent.
Det kjedelige er vel at man må bruke pussemaske da.
Hadde tenkt å bare slammes ellers.
Jeg ville nok valgt lettbetong/ytongblokker da de er enkle å jobbe med og kan sages til med en billig sag.
Det blir litt som lego, bare i stor format=)
Eller bygge med lecablokker, som dog er vanskeligere å sage i.

Jeg tror risikoen er stor for at pussen sprekker ved pussing på tre, noen som har erfaring med dette?

Alle gamle vegger og tak er jo pusset på plank. Så det burde ikke være noe problem. Bare man bruker pussnett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.