Vi skal ha en eller rettere sagt tre peiser med kassetter i huset. Samtlige tre er plassert slik at rørene skal føres i samme skorstein. Jeg vil ha rette linjer, funkisstil. Sender med bilder så dere vet omtrent hva jeg har tenkt meg.

Men hvordan bygger man opp en slik peis? Murer man den med tegl, blir den jo ganske tung. Eller bruker man lecablokker, eller kan man gjøre det på annen måte? Hva er mest smidig/enklest og hvordan ser prisbildet ut?

• En moderne peis med kasett, hvitmalt, funksjonalistisk stil og glassdør. Peisen er i bruk med synlig flamme.
  • Moderne peis med rette linjer og funksjonalistisk stil, satt inn i en hvit vegg, med flammer synlige gjennom en glassdør.
Vi (mannen og svigerfar) bygde vår peis i høst. de brukte lettbetongblokker og det var veldig greit å jobbe med. spesielt med tanke på at de bygde opp en helt ny rund peis som vi satte en kassett i! lettbetongblokkene ligger fra 50-100 kr stykket, kostnad mot lecablokker så er de dyrere men for oss som saget og laget egen form på blokkene så var det beste materialet. sender med lenke til beijer så du kan kikke på både leca og lettbetongblokkene...
Beijer Byggmaterial

Jeg har for meg at man ikke bruker dem fordi de 1) ikke tåler høy varme 2) lagrer varme dårlig.

Bruk tegl eller ytongblokker. Ytongblokkene limes med en spesiell mørtel. Tegl mures med murbruk. Teglkonstruksjonen blir vesentlig tyngre.

Vi har laget en slik ovn med tegl - ganske lik bilde 1. For å få den øvre delen til å henge i luften støpte vi en solid bjelke på stedet. Det finnes noen bilder på vår web under noen sommermåneder 2006.

Vi kjøpte ca. 500 teglstein fra Polen (2 kr per stykk sammenlignet med 8-10 kr/stk i Sverige). Det gikk med ca. 400 teglstein.
Utover dette har vi sikkert kjøpt 1 pall (40 sekker) Serpo 222 el. 224. Husker ikke hvilken. Det er en mørtel som er egnet til å mure og pusse en teglovn.
Dessuten kjøpte vi punktsveiset nett (et par hundrelapper) samt en sånn cirka 5 sekker serpo 103 Rødgrunn.
Nettet spikret vi fast. Deretter ble det grunnlagt med serpo 103. (Årsaken til grunnleggingen er at vi hadde både tegl og en betongbjelke som skulle pusses. Serpo 103 og nettet gir en enhetlig grunn for etterpussen.)

Sist men ikke minst har vi kjøpt 5-10 sekker av en veldig fin pussmørtel fra serpo. Dyrt var det - minst 100 kr/sekk - for å få en veldig glatt overflate. Husker ikke nummeret på den sekken, "finputs C" tror jeg den kan hete.

ps. Visstja, litt betong og armering for å støpe bjelker kom i tillegg, men det er jo småpenger i det store og hele.

ps2. Glemte at den skal males også. Kalkmaling fra Målarkalk er kjøpt.
Sandkalk, Std-kulør / Mineraliske Farger - Målarkalk AB (farge HVIT - ikke standardfarge som er mer sandfarget). Drøyt 1000 kr kostet bøtta, men da har vi maling for ommaling hvert år i 100 år...typ.

• Liker
Davidw
  • Laddar…
Fasting65 skrev:
Jeg har for meg at man ikke bruke fordi de 1) ikke tåler høy varme 2) lagrer varme dårlig.
1. Joda, iallfall siporexblokkene tåler høy varme. Vi muret opp med siporex rundt vedovnen på kjøkkenet. Ingen problemer!

2. Sant at de lagrer INGEN varme i det hele tatt. Det merkes tydelig når vi har fyrt, siden mot vedovnen er nesten kokhet, mens den andre siden av blokken som er 10-15 cm dyp er sval.

Så for å få noen virkelig nytte av innsatsen er det jo best å bruke teglstein og noen slags tilluft. Men siporexen er på den andre siden veldig lett å jobbe med, og er ovnen bare for kosefaktor kan den være å foretrekke.

Beklager at jeg var uklar. Jeg mente at Lecablock ikke skal brukes. Siporexblokk funker (eller, som jeg kalte dem; Ytongblokk).

K
Fasting65 skrev:
Sist men ikke minst har vi kjøpt 5-10 sekker av en veldig fin pussmørtel fra serpo. Det var dyrt - minst 100 kr/sekk - for å få en veldig glatt overflate. Husker ikke nummeret på den sekken, "finputs C" tror jeg den kan hete.
Serpo 136 Finputsbruk C

ktm250: Jepp, det tallet høres kjent ut.

Fasting65: Først må jeg bare begynne med å si, HVILKEN FIN NETTSIDE DERE HAR! Pen og lett å navigere (jobber du kanskje med nettsider...?) Så, huset! Veldig fint! Huset vi bor i nå ser ut omtrent som deres gjorde tidligere :-). Men beliggenheten for vårt nye hus kommer til å bli bedre. Dere har jo gjort det kjempefint, god smak!

Så må jeg takke for de utførlige beskrivelsene. Jeg har akkurat begynt å ta tak i dette, nå har jeg kommet et stykke på vei!

Stor takk til alle!
Disse alternativene finnes altså:
1. Rødtegl (blir dog tung)
2. Lettbetongblokk
3. Siporexblokk (Ytongblokk)

Vi kommer til å ha tilluft via platen.

Emmi. takk for de varmende ordene. Siden har på grunn av dens størrelse blitt litt vanskelig å navigere i. Hadde ikke helt regnet med at den skulle bli så stor...Men vi er rimelig fornøyde. Den er tilstrekkelig funksjonell, men man drømmer ofte om å gjøre om, men tiden finnes ikke for slike prosjekter - og, jo, Nina er designer. Det har vel hjulpet litt :-)

Tilbake til ovnen. Jeg tror du kan sette likhetstegn mellom materialet lettbetong og varemerkene Siporex, Ytong, HHCeleron, Xella og Aeroc. Kjent barn har mange navn.

Fasting65: Ok, da finnes det altså bare to alternativer da. Enten rødtegl eller lettbetong. Det må jo være smidigere med lettbetong, da blokkene er større. Tar vel lengre tid med rødtegl.

Hvordan ser prisbildet ut mellom de ulike alternativene om man tenker i stort med alt materialet man totalt trenger? Hvilken måte er lettere/vanskeligere?

En lettbetongkonstruksjon er nok enklere og billigere å bygge. Vi gjorde det ikke fordi Ninas onkel er murer og utbrøt "Dere skal vel ikke bygge med lettbetong?!" Han mente at en lettbetongkonstruksjon lettere sprekker. Nå skal vi ikke ta hans ord for lov, men han mente ikke at en lettbetongkonstruksjon er en "ekte" peis... Jeg tror ikke at det spiller noen rolle egentlig, men jeg er jo lekmann som bare gjetter.

Ok. Og vi som har en murer til kompis som skal hjelpe oss...kan det bli tegl...

Hvilke momenter anser du som de vanskeligste i oppsettingen av skorsteinen og selve ildstedet?

Jeg er også formgiver, grafisk formgiver :-). Jeg har absolutt ikke tid til noe hjemmeside, har blitt en simpel blogg...

Hemmakatten
Ikke glem at dere må forsterke grunnmuren/betongplaten der komfyrene skal stå. Tenk også på å støpe inn rør for tilluft til hver komfyr.

Vi har selv to murede komfyrer i tegl med teglskorstein. Utsiden ved yttervegg samt skorsteinene er dobbeltmantlede, dvs. doble teglmurer med isolasjon imellom. Dette holder på varmen og forhindrer kaldtrekk i skorsteinen.

Ok. Ja vi har innsett at det må bli forsterkning i platen. Har hørt at det kan gjøres på to måter. Enten gjennom celleplast som har høyere kvalitet (XPS) eller at man legger 100 isolasjon ytterligere, stemmer det?

Dere har altså doble teglvegger der skorsteinen er utendørs, men ikke innvendig? Hva har dere for rør i skorsteinen da?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.