Hei

Jeg tenkte å pusse opp den åpne peisen og fjerne oppståtte sprekker osv.
Hva bruker jeg av produkter på utsiden (der det ikke blir så varmt)?
Jeg har lest om ildfast mørtel, men det tolker jeg snarere som at det skal brukes i selve peisen, rundt skorsteinen osv. Og ikke nødvendigvis utenpå hele peisen?
Takk på forhånd
 
  • Mursteinsvegg med sprekker og mørkt gitter over.
  • Rød mursteinspeis med noen små sprekker i fugene, sett fra siden.
S
Er det bare fugene du vil forbedre?
 
S skutten11 skrev:
Er det bare fugene du vil forbedre?
Det er sånn jeg har tenkt i alle fall :)
 
S
Vanlig kalkmørtel sitter nok der nå, du kan forbedre med ny, skrap ut fugene en eller noen centimeter for å få litt dybde på fugene, ingen liten kake utenpå, det må sitte fast. Det blir nok en nyanseforandring mellom de gamle og nye fugene. Du får prøve hvordan det ser ut, ellers blir det mye jobb å skrape ut alle fugene og legge i nytt overalt.
 
  • Liker
Stenolofanders
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Vanlig kalkbruk sitter det nok der nå, du kan bedre på med nytt, skrape ut fugen noen eller noen centimeter for at det skal bli litt dybde på fugen, ingen liten kake utenpå, det må sitte fast. Det blir nok en nyanseendring mellom de gamle og nye fugene. Du får prøve hvordan det ser ut, ellers blir det mye arbeid å skrape ut alle fuger og legge i nytt overalt
Takk snille, jeg får prøve helt enkelt, og i annet fall gjøre om det eller pusse over det.
 
Vanlig kalkmørtel = lesket kalk ("murkalk") + sand + vann.
 
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Vanlig kalkmørtel = lesket kalk ("murkalk") + sand + vann.
Eksempelvis denne? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/murkalk-weber-saint-gobain-släckt-e-10kg

Det burde vel være denne sanden jeg bruker da? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/torkad-sand-weber-saint-gobain-25kg

I den åpne peisen har jeg en såkalt energikassett, med glassdør. Varmen som kommer ut fra den åpne peisen gjør tegl/forbindelsene rett over kassetten skikkelig varm. Kan jeg bruke kalkmørtelen også der (varmetoleranse?) eller bør jeg bruke den andre "ildfast"?
 
S
Ingen problem piper mures, med kalkmørtel
 
  • Liker
Silfer
  • Laddar…
Japp den murkalk du lenker til og tilsvarende funker fint. Til forskjell fra sement blir kalkmørtel bare bedre om du lar den stå sammenblandet en god stund før du murer, så bland det med vann og sand noen dager før.

Som sagt, funker det nok med kalkmørtel nær luken, men det kan bli for varmt. Forslag: prøv med kalkmørtel. Hvis det sprekker, skrap rent og bruk leirmørtel (=leire + sand eller enda bedre pulverisert tegl + vann) som er ildfast. Kakkelovnsleire er et vanlig handelsnavn, men leire fra et hvilket som helst dike funker fint (ihvertfall hos meg).

En finesse med både kalkmørtel og leirmørtel er at det er lett å gjøre om og gjøre rett, på en helt annen måte enn med sement- og gipsbaserte mørtel. Kladd på bare. For leirmørtel trenger du ikke engang hansker og vernebriller.
 
  • Liker
Silfer
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Ja, den murkalk du lenker til og tilsvarende fungerer fint. I motsetning til sement blir kalkmørtel bare bedre hvis du lar den stå sammenblandet en god stund før du murer, så bland det med vann og sand noen dager før.

Som sagt fungerer det nok med kalkmørtel nær luken, men det kan bli for varmt. Forslag: prøv med kalkmørtel. Hvis det sprekker, skrap rent og bruk leirmørtel (=leire + sand eller enda bedre pulverisert tegl + vann) som er ildfast. Kakkelovnslera er et vanlig handelsnavn, men leire fra en hvilken som helst grøft fungerer fint (i hvert fall hos meg).

En fordel med både kalkmørtel og leirmørtel er at det er lett å gjøre om og gjøre rett, på en helt annen måte enn med sement- og gipsbaserte mørtler. Smet på bare. For leirmørtel trenger du ikke engang hansker og vernebriller.
Takk for det utførlige svaret! :D *Topp!
 
Hei, ved siden av pipeløpet er det en teglestein som sitter løst, der det kommer luft fra (som det ser ut til) krypkjelleren.
Grunnmuren er i seg selv forseglet og har installert avfukter.

Jeg kan ikke tenke meg at denne ventilasjonen i pipeløpet er nødvendig, og at jeg kan mure den igjen. Hva tror dere?
 
  • Murvegg av røde teglstein med en løs stein ved siden av. Luft kan komme inn fra grunnmuren. Veggen står på et flislagt gulv.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.