Hei
Jeg tenkte å pusse opp den åpne peisen og fjerne oppståtte sprekker osv.
Hva bruker jeg av produkter på utsiden (der det ikke blir så varmt)?
Jeg har lest om ildfast mørtel, men det tolker jeg snarere som at det skal brukes i selve peisen, rundt skorsteinen osv. Og ikke nødvendigvis utenpå hele peisen?
Takk på forhånd
Jeg tenkte å pusse opp den åpne peisen og fjerne oppståtte sprekker osv.
Hva bruker jeg av produkter på utsiden (der det ikke blir så varmt)?
Jeg har lest om ildfast mørtel, men det tolker jeg snarere som at det skal brukes i selve peisen, rundt skorsteinen osv. Og ikke nødvendigvis utenpå hele peisen?
Takk på forhånd
Vanlig kalkmørtel sitter nok der nå, du kan forbedre med ny, skrap ut fugene en eller noen centimeter for å få litt dybde på fugene, ingen liten kake utenpå, det må sitte fast. Det blir nok en nyanseforandring mellom de gamle og nye fugene. Du får prøve hvordan det ser ut, ellers blir det mye jobb å skrape ut alle fugene og legge i nytt overalt.
Takk snille, jeg får prøve helt enkelt, og i annet fall gjøre om det eller pusse over det.S skutten11 skrev:Vanlig kalkbruk sitter det nok der nå, du kan bedre på med nytt, skrape ut fugen noen eller noen centimeter for at det skal bli litt dybde på fugen, ingen liten kake utenpå, det må sitte fast. Det blir nok en nyanseendring mellom de gamle og nye fugene. Du får prøve hvordan det ser ut, ellers blir det mye arbeid å skrape ut alle fuger og legge i nytt overalt
Medlem
· Östergötland
· 822 innlegg
Vanlig kalkmørtel = lesket kalk ("murkalk") + sand + vann.
Eksempelvis denne? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/murkalk-weber-saint-gobain-släckt-e-10kgStenolofanders skrev:
Det burde vel være denne sanden jeg bruker da? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/torkad-sand-weber-saint-gobain-25kg
I den åpne peisen har jeg en såkalt energikassett, med glassdør. Varmen som kommer ut fra den åpne peisen gjør tegl/forbindelsene rett over kassetten skikkelig varm. Kan jeg bruke kalkmørtelen også der (varmetoleranse?) eller bør jeg bruke den andre "ildfast"?
Medlem
· Östergötland
· 822 innlegg
Japp den murkalk du lenker til og tilsvarende funker fint. Til forskjell fra sement blir kalkmørtel bare bedre om du lar den stå sammenblandet en god stund før du murer, så bland det med vann og sand noen dager før.
Som sagt, funker det nok med kalkmørtel nær luken, men det kan bli for varmt. Forslag: prøv med kalkmørtel. Hvis det sprekker, skrap rent og bruk leirmørtel (=leire + sand eller enda bedre pulverisert tegl + vann) som er ildfast. Kakkelovnsleire er et vanlig handelsnavn, men leire fra et hvilket som helst dike funker fint (ihvertfall hos meg).
En finesse med både kalkmørtel og leirmørtel er at det er lett å gjøre om og gjøre rett, på en helt annen måte enn med sement- og gipsbaserte mørtel. Kladd på bare. For leirmørtel trenger du ikke engang hansker og vernebriller.
Som sagt, funker det nok med kalkmørtel nær luken, men det kan bli for varmt. Forslag: prøv med kalkmørtel. Hvis det sprekker, skrap rent og bruk leirmørtel (=leire + sand eller enda bedre pulverisert tegl + vann) som er ildfast. Kakkelovnsleire er et vanlig handelsnavn, men leire fra et hvilket som helst dike funker fint (ihvertfall hos meg).
En finesse med både kalkmørtel og leirmørtel er at det er lett å gjøre om og gjøre rett, på en helt annen måte enn med sement- og gipsbaserte mørtel. Kladd på bare. For leirmørtel trenger du ikke engang hansker og vernebriller.
Takk for det utførlige svaret!Stenolofanders skrev:
Ja, den murkalk du lenker til og tilsvarende fungerer fint. I motsetning til sement blir kalkmørtel bare bedre hvis du lar den stå sammenblandet en god stund før du murer, så bland det med vann og sand noen dager før.
Som sagt fungerer det nok med kalkmørtel nær luken, men det kan bli for varmt. Forslag: prøv med kalkmørtel. Hvis det sprekker, skrap rent og bruk leirmørtel (=leire + sand eller enda bedre pulverisert tegl + vann) som er ildfast. Kakkelovnslera er et vanlig handelsnavn, men leire fra en hvilken som helst grøft fungerer fint (i hvert fall hos meg).
En fordel med både kalkmørtel og leirmørtel er at det er lett å gjøre om og gjøre rett, på en helt annen måte enn med sement- og gipsbaserte mørtler. Smet på bare. For leirmørtel trenger du ikke engang hansker og vernebriller.
Hei, ved siden av pipeløpet er det en teglestein som sitter løst, der det kommer luft fra (som det ser ut til) krypkjelleren.
Grunnmuren er i seg selv forseglet og har installert avfukter.
Jeg kan ikke tenke meg at denne ventilasjonen i pipeløpet er nødvendig, og at jeg kan mure den igjen. Hva tror dere?
Grunnmuren er i seg selv forseglet og har installert avfukter.
Jeg kan ikke tenke meg at denne ventilasjonen i pipeløpet er nødvendig, og at jeg kan mure den igjen. Hva tror dere?
Klikk her for å svare


