T
Jeg skal feste gulvbjelker 45x170 i rammen til et Attefallshus.

Tenkte å feste dem med vinkelbeslag samt forsterke litt med to 90 mm spiker spikret fra utsiden.

Har 42mm terrassebordskruer liggende hjemme. Kan man feste vinkelbeslagene med dem eller må jeg kjøpe ankarskruer?

Kan og kan... Det blir betydelig sterkere med ankarskrue.

/ATW

• Liker
Tovin og 1 annen
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

Tenkte å feste dem med vinkelbeslag samt forsterke litt med to 90 mm spiker spikret fra utsiden.

Har 42mm terrassebordsskruer liggende hjemme. Kan man feste vinkelbeslagene med dem eller må jeg kjøpe ankarskruer?
Du kan bruke terrassebordsskruer, og derfor ikke kjøpe ankarskruer. Men siden ankarskruer er kjempbillige og du uansett kommer til å måtte handle flere ganger for bygge ditt, er det lurt å kjøpe ankarskruer og bruke dem.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

Tenkte å feste dem med vinkelbeslag samt styrke litt med to 90 mm spiker spikret fra utsiden.

Har 42mm terrassekruer liggende hjemme. Kan man feste vinkelbeslagene med dem eller må jeg kjøpe ankerskruer?
Verken terrassekruer eller 3,5” spiker er egnet.
vil du ”styrke” fra utsiden så drar du i en slik.

https://www.byggmax.se/træskruv-xl-c4-80x120-p24908

Du kan trolig også droppe vinkeljernene om du skrur i to fra utsiden.

T
GoC GoC skrev:
Verken trallskrue eller 3,5” spiker er egnet.
Vil du ”forsterke” fra utsiden så drar du i en slik som denne.

[lenke]

Du kan trolig også skippe vinkeljernene om du skrur i to fra utsiden.

To slike fra utsiden er altså mer holdbart enn vinkeljern med ankarskrue?

ClasseClas
T Ejmelie skrev:
Jeg skal feste gulvregler 45x170 i rammen til et Attefallshus.

Tenkte å feste dem med vinkelbeslag samt forsterke litt med to 90 mm spiker fra utsiden.

Har 42mm terrassegulvskrue liggende hjemme. Kan man feste vinkelbeslagene med dem, eller må jeg kjøpe ankerskrue?
Bruk bjelkesko med ankerskruer helst.

ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Bruk bjelkesko med ankerskrue passende.
En annen måte er å montere en bjelkelagsregel som gulvbjelkene hviler på.
Diagram av plintgrundläggning med detaljerad uppbyggnad, inklusive bärlina, bjälklagsregel och betongplatta, från byggbeskrivning av Enkelstugan.
Sjekk også byggbeskrivelser. Mange gode tips der også. Eksempelvis Enkelstugan der bildet ovenfor kommer fra,
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8790&Doc=Broschyr
Jeg tipser også om Træguiden. Der finnes det blant annet mange konstruksjonseksempler så man slipper å fundere så mye selv.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/

• Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
GoC GoC skrev:
Verken trallskrue eller 3,5” spiker er passende.
vil du ”forsterke” fra utsiden så drar du i en slik.

[lenke]

Du kan trolig også droppe vinkeljernene hvis du skrur i to fra utsiden.
Det letteste blir nok likevel å kjøre to ordentlige skruer fra utsiden. Er det 8x120 som gjelder da eller funker det like bra med 6x120?

T Ejmelie skrev:
Det letteste blir nok likevel å kjøre to ordentlige skruer fra utsiden. Er det 8x120 som gjelder da eller fungerer det like bra med 6x120?
Du klarer deg bra med 6x120. Det handler bare om å feste reglene. Når du får på flisen så låser nå alt. En snekker hadde dratt i 2 spiker=ferdig.

• Liker
Dortmunder DAB og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.