Hei! Har lett som en galning, men har virkelig ikke funnet noe svar. Så jeg håper på kunnskapsrike personer her.
Jeg har et borehull i en skikkelig stor stein, borehullet er ca 40mm og 30 cm dypt. I dette vil jeg feste en øye for å kunne låse fast en tilhenger med en kjetting. Jeg er klar over hvor lett man kan kappe/sage/klippe delene, men akkurat nå er jeg bare interessert i å forhindre "den spontane tyven".
Uansett, jeg har en tube med ca 300ml ankerfeste. Det kommer ikke til å rekke til hullet, kan man fylle hullet med f.eks. isolasjon/isopor/småstein for å spare litt på massen så det ikke blir like dypt?
Øyet som skal festes har et ben som er ca 10 cm langt og M12 dimensjon.
Hvis man ser bort fra forbruket, er det mulig å feste det uansett? Eller blir det for svekket når det er såpass mye rom?
Takk på forhånd!
Jeg har et borehull i en skikkelig stor stein, borehullet er ca 40mm og 30 cm dypt. I dette vil jeg feste en øye for å kunne låse fast en tilhenger med en kjetting. Jeg er klar over hvor lett man kan kappe/sage/klippe delene, men akkurat nå er jeg bare interessert i å forhindre "den spontane tyven".
Uansett, jeg har en tube med ca 300ml ankerfeste. Det kommer ikke til å rekke til hullet, kan man fylle hullet med f.eks. isolasjon/isopor/småstein for å spare litt på massen så det ikke blir like dypt?
Øyet som skal festes har et ben som er ca 10 cm langt og M12 dimensjon.
Hvis man ser bort fra forbruket, er det mulig å feste det uansett? Eller blir det for svekket når det er såpass mye rom?
Takk på forhånd!
Om man bare vil få hullet mindre dypt for å ikke behøve å fylle opp den ubrukte delen med ankermasse slår man i en passe lang og passe tykk "nånting" i bunnen av hullet.Höghus skrev:
Litt sammenkrøllet avispapir som trykkes ned i hullet med bolten gjør jo at det havner på riktig dybde og det blir tett nok for at massen ikke skal renne ned lenger.
Hullet skal være rent for at massen skal lime godt. Anbefalt en egen flaskebørste.R RobbanLT skrev:Hei! Letet som en galning men virkelig ikke funnet noe svar. Så håper på kunnskapsrike personer her.
Jeg har et borehull i en skikkelig stor stein, borehullet er ca 40mm og 30 cm dypt. I dette vil jeg feste en øye for å kunne låse fast en tilhenger med en kjetting. Jeg er klar over hvor enkelt man kan kappe/sage/klippe delene, men akkurat nå er jeg bare interessert i å forhindre "den spontane tyven".
Uansett, jeg har en tube med ca 300ml ankermasse. Det kommer ikke til å rekke til hullet, kan man fylle hullet med f.eks. isolasjon/frigolit/småstein for å spare litt på massen så det ikke blir like dypt?
Øyet som skal festes har en pinne som er ca 10 cm lang og M12-dimensjon.
Om man ser bort fra materialforbruket, er det mulig å feste det likevel? Eller blir det svekket når det er så pass mye rom?
Takk på forhånd!
Festemassens svakhet ligger i hvor godt den fester mot fjellet. Da er det bra om hullet er vel så stort som bolten for stort hull har større overflate enn et lite.
Jeg har erfart dette da det gjaldt å feste en flaggstang i fjell.
Festemasse hos Biltema er ikke så dyr, men for ditt formål trenger vel ikke lasten bli så stor.
Klikk her for å svare