15.368 lest ·
18 svar
15k lest
18 svar
Ankermasse for nybegynnere?
Jeg skal feste en krok (krok på metallplate med skruehull) i betongtak for diverse treningsutstyr, boksebag, pull-up stang osv. Så den skal dels bære vekten av en voksen mann men også sidekrefter pga bagen.
1. Ankermasse føles vel som riktig vei å gå?
2. Leser om ankermasse og det jeg ikke forstår er om det er en spesiell type gjengestang man skal bruke? Kan noen linke til en passende prisgunstig gjengestang/pinnbolt eller hva det kan kalles?
3. Holder det med ett takfeste for to skruer eller er 4 å foretrekke? Man vil jo oppnå en trekkstyrke på noen hundre kilo helst for å være ordentlig overdimensjonert. Hva kan man regne med for krefter per hull (ankermasse+stang)?
4. Er det enklere å bruke Tox kjemanker, om jeg forstår det riktig så er det samme injektormasse men i kapsel så man slipper dosering og klin? Blir nok billigere for meg som bare skal sette 2-4 stykker.
5. Noen som har testet Biltemas ankermasse? Rent søppel eller duger bra innendørs?
Veldig takknemlig om noen orker å hjelpe meg litt for det er et uventet forvirrende emne.
1. Ankermasse føles vel som riktig vei å gå?
2. Leser om ankermasse og det jeg ikke forstår er om det er en spesiell type gjengestang man skal bruke? Kan noen linke til en passende prisgunstig gjengestang/pinnbolt eller hva det kan kalles?
3. Holder det med ett takfeste for to skruer eller er 4 å foretrekke? Man vil jo oppnå en trekkstyrke på noen hundre kilo helst for å være ordentlig overdimensjonert. Hva kan man regne med for krefter per hull (ankermasse+stang)?
4. Er det enklere å bruke Tox kjemanker, om jeg forstår det riktig så er det samme injektormasse men i kapsel så man slipper dosering og klin? Blir nok billigere for meg som bare skal sette 2-4 stykker.
5. Noen som har testet Biltemas ankermasse? Rent søppel eller duger bra innendørs?
Veldig takknemlig om noen orker å hjelpe meg litt for det er et uventet forvirrende emne.
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 202 innlegg
OK da. Basert på min egen erfaring av hus fra akkurat 47 med datidens mangel på sement i betongen.P Pettttter skrev:
Biltemas ankermasse i tube fungerer helt utmerket for dette. Men du har bare én sjanse. Når du har åpnet tuben, må den brukes. Det går også (evt) mer enn du tror.
Det går bra med hvilken som helst gjengstang, men en rustfri skjemmer seg jo ikke. Den blir selvfølgelig permanent og må sages av når du skal gjenopprette.
Vertikal montering er selvfølgelig litt mer krevende. Du må ordne noe som holder gjengstangen når massen tørker. Og sørg for ikke å få masse på gjengene. Da blir de vanskelige/umulige å bruke (teip+smøring og sjekking er bra her). Å prøve å få hullet litt pæreformet er selvfølgelig en god idé, men ikke kritisk.
Så summa summarum. Hvis betongen er av tvilsom kvalitet, er ankermasse det eneste rette. Men hvis den er bare litt bedre, så er det mer praktisk med ekspanderbolt eller lignende. Så bor et prøvehull først og sjekk hvordan det virker. (Bor med en størrelse mindre bor først; i dårlig betong har de en tendens til å vokse).
Og sett fire i en kvadrat for det du har tenkt. Det blir best.
Takk for svar! Det jeg er bekymret for på grunn av uklar betongkvalitet er at 4 bolter sammen med en stor klump betong raser ned mer enn at en ekspanderskrue glir ut. Og jeg tenker at ankermasse som utover mer jevne krefter på betongen kanskje minsker risikoen for det. Eller er det en helt urimelig risiko?lars_stefan_axelsson skrev:
OK då. Basert på min egen erfaring av hus fra akkurat 47 med datidens mangel på sement i betongen.
Biltemas ankermasse i tube fungerer alldeles utmerket for dette. Men du har bare én gang på deg. Når du har åpnet tuben så må den brukes. Det går også (eventuelt) mer enn du tror.
Det går bra med hvilken gjengestang som helst, men en rustfri skjemmer seg jo ikke. Den blir selvfølgelig permanent og må sages av når du skal tilbakestille.
Vertikal montering er selvfølgelig litt mer klønete. Du må ordne med noe som holder gjengestangen når massen tørker. Og sørg for å ikke få masse på gjengene. Da blir de vanskelige/umulige å bruke (teip+smøring og sjekk er bra her). Å prøve å få hullet litt pæreformet er selvfølgelig en god idé, men ikke kritisk.
Så sum og summarum. Hvis betongen er av tvilsom kvalitet da er ankermasse det eneste riktige. Men om den er bare litt bedre så er det smidigere med ekspanderbolt eller lignende. Så bor et prøvehull først og sjekk hvordan det virker. (Bor med en størrelse mindre bor først; i dårlig betong så har de en tendens til å vokse).
Og sett fire i en kvadrat for det du har tenkt. Det blir best.
Hvilke avstander bør det være mellom skruehullene for å minske risikoen for ovenstående?
Når det gjelder gjengestengene så lurer jeg på hvor man finner avsagede korte lengder billigst? Eller kjøper man en 1 meters og sager selv? Saging i gjenger har jo en tendens til å ødelegge gjengene så det blir vanskelig å få på mutterne de første omgangene?
Jeg liker Essves ankermasse, kjøper man ekstra munnstykker kan den brukes flere ganger da ankermassen blandes først i munnstykket. Dessuten gjør det ingenting at det blir kliss utenfor eller på gjengene, man slår bare til den med en hammer når alt er herdet.
Gjengetang kan du kjøpe i 1-meterslengde uten problem. Bare sørg for å skru på en mutter før du kapper stangen så kan du skru den tilbake og "reparere gjengen".
Gjengetang kan du kjøpe i 1-meterslengde uten problem. Bare sørg for å skru på en mutter før du kapper stangen så kan du skru den tilbake og "reparere gjengen".
Moderator
· Stockholm
· 57 826 innlegg
På Hornbach finnes det ferdige lengder av gjengestang, med mutter å kjøpe. Det blir litt dyrere enn å kutte selv. Men hvis man regner med forbrukte baufilblader (rustfritt ser ut til å spise blader) så kan det nok gå opp i opp.
Dette er faktisk ikke sant? Ankermassen er jo av tokomponenttype som blandes i pipen, så det går å bruke tuben flere ganger, men med ny pip.lars_stefan_axelsson skrev:
En viktig ting er også å rense hullet ordentlig, ser ikke om noen allerede har påpekt det. Skaff renseverktøyet som brukes for å børste borehullets vegger.
Ok så samme løsning som de andre? Biltemas koster jo 99 vs flere hundre for konkurrentene så hvis dere sier at den funker så tester jeg med den.MathiasS skrev:
Når det gjelder rensing, kjedelig å legge et par hundre spenn på en børste og en blåsemann. Det må vel funke med hvilken som helst smal børste, og å blåse med et sugerør? Eller blir det ikke bra?

