Jeg skal feste en krok (krok på metallplate med skruehull) i betongtak for diverse treningsutstyr, boksebag, pull-up stang osv. Så den skal dels bære vekten av en voksen mann men også sidekrefter pga bagen.

1. Ankermasse føles vel som riktig vei å gå?

2. Leser om ankermasse og det jeg ikke forstår er om det er en spesiell type gjengestang man skal bruke? Kan noen linke til en passende prisgunstig gjengestang/pinnbolt eller hva det kan kalles?

3. Holder det med ett takfeste for to skruer eller er 4 å foretrekke? Man vil jo oppnå en trekkstyrke på noen hundre kilo helst for å være ordentlig overdimensjonert. Hva kan man regne med for krefter per hull (ankermasse+stang)?

4. Er det enklere å bruke Tox kjemanker, om jeg forstår det riktig så er det samme injektormasse men i kapsel så man slipper dosering og klin? Blir nok billigere for meg som bare skal sette 2-4 stykker.

5. Noen som har testet Biltemas ankermasse? Rent søppel eller duger bra innendørs?

Veldig takknemlig om noen orker å hjelpe meg litt for det er et uventet forvirrende emne.
 
C
Skulle bruke vanlig ekspansjonsbolt. Burde være mer enn "good enough" for formålet. Spesielt hvis kroken henger i mer enn en skrue.
 
Skal du bruke kjemisk anker så prøv å bore hullet slik at det blir som en pære opp ned. Ellers kan du bruke betongskrue, samme utdragsverdi som ekspanderbolt. Ikke glem å blåse rent hullet..
 
Grunnen til at jeg foretrekker ankermasse er fordi jeg ikke har noen anelse om kvaliteten på betongen. Om det engang er ren betong. Huset er fra 1947 og fylt av overraskelser :-)

Så noen tips for mine funderinger?
 
Kjør på kem da.
 
Da holder ikke kjemiske ankere bedre om du ikke vet fastheten i betongen
 
Ingen som orker å lære opp en uvitende kemankaranvändare?
 
P Pettttter skrev:
Ingen som orker lære opp en uvitende kemankaranvändare?
OK da. Basert på min egen erfaring av hus fra akkurat 47 med datidens mangel på sement i betongen.

Biltemas ankermasse i tube fungerer helt utmerket for dette. Men du har bare én sjanse. Når du har åpnet tuben, må den brukes. Det går også (evt) mer enn du tror.

Det går bra med hvilken som helst gjengstang, men en rustfri skjemmer seg jo ikke. Den blir selvfølgelig permanent og må sages av når du skal gjenopprette.

Vertikal montering er selvfølgelig litt mer krevende. Du må ordne noe som holder gjengstangen når massen tørker. Og sørg for ikke å få masse på gjengene. Da blir de vanskelige/umulige å bruke (teip+smøring og sjekking er bra her). Å prøve å få hullet litt pæreformet er selvfølgelig en god idé, men ikke kritisk.

Så summa summarum. Hvis betongen er av tvilsom kvalitet, er ankermasse det eneste rette. Men hvis den er bare litt bedre, så er det mer praktisk med ekspanderbolt eller lignende. Så bor et prøvehull først og sjekk hvordan det virker. (Bor med en størrelse mindre bor først; i dårlig betong har de en tendens til å vokse).

Og sett fire i en kvadrat for det du har tenkt. Det blir best.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
OK då. Basert på min egen erfaring av hus fra akkurat 47 med datidens mangel på sement i betongen.

Biltemas ankermasse i tube fungerer alldeles utmerket for dette. Men du har bare én gang på deg. Når du har åpnet tuben så må den brukes. Det går også (eventuelt) mer enn du tror.

Det går bra med hvilken gjengestang som helst, men en rustfri skjemmer seg jo ikke. Den blir selvfølgelig permanent og må sages av når du skal tilbakestille.

Vertikal montering er selvfølgelig litt mer klønete. Du må ordne med noe som holder gjengestangen når massen tørker. Og sørg for å ikke få masse på gjengene. Da blir de vanskelige/umulige å bruke (teip+smøring og sjekk er bra her). Å prøve å få hullet litt pæreformet er selvfølgelig en god idé, men ikke kritisk.

Så sum og summarum. Hvis betongen er av tvilsom kvalitet da er ankermasse det eneste riktige. Men om den er bare litt bedre så er det smidigere med ekspanderbolt eller lignende. Så bor et prøvehull først og sjekk hvordan det virker. (Bor med en størrelse mindre bor først; i dårlig betong så har de en tendens til å vokse).

Og sett fire i en kvadrat for det du har tenkt. Det blir best.
Takk for svar! Det jeg er bekymret for på grunn av uklar betongkvalitet er at 4 bolter sammen med en stor klump betong raser ned mer enn at en ekspanderskrue glir ut. Og jeg tenker at ankermasse som utover mer jevne krefter på betongen kanskje minsker risikoen for det. Eller er det en helt urimelig risiko?

Hvilke avstander bør det være mellom skruehullene for å minske risikoen for ovenstående?

Når det gjelder gjengestengene så lurer jeg på hvor man finner avsagede korte lengder billigst? Eller kjøper man en 1 meters og sager selv? Saging i gjenger har jo en tendens til å ødelegge gjengene så det blir vanskelig å få på mutterne de første omgangene?
 
Jeg liker Essves ankermasse, kjøper man ekstra munnstykker kan den brukes flere ganger da ankermassen blandes først i munnstykket. Dessuten gjør det ingenting at det blir kliss utenfor eller på gjengene, man slår bare til den med en hammer når alt er herdet.

Gjengetang kan du kjøpe i 1-meterslengde uten problem. Bare sørg for å skru på en mutter før du kapper stangen så kan du skru den tilbake og "reparere gjengen".
 
En vanlig ekspander burde vel sitte tilstrekkelig godt i ankermasse. Om man nå ikke orker å kappe til egne.
En expanderbolt med mutter og skive, designet for innfesting i betong.
 
På Hornbach finnes det ferdige lengder av gjengestang, med mutter å kjøpe. Det blir litt dyrere enn å kutte selv. Men hvis man regner med forbrukte baufilblader (rustfritt ser ut til å spise blader) så kan det nok gå opp i opp.
 
  • Liker
Peter2400
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men du har bare en gang på deg. Når du har åpnet tuben må den brukes.
Dette er faktisk ikke sant? Ankermassen er jo av tokomponenttype som blandes i pipen, så det går å bruke tuben flere ganger, men med ny pip.

En viktig ting er også å rense hullet ordentlig, ser ikke om noen allerede har påpekt det. Skaff renseverktøyet som brukes for å børste borehullets vegger.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Dette er faktisk ikke sant? Ankermassen er jo av to-komponenttype som blandes i røret, så det går å bruke tuben flere ganger, men med nytt rør.

En viktig ting er også å rense hullet ordentlig, ser ikke om noen allerede har påpekt det. Skaff renseverktøyet som brukes for å børste borehullveggene.
Ok så samme løsning som de andre? Biltemas koster jo 99 vs flere hundre for konkurrentene så hvis dere sier at den funker så tester jeg med den.

Når det gjelder rensing, kjedelig å legge et par hundre spenn på en børste og en blåsemann. Det må vel funke med hvilken som helst smal børste, og å blåse med et sugerør? Eller blir det ikke bra?
 
blåse kan du gjøre med litt hva som helst men piperenseren er vanskelig å unngå om det skal bli bra.
 
  • Liker
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.