I mønet på huset sitter to bjelker som bærer takstolene. Disse bjelkene løper gjennom hele huset og er synlige inne i huset (det er høyt under taket), men fortsetter ut og er også synlige ute siden taket fortsetter ut over terrassen.
Bjelkene er 90x410 i et tverrsnitt (men løper kanskje ca 10 meter gjennom huset). For noen år siden merket jeg at den ene hadde råtnet ganske mye, se dette bildet:
Jeg fjernet da det meste av det som var råttent av bjelken, sparklet igjen og malte. Men jeg har fått nye sprekker og jeg merker når jeg kjenner med en skrutrekker at bjelken ikke er helt tørr og definitivt ikke i toppform (noe av den kan smuldre opp...).
Man blir jo veldig urolig - å bytte disse to bærende bjelkene ville innebære at man må løfte hele taket og ville ruinere meg.
Så hvordan kunne man løse dette? Ville det være nok at jeg venter på litt varmere vær, fjerner så mye som mulig av det dårlige treverket, lar det tørke og så sparkler og maler igjen?
Er jo bare ytterste delen som har blitt fuktig.
Og den der jækla malingen gjør bare skade og stenger inne fuktigheten så den råtner.
Men uansett så trengte du ikke bytte hele bjelken om ytterste delen har blitt råtten.
Den holder jo bare oppe den ytterste takbjelken.
Veldig lite belastning på den helt der ute så ingen problem å skjøte på en ny del om det skulle bli nødvendig.
Skrap bort all maling du har klint på, olje inn med grunnolje. Vil du pynte på kan du sparkle med vinduskitt.
Er jo bare den ytterste delen som har blitt fuktig.
Og den der jækla malingen gjør bare skade og stenger inne fukten så den råtner.
Men uansett så trengte du ikke bytte hele bjelken om den ytterste delen har blitt råtten.
Den holder jo bare oppe den ytterste takbjelken.
Veldig lite belastning på den helt der ute så ingen problem å skjøte på en ny del om det skulle bli nødvendig.
Skrap bort all maling du har klistret på, olje inn med grunning. Vil du pynte litt kan du sparkle med vinduskitt.
Ah, takk! Men mener du at jeg ikke skal male i det hele tatt??!! Jeg må vel male det igjen etter det er innoljet, eller?
Som tidligere nevnt, er det bare den ytterste delen som er skadet. Litt avhengig av hvor ille det er, ville jeg ha byttet ut skadede deler ved å felle inn nytt tre. Når det er gjort, ville jeg enten ha kledd inn endetreet i noe. For eksempel litt trepanel, eller en metallbit som med fordel går et stykke langs bjelken, inn mot huset. Panelet, metallet monteres med fordel slik at det er en luftspalte mellom panelet og bjelken (slik at eventuell fukt som finner veien inn har en vei ut).
Ah, takk! Men mener du at jeg ikke skal male i det hele tatt??!! Jeg må vel male det igjen etter det er oljet, eller?
Skal du male så må du male med en oljefarge. Absolutt ikke akrylat da den er tett og stenger inn fukten som tar seg inn.
Dekkbeis kan funke.
Men tre holder seg best helt ubehandlet.
Tusen takk for tegning @Knight !!! Settes pris på.
Et spørsmål bare - om jeg nå pusser ned malingen og fjerner alt synlig morkent, hvordan bygger jeg opp bjelken igjen (merk da at det er jo kun for skjønnhets skyld - jeg har ingen forhåpninger om å kunne sparkle opp bæreevne):
* Når kan jeg da begynne å behandle bjelken - når kan jeg vite at den er tilstrekkelig tørr? Hvordan avgjør jeg det?
* Når bjelken da er blitt tilstrekkelig tørr - skal man sparkle opp med syntetisk tre? Eller noe annet?
Tusen takk for tegning @Knight !!! Settes stor pris på.
Ett spørsmål bare - hvis jeg nå pusser ned malingen og fjerner alt synlig råttent, hvordan bygger jeg opp bjelken igjen (merk at dette er kun for skjønnhetens skyld - jeg har ingen forhåpninger om å kunne sparkle opp bæreevne):
* Når kan jeg da begynne å behandle bjelken - når kan jeg vite at den er tilstrekkelig tørr? Hvordan avgjør jeg det?
* Når da bjelken har blitt tilstrekkelig tørr - skal man sparkle med syntetisk tre? Eller noe annet?
Veldig takknemlig for all hjelp!
//Ola
Skrap bort malingen, den er synderen i dramaet.
La det stå og tørke utover våren.
Å sparkle med vinduskitt går bra. Det er laget av linolje og kritt, så det er bra for treet.
Så kan du male med oljemaling, ser nesten ut som du har klint på akrylmaling mellom de to bildene i første innlegget. Oljebasert vindusmaling er bra på slike utsatte steder.
Skrap bort malingen, den er synderen i dramat.
La det stå og tørke utover våren.
Sparkle med vinduskitt går bra. Det er laget av linolje og kritt så det er bra for treet.
Deretter kan du male med oljemaling, ser nesten ut som du har klint på akrylmaling mellom de to bildene i første innlegg. Den oljebaserte vindusmalingen er bra på slike utsatte steder.
Tusen takk!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.