Hei, har akkurat laget en terrasse på 35kvm. Terrassebordene er skrudd på en flytende konstruksjon da bjelkelaget ligger på betongplater og veldig nær bakken. Siden treverk og skruer ikke er mitt fagfelt, spurte jeg en selger på XL hvilken skrue jeg skulle bruke og fikk hjem en stor eske med c4 terrasseskruer fra Essve. 1000 skruer senere er alt skrudd og klart. Som man noen ganger gjør, gjorde jeg litt egen research i etterkant og leser nesten overalt at c4 ikke anbefales spesielt på en terrasse som har en tendens til å bevege seg mye. Får dårlige vibber av dette da jeg husker at terrassebordene på balkongen i en ny leilighet jeg eide for noen år siden hadde reist seg allerede etter 1 år, og skruene hadde brukket. Hvis jeg nå har fått helt feil skruer, går det bra å bytte til (f.eks. a4) og skru inn nye i de eksisterende hullene, eller fester de ikke like bra? Bør man avvente og se hvordan det oppfører seg, eller skyter man seg selv i foten hvis det viser seg at alt begynner å svikte og så står man der og drar opp halve skruer da den andre halvdelen sitter igjen i reisverket?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ring essve og spør. De bør vite hvordan du skal gjøre det. Forholdene varierer mye over landet. Selv ville jeg aldri drømme om å bruke C4 skruer på grunn av det dårlige korrosjonsvernet. Her langs Blekinges kyst fungerer bare A4, men det er sikkert ikke sånn overalt. Derimot kan jeg si at om du tenker å bytte, bør du gjøre det med en gang.
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
Hva er det for dimensjon på skruen?
Kjenner et flertall snekkere som bruker grovere dimensjoner på skruen for at det trekker betydelig bedre
Kjenner et flertall snekkere som bruker grovere dimensjoner på skruen for at det trekker betydelig bedre
Klikk her for å svare