Jeg skisserer på et skrivebord i min sønns rom, skal dra en kjøkkenbenk i laminat fra Bauhaus over tre Ikea-skap og et par konsoller. Men jeg har en skarp vinkel i det ene hjørnet, og platen skal gå over det. Blir ikke klok over hjørnet, det er liksom ikke 90 graders vinkel.

Da står man der, uten verken kunnskap eller gode verktøy ... som den amatør man er. Vet noen om det finnes håndverkere som tar en såpass enkel jobb?!? 30 minutter og tre kutt med sin egen supersag. Bor man i Oslos sentrum finnes det jo ikke heller noen som leier ut verktøy til en glad amatør. Her finnes bare bor og tapetseringsgreier. Hvor leier man litt bedre utstyr som sirkelsag med skinne?

Hva er egentlig problemet? Vet du ikke hvordan du skal sage, eller vet du hvordan du skal sage men har ingen verktøy?

Her hvor jeg bor kan jeg gå til byggevarehandelen og få plater tilskjært; de har eget sagbruk. Det hjelper selvfølgelig ikke deg, men det finnes kanskje en lignende byggevarehandel i nærheten av deg?

En verktøyutleier som Cramo leier ut til amatører, og de har sirkelsager.

L-Bror
Om du likevel kjøper kjøkkenbenk på Bauhaus kan du jo leie en sirkelsag der.

Har du bil eller trenger du å reise med kollektivtransport til utleieren?

Det du skal ha er en Festool dykksag med skinne, og det har alle seriøse utleiere av verktøy. Jeg leide en hos Cramo i Stuvsta ved siden av Woody Huddinge, og det kostet et par hundrelapper per døgn. En smart greie er at de har stengt i helgene, så leier man fredag og leverer mandag, ble det regnet som et døgn.

Sjekk også ut Ramirent som har utleiesteder spredt forskjellige steder i byen, blant annet i Norrtull.

En dykksag er forresten kjempelett å bruke selv med skinne om man måler nøye.

Takk Gnagare i Bajenhöjden, selv er jeg Djurgårdare i Bajenland, forferdelig. Takk for tipset med Cramo, så at de hadde Festool-sagen med skinne. Skal sjekke med dem. Bauhaus gjorde rette kutt, men jeg har et hjørne som heller typ 45 grader. Og et som heller litt mer som skal være avslutningen. Må invitere en flott matematiker hit og hjelpe meg.

• Liker
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Det er ganske lett å løse og man trenger som regel ikke være matematiker ;) Spesielt ikke om ytterhjørnene skal være frie for de vil man isf ha i 90 grader. Innerhjørnet løser man da ved å ta målene i bakkant og forkant på platene så blir vinklene riktige.

Nå er det også slik at man ikke MÅ ha en Festool dykksag med skinne for å sage et snitt i en plate. Faktum er at det også går å fikse med en vanlig snekkersag.

I ditt tilfelle er det kanskje til og med å foretrekke. Har du aldri saget med sirkel- eller dykksag tidligere bør du ikke gjøre ditt livs første sagesnitt i en nyinnkjøpt bordplate.

Det er betydelig enklere å sage rett og fint med en dykksag enn med en snekkersag. Hvis man bare måler nøye og fester skinnen med de medfølgende tvingene, er det nesten umulig å mislykkes.

Jeg bygde mine egne dekkplater til kjøkkenet og saget ut hull for kokeplaten med en leid dykksag i vår, og det var kjempeenkelt samtidig som resultatet var perfekt.

At det dessuten bare koster et par hundrelapper å leie en bra maskin for et døgn gjør det til en nobrainer i mine øyne.

andersmc skrev:
Nå er det også sånn at man ikke MÅ ha en Festool sirkelsag med skinne for å sage et snitt i en plate. Faktum er at det også går an å fikse med en vanlig håndsag.
Tøys. Du er på Byggahus nå, her kan man ikke engang åpne en hermetikkboks uten en Festool-maskin!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.