Hei, vi holder på å renovere et stort rom på øverste etasje. Det har vært trepanel i hele rommet, men nå er tanken å sette inn vanlige gipsvegger. Under trepanelet var det først et lag med aluminiumsfolie, deretter et lag med plast og så isolasjon. Spørsmålet er om man skal sette inn aluminiumsfolie igjen?
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 226 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.226 innlegg
Tipper at aluminiumsfolien er for å stråle tilbake varmestråling, til en viss grad. Den kan reflektere tilbake opp til 95 % av den infrarøde varmestrålingen som treffer overflaten. Dog er det viktig at folien har så liten kontakt med andre materialer som mulig. Aluminium leder varme veldig bra.
Sist redigert:
Formodentligvis en måte å spare litt energi på, under oljekrisen på syttitallet skulle det isoleres maksimalt. Vanlig er foliebelagt materiale bak elementene for å reflektere varmen så den ikke går ut gjennom veggen. Ellers burde konstruksjonen være etterspurt blant de stråleredde, det skjermer av bedre enn folie i hattform.😆
Medlem
· Blekinge
· 12 233 innlegg
En veldig ineffektiv måte å spare energi på.Tomture61 skrev:
Tipper at aluminiumfolien er for å stråle tilbake varmestråling, til en viss grad.
Den kan reflektere tilbake opp til 95 % av den infrarøde varmestrålingen som treffer overflaten.
Det er dog viktig at folien har så liten kontakt med andre materialer som det er mulig.
Aluminium leder varme meget bra.
Den infrarøde varmestrålingen som treffer folien kommer fra treets utside som har stort sett samme temperatur som folien og baksiden av folien. Så der har vi en strålingsbalanse og intet nevneverdig reflekteres.
Hadde vært annerledes om folien satt PÅ treet mot rommet.
Har sannsynligvis vært et salgstriks uten teknisk bakgrunn.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 226 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.226 innlegg
Alufolie som er isolert på begge sider fungerer best.T Thomas_Blekinge skrev:Et veldig ineffektivt måte å spare energi på.
Den infrarøde varmestrålingen som treffer folien kommer fra treets utside som har stort sett samme temperatur som folien og baksiden av folien. Så der har vi en strålingsbalanse og ingenting nevneverdig reflekteres.
Hadde vært annerledes om folien satt PÅ treet mot rommet.
Har sannsynligvis vært et salgstriks uten teknisk bakgrunn.
I tropiske land brukes folien flittig.
Men at folien reflekterer varmestråling går ikke å lure bort.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 innlegg
Like verdiløst. Gjør følgende eksperiment:Tomture61 skrev:
Ta en rustfri kjele og stikk inn hånden. Du merker en varmefølelse, og den skyldes at IR-strålingen fra din varme hånd reflekteres fra kjelets blanke innside tilbake til hånden og gir varmefølelsen.
Nå kler du kjelens innside med tørkepapir (teip fast, også i bunnen) og tester igjen med hånden. Ingen varmefølelse for håndens IR-stråling når ikke den reflekterende overflaten.
Spør en random fysiker fra nærmeste universitet.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 226 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.226 innlegg
Lurer på hvordan metallsjiktet på vinduet fungerer da.T Thomas_Blekinge skrev:Like verdiløst. Gjør følgende eksperiment:
Ta en rustfri kasserolle og stikk hånden i. Du merker en varmefølelse, og den skyldes at IR-stråling fra din varme hånd reflekteres fra kasserollens blanke innside tilbake til hånden og gir varmefølelsen.
Nå tar du og kler kasserollens innside med husholdningspapir (teip fast, også på bunnen) og test igjen med hånden. Ingen varmefølelse for håndens IR-stråling når ikke den reflekterende overflaten.
Spør en random fysiker fra nærmeste universitet.
Dette for varmestråling.
Har man lurt hele forskerverdenen.
Det er vel en viss forskjell på et metallag på et vindu og et metallag bak trepanelet? Det er nok mer IR-stråling som treffer vinduet enn som trenger gjennom 20 millimeter tre.Tomture61 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 innlegg
I vinduet så bryter den vel uv strålingen, dvs hindrer den. Innpakket i en vegg tror jeg et folieskikt ikke gjør noe i det hele tatt dessverre.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 226 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.226 innlegg
IR stråling = varmestråling, er vi enige om nettopp dette?useless skrev:
Hvis alufolie beviselig reflekterer varmestråling, også bak byggemateriale.
Hvor skal den ta veien ifølge deg?
Medlem
· Blekinge
· 12 233 innlegg
Nei. Metallbelegget på vinduet nås jo av IR-strålingen. Glass er transparent for IR-stråling bortsett fra den med lengst bølgelengde. Og da kan IR-strålingen reflekteres. Har du ikke noe metallbelegg på glasset kommer all IR fra solen inn i rommet, og det blir ganske varmt. Har du derimot et metallbelegg på ruten reflekterer det en stor del som aldri kommer inn i rommet. Men en folie bak trepanel nås jo aldri av IR-strålingen innenfra rommet. En folie bak radiatoren nås av IR-strålingen fra den varme radiatoren og kan reflektere den fint.Tomture61 skrev:
Ikke for varmestråling, derimot er det jo en utmerket dampsperre med fantastisk aldringsbestandighet, så jeg tror mer på det sporet.I InsidersUnited skrev:
Dvs. forgjengeren til plasten vi bruker i dag. Finnes jo fortsatt en del metallfoliebelagt isolasjon.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 226 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.226 innlegg
Hva er IR-stråling 😉T Thomas_Blekinge skrev:Nei. Metallbelegget på vinduet treffes jo av IR-strålingen. Glass er transparent for IR-stråling unntatt den med lengst bølgelengde. Og da kan IR-strålingen reflekteres.
Har du ikke noe metallbelegg på glasset, kommer all IR fra solen inn i rommet og det blir ganske varmt. Har du derimot et metallbelegg på ruten, reflekterer den en stor del som aldri kommer inn i rommet.
Men en folie bak trepanel treffes jo aldri av IR-strålingen innenfra rommet.
En folie bak radiatoren treffes av IR-strålingen fra den varme radiatoren og kan reflektere den fint.
Men folien bør ikke isoleres på begge sider (som jeg skrev tidligere)
Luftspalte er bedre.
Sist redigert:

