37.302 lest ·
27 svar
37k lest
27 svar
Alternativer til TEC7?
Har DU prøvd Multibonden?Sabai1 skrev:Ville bare dele den kunnskapen vi har rundt fugemasser og jeg skriver som privatperson, nevner jo ikke hvilket firma det er.
Vi har kunnskap om dette da vi selv produserer fugemasser og har testet stort sett alt på markedet.
Du skriver at Multibond er et prisverdig produkt og det er det sikkert, men den kan ikke sammenlignes med Tec-7, men den er kanskje fullt tilstrekkelig til det du skal bruke den til.
At det finnes firma i fugemassebransjen som tydeligvis gir 40% rabatt hvis man kjøper ti tuber, tyder på at merkeproduktene generelt er for høyt priset og at det derfor kan være hensiktsmessig å undersøke alternativene.
Jeg synes ikke det høres ut som at sabai prøver på FUD, og det er interessant å høre detaljer om produktenes sammensetning, som er vanskelig å finne ut av bare fra nettsider og produktdatablad.
Så fortell gjerne mer! MS er altså mer et tilsetningsstoff enn en matrise, for å si det sånn? Jeg trodde det var den hovedsakelige komponenten i produktet, liksom 80–99%. Som tilsetning, hva er grunnen til at den tilsettes? Hvilke egenskaper tilfører den som man ønsker? Kjenner du selv til alternative produkter som kanskje også har mer mengde ms, selv om den ikke når tec7? Bra priset er jo målet, ellers kan man jo like godt ta tec7.
Jeg tror at noen her er villige til å teste, og har selv brukt multibond på noen fuger i fasaden som ikke er så nøye (garasjen) og som senere ble malt over. Det vanskelige er jo at jeg ikke vet resultatet før om et antall år.
Så fortell gjerne mer! MS er altså mer et tilsetningsstoff enn en matrise, for å si det sånn? Jeg trodde det var den hovedsakelige komponenten i produktet, liksom 80–99%. Som tilsetning, hva er grunnen til at den tilsettes? Hvilke egenskaper tilfører den som man ønsker? Kjenner du selv til alternative produkter som kanskje også har mer mengde ms, selv om den ikke når tec7? Bra priset er jo målet, ellers kan man jo like godt ta tec7.
Jeg tror at noen her er villige til å teste, og har selv brukt multibond på noen fuger i fasaden som ikke er så nøye (garasjen) og som senere ble malt over. Det vanskelige er jo at jeg ikke vet resultatet før om et antall år.
Blev advart for at jeg skrev at jeg har et firma, det er tydeligvis ikke så høyt under taket i dette forumet.slothy skrev:
Jeg synes ikke det høres ut som at sabai prøver seg på FUD, og det er interessant å høre detaljer om produktenes sammensetning, som er vanskelig å finne ut av bare fra nettsider og produktblad.
Så fortell gjerne mer! MS er altså mer et tilsetningsstoff enn matrise, så å si? Jeg trodde det var den hovedsakelige komponenten i produktet, liksom 80-99%. Som tilsetning, hva er årsaken til at den tilsettes? Hva er det for egenskaper den tilfører som man vil ha? Kjenner du selv til alternative produkter som kanskje også da har mer mengde ms, selv om den ikke når tec7? Bra priset er jo målet, ellers kan man jo like gjerne ta tec7.
Jeg tror at noen her er villige til å teste, og har selv trukket multibond på noen fuger i fasaden som ikke er så nøye (garasjen) og som deretter likevel ble malt over. Det vanskelige er jo at jeg ikke vet resultatet før om et antall år.
Synes det er en interessant diskusjon, derfor skrev jeg men skrev ikke hvilket firma jeg jobber for eller annet. Dette er ren informasjon som jeg privat deler med meg av!
MS polymer står for modifisert silikon og den er til for å gjøre fugen myk over tid. Før i tiden brukte man PCB i fugemasser som var et fantastisk godt materiale for fugemasser, dessverre var det ikke så bra for miljøet eller for mennesker.
Siden da har man forsøkt å finne erstatninger, en stund ble polyuretan brukt men også dette materialet har negative egenskaper.
Så akkurat nå er det MS polymer vi jobber med. Til alle kjemiske produkter finnes det sikkerhets datablad om innholdet i produktet. Disse lages av produsenten eller importøren og vi har nesten fritt å angi hvor mye av det faktiske innhold som finnes i produktet. Se på Multibonds sikkerhetsdatablad hvor Biltema oppgir kun 4 % av innholdet i den. Dette gjør at det aldri går an å komme over de prosentsatsene som finnes av f.eks. MS!
Vi ser på f.eks. Shore-tall som viser hvor hard fugemassen er når den har herdet, et tall mellom 16-28 er en normal verdi. Tec 7 bruker en tysk standard DIN 53505: 60 Shore A.
Neste verdi er tøyelighet, hvor langt kan man tøye fugemassen før den løsner, Tec-7 kan dras til 350% før den brister.
Bevegelsesopptak skal være +-25%
Hva som er viktig i dag er miljøet, når nye hus bygges må det meste av alt materiale være miljøgodkjent på en eller annen måte både Sika, Danalim, Tec-7 alle disse har en miljøvurdering som gjør at de er trygge å bruke. Multibond er derimot ikke godkjent å bruke fordi den inneholder risikoreduserende stoffer. Dette er bare fakta, de som jobber daglig med kjemiske produkter vil jo vite at det er trygt!
Igjen, påstår ikke at Multibond er et dårlig produkt men verken dere eller jeg kan påstå at det er samme innhold, at de fungerer begge absolutt.
Det er jo et diskusjonsforum for privatpersonerSabai1 skrev:
Multibond er jo lett tilgjengelig og rimelig priset for oss forbrukere, ofte er det tilstrekkelig bra. Prøv Multibond om du ikke har gjort det før du skriver dritt om produktet.
Hvor har jeg skrevet dritt om den??? Synes du har litt dårlig holdning!F fribygg skrev:
Nei. MS står ikke for modifisert silikon, men silyl-modifisert, der silyl er en kisel (silikon) gruppe. Men til forskjell fra silikonlim, er ikke selve polymerkjeden oppbygd av kisel.Sabai1 skrev:Ble advart for at jeg skrev at jeg har en bedrift tydeligvis er for ikke så høyt under taket i dette forum.
Synes det er en interessant discussion der av at jeg skrev men skrev ikke hvilket bedrift jeg jobber for eller annet. Dette er ren informasjon som jeg privat deler med meg av!
MS polymer står for modifisert silikon og den er til for å gjøre fogen myk over tid. Før i tiden brukte man PCB i fugemasser hvilket var et fantastisk bra materiale for fugemasser, dessverre var det ikke så bra for miljøet eller for mennesker.
Siden disse har man forsøkt å finne erstatninger en stund ble polyuretan brukt men også dette materialet har negative egenskaper.
Så akkurat nå er det MS polymer vi jobber med. Til alle kjemiske produkter finnes det sikkerhetsdatablader om innholdet i produktet. Disse gjøres av produsenten eller importøren og vi har nesten fritt å angi hvor mye av det faktiske innholdet som finnes i produktet. Se på Multibonds sikkerhetsdatablad for oppger Biltema kun 4 % av innholdet i den. Dette gjør at det går aldri å gå frem over de prosent satser som finnes av f.eks. MS!
Vi ser på f.eks. Shore tall de viser hvor hard fugemassen er når den har herdnet et tall mellom 16-28 er en normalt verdi. Tec 7 bruker en tysk standard DIN 53505: 60 Shore A.
Neste verdi er tøyning hvor langt kan man tøye hvor fugemassen før den slipper, Tec-7 kan dras til 350% før den brister.
Bevegelsesopptaksevne skal være +-25%
Hva som er viktig i dag er miljøet, når nye hus bygges må gjøre det meste alt materiale være miljøgodkjent på noen måte Sika, Danalim, Tec-7 alle disse har en miljøvurdering som gjør at de er sikre å bruke. Multibond er derimot ikke godkjent å bruke fordi den inneholder risikoreduserende stoffer. Dette er bare fakta de de jobber daglig med kjemiske produkter vil jo vite at det er sikkert!
Igjen, påstår ikke at Multibond er et dårlig produkt men verken dere eller jeg kan påstå at det er samme innhold, at de fungerer begge absolutt.
I dag har jeg energi til å skrive nedenstående...
Men ofte blir jeg så energiløs når jeg leser forum på nettet.
Dette er et /mildt/ eksempel men som jeg ser det så skriver et medlem noe om emnet. Holder seg strengt til selve emnet og uttrykker sine kunnskaper.
Så svarer andre i tråden og snakker "person" i stedet for å snakke produkt.
Jeg anser ikke at det finnes noen substans å stille spørsmål ved Sabai1 sitt innlegg som konspiratorisk, men mer som en person som er SME (subject matter expert) innen et område og kan gi informasjon som vi får ta stilling til. Å kalle det for FUD spredning synes jeg er feil.
Så kan det være slik at for oss hobby fikser det ikke spiller noen praktisk rolle - men hvis vi skal bygge et hus, eller en anvendelse der man kunne være bekymret for miljøpåvirkning - er det ikke bra informasjon at man skal se etter miljøsertifiseringen? Jo, det synes jeg. Spiller det noen rolle for meg hvis jeg skal tette takene på et vedskjul? Nei, ikke for meg. Men det er jo opp til hver enkelt å ta stilling.
Hva jeg prøver å komme fram til er at hvis vi mer, generelt, sier at "jeg er uenig i din mening" eller "har din mening tatt hensyn til x" i stedet for å si eller antyde at "jeg synes du har feil mening" alt. "at din mening er partisk for din egen vinnings skyld" er bedre og holder takhøyden i tråden.
Jeg personlig har valgt å ikke skrive svar i tråder der jeg føler at jeg kan tilføre info som er kontrær til den generelle diskusjonen i tråden, for jeg orker ikke eventuelle kommentarer som mistolker svaret eller ikke ser forskjell på sak og person.
Nå ble jo dette svaret ikke direkte for eller imot alternativer til TEC7, men mer et "gubbeklageri" over at vi som fellesskap har lett for å støte bort personer som deler... Men om vi forsøker å lese det som er skrevet med antagelsen at det er skrevet med gode intensjoner, så håper jeg at vi alle vinner på det.
Jeg setter pris på å få fakta om ting, og at fakta kan tolkes forskjellig - det er jo det som er gevinsten av en diskusjon. Og jeg håper å lese mange flere tråder der forskjellige personer har ulike meninger og fakta om situasjonen som diskuteres, og at alle føler at de kan bidra uten å havne i en negativ energi spiral.
Men ofte blir jeg så energiløs når jeg leser forum på nettet.
Dette er et /mildt/ eksempel men som jeg ser det så skriver et medlem noe om emnet. Holder seg strengt til selve emnet og uttrykker sine kunnskaper.
Så svarer andre i tråden og snakker "person" i stedet for å snakke produkt.
Jeg anser ikke at det finnes noen substans å stille spørsmål ved Sabai1 sitt innlegg som konspiratorisk, men mer som en person som er SME (subject matter expert) innen et område og kan gi informasjon som vi får ta stilling til. Å kalle det for FUD spredning synes jeg er feil.
Så kan det være slik at for oss hobby fikser det ikke spiller noen praktisk rolle - men hvis vi skal bygge et hus, eller en anvendelse der man kunne være bekymret for miljøpåvirkning - er det ikke bra informasjon at man skal se etter miljøsertifiseringen? Jo, det synes jeg. Spiller det noen rolle for meg hvis jeg skal tette takene på et vedskjul? Nei, ikke for meg. Men det er jo opp til hver enkelt å ta stilling.
Hva jeg prøver å komme fram til er at hvis vi mer, generelt, sier at "jeg er uenig i din mening" eller "har din mening tatt hensyn til x" i stedet for å si eller antyde at "jeg synes du har feil mening" alt. "at din mening er partisk for din egen vinnings skyld" er bedre og holder takhøyden i tråden.
Jeg personlig har valgt å ikke skrive svar i tråder der jeg føler at jeg kan tilføre info som er kontrær til den generelle diskusjonen i tråden, for jeg orker ikke eventuelle kommentarer som mistolker svaret eller ikke ser forskjell på sak og person.
Nå ble jo dette svaret ikke direkte for eller imot alternativer til TEC7, men mer et "gubbeklageri" over at vi som fellesskap har lett for å støte bort personer som deler... Men om vi forsøker å lese det som er skrevet med antagelsen at det er skrevet med gode intensjoner, så håper jeg at vi alle vinner på det.
Jeg setter pris på å få fakta om ting, og at fakta kan tolkes forskjellig - det er jo det som er gevinsten av en diskusjon. Og jeg håper å lese mange flere tråder der forskjellige personer har ulike meninger og fakta om situasjonen som diskuteres, og at alle føler at de kan bidra uten å havne i en negativ energi spiral.
Syklet av gårde til Verktygsboden for å kjøpe tec7, for å feste messingplater mot pulverlakkert stål.
De hadde ikke merket, så jeg kjøpte den Bostik som skulle tilsvare tec7.
Limte med den, men platen slapp etter noen dager. Tok bilen til en annen byggevarehandel og kjøpte tec7. Gjorde om prosedyren og nå etter tre år sitter platene fortsatt fast.
I dette tilfellet var beste kvalitet viktig. Men skal man bare fuge eller lignende, er Biltema kanskje tilstrekkelig kvalitet..
De hadde ikke merket, så jeg kjøpte den Bostik som skulle tilsvare tec7.
Limte med den, men platen slapp etter noen dager. Tok bilen til en annen byggevarehandel og kjøpte tec7. Gjorde om prosedyren og nå etter tre år sitter platene fortsatt fast.
I dette tilfellet var beste kvalitet viktig. Men skal man bare fuge eller lignende, er Biltema kanskje tilstrekkelig kvalitet..
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Alternativ till Renova LED-dimmer?
El -
Alternativ till obehandlasibirisk lärk på fasad, med liknande utseende
Fritidshus -
Alternativ till Norton
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Vad har vi för alternativ till ventilerade golvsocklar?
Golv -
Alternativer til Tec7 (MS-polymer)?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi